Avoin kirje Markku Huuskolle sananvapaudesta

Hyvä Markku Huusko

HV

Arvoisa päätoimittaja,

Huomasin surukseni, että Uusi Suomi oli poistanut blogini "Antautumismatka Afrikkaan" eilen. Onneksi sentään Oikea Media oli napannut sen ja julkaissut sen sisällön – he säännöllisesti seuraavat Usaria ja kopioivat joitain sen blogeja. https://www.oikeamedia.com/o1-90606. Liikuttavaa – eikö totta? Imitoivat teitä.

Tarkoitukseni oli huumorin kautta käsitellä vaikeaa asiaa GCM sopimuksesta. Ne perustuivat niihin kokemuksiin, joita minulla oli ollut erään ulkoministerin ulkomaanvierailulla. Ennen liittymistäni PS puolueeseen sain tällaisia "asiantuntijakutsuja".

Blogini ydin oli se, että GCM sopimusta ei ole käsitelty asianmukaisesti eduskunnassa. Tällainen sopimus olisi pitänyt viedä UAV:hen ja isoon saliin. Blogissani epäilin, että vastuuministerit joutuvat ehkä lailliseen edesvastuuseen perustuslain vastaisesta toiminastaan.

Luulen, että se on se todellinen syy. Ehkä sinä Markku sait vinkin jostain ylhäältä? Tai se sensuristi sai?

Virallinen syy oli se, että oli kirjoittanut  mm. seuraavasti: "Samoin Afrikassa ei tarvitse pitää luotiliiviä kuten kävellessä Helsingin keskustassa" . Heitto oli humoristinen mutta äärimmäisen totta: ministeri Kai Mykkänen oli tutustunut Helsingin katuihin kahden poliisijohtajan toimiessa turvamiehinä ja luotiliivi päällä. Siitä on kuvakin olemassa. On aivan varma, että Mykkäsen ei tarvitse pitää Marrakeshin cocktail-tilaisuuksissa luotiliiviä. Marokko on hyvin turvallinen maa. Ja Mykkästä suojellaan hyvin mustasukkaisen tarkasti siellä kun tiedetään hänen tarkkuutensa turvallisuusasioissa – etenkin omassaan;  https://www.is.fi/politiikka/art-2000005677419.html.

Hyvä Markku! Kristittynä tietysti tulkitsen kaiken parhain päin ja epäilen, että sinulla ei ollut henkilökohtaisesti tähän mitään tekemistä tämän poiston kanssa. Mutta tietysti tiedeihmisenä aprikoin, että nyt on ilmeisesti kehitteillä isompikin hyökkäys perustuslakia ja sen takaamaa vapaata sanaa vastaan.

Eräiden tietojen perustella tällainen hyökkäys voisi olla ns. "Arkkipiistan Komitean" alustama ja se liittyisi ennen vaaleja tapahtuvaan; poliisien avulla käytävään suurempaan kampanjaan ihmisiä vastaan, jotka koetaan poliittisesti vaarallisiksi ts. ihmisiin, joiden sanomiset ja kirjoitukset eivät nauti perustuslain ilmaisuvapauden suojaa.

Vaalitulosta olisi siten mahdollista saada "paremmaksi. "Vastuullisilla tiedotusvälineillä" olisi tässä prosessissa tärkeä osa.

Minun täytyy suoraan tunnustaa, että en olisi vielä pari vuotta sitten uskonut, että sellaista voisi tapahtua Suomessa. Nyt asiat ovat toisin. Nyt se on hyvinkin mahdollista.

Mutta siitä olen vakuuttunut, että Sinulla hyvä Markku ei ole mitään tekemistä sellaisen suunnitelman kanssa! Olen tuntenut Sinut monta vuotta ja tiedän, että otat journalistin ohjeet vakavasti; et kannata totalitarismia, kunnioitat vapaata sanaa ja olet demokratian puolella. Olet ensi luokan journalisti.

Kunnioittavasti ja ystävällisesti

Arto Luukkanen

artoluukkanen

Varakansanedustaja. Dosentti Arto Luukkanen. Vaalisivut: <a href="http://www.artoluukkanen.net" title="www.artoluukkanen.net">www.artoluukkanen.net</a>.