Koomikko presidenttinä ja pakotteet pois?

Ukraina äänesti koomikko, näyttelijä ja tv-tuottaja Volodymyr Zelenskyn maan presidentiksi.

 Vaalin tulos yllätti ja kuumensi maan poliittista tilannetta.

Enemmistön saanut Zelensky sai heti niskaansa syytöksiä siitä, että hän olisi ”Kremlin agentti” ja että hän olisi itse asiassa ukrainalaisen oligarkki Ihor Kolomoiskyn sätkynukke.

Uuden presidentin vastustajat ovat myös toistelleet sitä, että Zelensky on vaarallinen tai ainakin vaarallisen kokematon presidentiksi. Että Putin ahmaisee maan itselleen näin heikolta presidentiltä.

Kyse on kuitenkin demokratian ja kansanvallan suuresta voitosta. Ja sen periaatteen tunnustamisesta, että kansalla on aina viimeinen sana.

Syy siihen, miksi koomikko valittiin toisella kierroksella näin suurella enemmistöllä, oli selvä; ihmiset ovat perin juurin kyllästyneet korruptioon ja poliitikkoihin. Se, että hänellä ei ole puolueverkostoja eivätkä hänen kannattajansa ole järjestäytyneet, oli itseasiassa etu.

Hän on riippumaton ja itsenäinen – eikä joudu pesemään kenenkään käsiä.

Alustavien analyysien mukaan Zelensky sai ääniä jokaisessa äänestyssegmentissä ts. niin nuorien kuin vanhojenkin keskuudessa sekä sai ääniä maan joka kolkasta. Myös se, että Porošenko on hyväksynyt tappionsa länsimaiseen tyyliin auttaa uutta presidenttiä.

Zelenskyn päämäärä – radan vaalit ja uuden lähipiirin muodostaminen

Uuden presidentin tärkein tavoite on nyt yhdistää hänen kannattajansa ja luoda uskottava puolueblokki, joka saisi mahdollisimman hyvän tuloksen tulevissa Ukrainan parlamentin – radan – vaaleissa. 

Lokakuussa pidettävien vaalien tärkein tulos pitäisi olla sellainen, joka antaa uudelle presidentille sopivan selkänojan lainsäädäntötyötä ja uskottavaa ulkopolitiikkaa varten.

Hänen läheisin neuvonantajansa tulee olemaan ilmeisesti Ivan Bakanov, joka on tv-ohjelma Kvartal 95, ja ”Kansan palvelija”-puolueen johtaja. Samoin Zelensky voi odottaa tukea oligarkki Ihor Kolomoiskyltä ja hänen tiimiltään, jossa on verotuksen, turvallisuusalan, politiikan, ulkopolitiikan ja koulutuksen ammattilaisia.

Kolomoiskystä, hänen ammattilaisistaan ja  1+1- televisiokanavastaan tulee näin Zelenskyn hallinnon ”harmaa eminenssi”, jonka ääntä on kuunneltavs.

Kolmoiskansalainen Kolomoiskyn kautta saattaa tulla Ukrainan ulkopolitiikkaan myös israelilaismyönteinensävy, sillä riitaannuttuaan Porošenkon kanssa hän on pääasiasiassa asunut Israelissa.

Toisaalta, Venäjän-suhteiden uudelleenjärjestelyyn tämä saattaa olla etu, sillä nimenomaan Israel on onnistunut taiteilemaan hyvät suhteet Venäjään. Kolomoiskyn isänmaallisuudesta ei kuitenkaan ole vähintäkään epäilystä. Juuri hän oli Ukrainan puolustustaistelun sielu ja suurrahoittaja vaikeana vuonna 2014..

Zelenskyn lähin piiri olisi kuitenkin hänen omansa; siinä olisi hänen vaimonsa Olena Kiaško sekä lakimies Andriy Bohdan sekä Timur Mindich. Muita oletettavia lähipiiriläisiä on mm. oligarkki Viktor Pintšuk, entisen presidentti Leonid Kutšman vävy.

Zelenskyn mahdollisuudet vähissä

Ukrainan tilanne on mielenkiintoinen ja kiinnostava. Zelenskyllä on mahdollisuus maan uudistamiseen ja ennen kaikkea siihen, että hän ”palauttaa maan kansalaisilleen” kuten hän on luvannut.

Ulkopolitiikassa hän joutunee kuitenkin aluksi luottamaan entisiin ammattipoliitikkoihin ja diplomaatteihin. Hänen tärkein lupauksensa on palauttaa rauha Donbassin alueelle.

Ongelmana on kuitenkin, että ennen radan vaaleja on Zelenskyn vaikea ryhtyä mihinkään merkittävään hankkeeseen. Välillä olevan puolen vuoden aikana – ellei Zelenskyn onnistu nopeuttaa vaaleja-  voivat sen sijaan hänen vastustajansa radassa sekä myös Venäjä häärätä ja järjestää asioita vielä nykyistäkin vaikeammaksi.

