Avoin kirje Natosta Markku Huuskolle

Arvoisa Markku,

Kirjoitit 5.11. kirjoituksen "Suomi lukitsi itse ovensa Natoon, avaimet syvälle Sauli Niinistön taskuun". Käsityksesi mukaan olemme itse lukitsemassa itsemme tämän sotilasliiton ulkopuolelle.

Turvallisuuspolitiikassa asiat eivät kuitenkaan mene huutaäänestyksenä tai edes siten miten asioiden pitäisi mennä vaan politiikan realiteettien mukaan.

Jos Natoon olisi menty, se olisi pitänyt tehdä 1990-luvulla, jolloin siihen oli realistisia mahdollisuuksia.

Sen aikaiset johtajat ja erityisesti Kepu (Esko Aho) ja SDP (Lipponen) eivät niin tehneet. Aholla oli omat yleiset syynsä ja hän perusteli tätä Venäjän "integriteetillä", jota Suomi ei saa loukata (??).

Lipposella taas ei riittänyt poliittinen voima tähän vaikka ehkä halua olisi ollut. SDP eli silloinkin menneisyydessä.

Mitä on realistista ja mikä ei?

Olemme tilanteessa, jossa on toimittava realismin mukaan.

Nyt se tarkoittaa niitä poliittisia olosuhteista, joissa elämme vuoden 2007 jälkeen. Kaikki liittyy ns. Ivanovin-Putinin oppiin.

Sen perussisältö on se, että Venäjä rankaisee niitä valtioita, jotka ovat kuuluneet se tulkitsemaan vaikutuspiiriin ja jotka hamuavat Nato-jäsenyyttä.

Lyhyesti: mikä haikailet Natoon saat jäätyneen konfliktin (Georgia, Ukraina).

Tulevaisuuden historioitsijat tutkinevat hyvin tarkasti tarkasti – mikroskoopilla  – vuoden 2014 tapahtumia ja sitä miten tämä viesti tuotiin meidän valtiojohdollemme.

Nyt toimitaan niiden parametrien mukaan.

Siksi hyvä Markku…

Antaa tämän Nato-keskustelun velloa gerontologisena tapahtumana tai marginaalissa.

Suomen kannattaa toimia nyt ja juuri tässä tilanteessa muilla keinoilla ja ennen kaikkea huolehtia kovan turvallisuuden avulla siitä, että "jäätyneen konfliktin" mahdolliset alueet (Lappi, Ahvenmaa ja todellisen ison kohfliktin aikana: Etelä-Suomi) saadaan puolustettua. On huolehdittava nopeasta mobilisaatiosta ja puolustuksen tehokkkuudesta ensimmäisestä minuutista alkaen.

Muu on hupsuutta.

Arto Luukkanen

ps. tänään Suomeen saapuu tärkeitä vieraita. )

Dosentti, Venäjän ja Itä-Euroopan tutkimuksen yliopistolehtori

Helsingin yliopisto

artoluukkanen

Varakansanedustaja. Dosentti Arto Luukkanen. Vaalisivut: <a href="http://www.artoluukkanen.net" title="www.artoluukkanen.net">www.artoluukkanen.net</a>.