Niinpä Ukrainan rada päätti heti vaalien jälkeen laatimaan uutta kielilakia, joka vaikeuttaisi venäjän kielen julkista käyttöä. Vaalikeskusteluissa Zelensky on antanut ymmärtää haluavansa liberaalimpaa linjaa. Ja Venäjä päätti kai ”varmuuden vuoksi” toteuttaa jotakin, mitä neuvottelujen aikana ei voi tehdä, eli helpottaa Venäjän passien myöntöä Donbassin kapinatasavaltojen asukkaille.

Nimenomaan väliajasta molempien vaalien välillä voikin ennustaa vaikeaa hovijuonittelujen aikaa, jonka toivoisi jäävän mahdollisimman lyhyeksi. Helpotusta Zelenskylle tuo kuitenkin, jos hän voisi pyytää vahvaa Batkivštšyna-puoluetta ja Julija Tymošenkoa avukseen. Kun yhteinen isänmaa on vaarassa. Yhteinen vastenmielisyys Porošenkoon yhdistää niin Zelenskyä ja Tymošenkoa toisiinsa.

Pakotteet pois?

Suomen kannalta Ukrainan kriisi on vahingollinen ja ikävä. Tosiasiat on sanottava selvästi: Krim on liitetty laittomasti Venäjään. Suomen on tuettava vahvasti Ukrainan kansallista itsenäisyyttä. Pakotteita ei voi poistaa yksipuolisesti eikä ilmoitusasiasana. Samoin Ukrainaa pitää solidaarisesti tukea.

Mutta… ”rajoittavat toimenpiteet” eli koko Venäjän-kaupan ja erityisesti sen arktisten osien häirintä ovat globalisoineet regionaalisen ongelman ja ajaneet sen sitä kautta umpikujaan.

Ja tästä umpikujasta eivät juuri kärsi EU:n suuret maat, joiden Venäjä-kauppa on aika pientä, vaan nimenomaan pienet Venäjän EU-rajamaat, kuten erityisesti Suomi ja Liettua. 

Näiden ”toimenpiteiden” toimeenpano lännen taholta on ohjannut Venäjän sisäiseen käpertymiseen – mutta ei siihen toivottuun – Krimin palauttamiseen.

Nämä toimenpiteet eivät oikeasti uhkaa Venäjää ja niiden jatkaminen tuomiopäivään saakka merkitsee vain taloudellisen muurin luomista Venäjän ja Euroopan välille – Suomen erityiseksi vahingoksi.

Samaan aikaan EU:n suuret maat käyvät kauppaa Venäjän kanssa ilman ongelmia ts. kauppapakotteita ei oikeastaan ole olemassa muuten kuin meitä vahingoittavassa muodossa.

Saksalaiset firmat kaappasivat meidän osuutemme idänkaupasta… ja me saimme 4 miljoonaa kompensaationa 200 miljoonan markkinoiden menettämisestä. Suomen kansallisen edun kannalta on loppujen lopuksi tärkeää, että huomataan, että Krim ei ole Venäjän sisäinen asia vaan yleiseurooppalainen asia. Mutta tätä ei saa ottaa syyksi Suomelle jo maantieteestä johtuen välttämättömän Venäjän-kaupan kuihduttamiseen.

Lopuksi: itse Krimin aluetta koskevia pakotteita ei pidä purkaa ts. Krimin alueelle ei saa investoida ennen kuin sopu on saavutettu. Krimin asukkaiden on saatava tai hyväksyttävä velvollisuutena hoitaa EU-asiansa Ukrainan kautta. Samoin krimintataariväestön oikeuksia pitää kunnioittaa.

Mitä EU:n pitäisi tehdä? Entäs Sale?

EU:n olisi hyvä nyt olla valppaana ja auttaa pikaisesti uutta presidenttiä. Sikäli kun se siihen kykenee. Syy tähän nopeaan reaktioon on selvä: Zelenskyn ”etsikkoaika” voi olla todella lyhyt ja avun pitäisi olla konkreettista ja nopeaa.

Samoin Suomi voisi tässä asiassa tukea uutta presidenttiä, joka todella ja oikeasti etsii rauhallista poliittista ratkaisua Itä-Ukrainan kriisiin.

Ehkäpä Venäjän presidentti kuuntelee Sauli Niinistöä tässä asiassa?

**

Dosentti Arto Luukkanen

Venäjän ja Itä-Euroopan tutkimuksen yliopistolehtori

Helsingin yliopisto

Varakansanedustaja

EU-vaalien ehdokas

artoluukkanen

Varakansanedustaja. Dosentti Arto Luukkanen. Vaalisivut: <a href="http://www.artoluukkanen.net" title="www.artoluukkanen.net">www.artoluukkanen.net</a>.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu