Avoin kirje Petteri Orpolle – PS:n arvot eivät muutu

Avoin kirje kansanedustaja Petteri Orpolle

Hyvä Petteri,

Kirjoitan tässä ihan ystävänäsi – en puoluesihteerinä.

Kuuntelin eilen autossa matkalla sinun haastatteluasi (Ykkösaamu/Seija Vaaherkumpu). Olin matkalla PS:n vaalitilaisuuteen Turun torille.

Paikka sama, jossa vuonna 2017 18. elokuuta 2017 tehtiin islamilainen terroriteko kahdella keittiöveitsellä.

Haastattelusi ei ollut kovin informatiivinen. Se soljahti radiosta ja vierähti ilman merkittävää sanomaa. Same old, same old…

Yhdessä kohdassa korvissa kuitenkin särähti.

Kerroit haastattelussa, että kokoomuksen kynnyskysymyksenä ovat arvot. Ajatuksena ilmeisesti se, että jos kokoomus muodostaa hallitusta, niin muiden arvojen pitää olla sellaisia, että kokoomus voi ne hyväksyä.

Kuuntelijalle tuli sellainen tunne, että olet täysin varma a) että kokoomus voittaa vaalit ihan varmasti b) että kokoomus on se suuri Pontifex Maximus ja moraalisertifikaatin omistaja, joka hyväksyy muut puolueet, joiden pitää sitten justeerata arvojaan.

Jonka jälkeen sinä annat synninpäästön.

Perussuomalaisten arvot eivät muutu

Arvoisa Petteri. Perussuomalaisilla on omat arvonsa. Me emme muuta niitä.

Ne ovat selvät: ”perussuomalaiset on isänmaallinen ja kristillissosiaalinen puolue, joka edistää kansallista etua. Me arvostamme ja haluamme korostaa tavallisten ihmisten ääntä ja roolia politiikassa, kulttuurissa ja historiassa. Perussuomalaisten huomion keskiössä ei ole yksittäinen ammattikunta tai muu suppea eturyhmä vaan suomalaiset kokonaisuudessaan. Olemme vanhanaikaisen ja epäoikeudenmukaisen eturyhmäpolitiikan yläpuolella.”.

Meille koti, uskonto ja isänmaa sopivat emmekä häpeä niitä. Emme myöskään häpeä puolustaa suomalaisia. Haluamme pelastaa tämän maan. Emme halua haittamaahanmuuttoa sillä se merkitsee näiden tulijoiden asettamista yhteiskunnan huollettavaksi ts. veromaksajien kontolle. Monet tahot haluavat koska saavat siitä rahallista hyötyä – kulut kaadetaan yhteiskunnan niskaan. Se merkitsee sietämättömien kulujen sälyttämistä veronmaksajan niskaan ja yhteiskunnallisen epäoikeudenmukaisuuden tunnetta. Miksi nämä saavat? Missä tasa-arvo on? Mikä on meidän suomalaisten arvo? Miksi rahaa lapioidaan aina etelään? Miksei koskaan meille?

Kelpo Petteri. Et voi myydä/tyrkyttää/tunkea omia arvojasi meille perussuomalaisille etkä vaatia sitä että me ryhdymme vaihtamaan omiamme. Kokoomuksella on omansa. Samoin muilla puolueilla on jokaisella arvonsa. Me emme puutu niihin. Arvoista pidetään kiinni eikä ratsastella kaksilla rattailla.

Älä Petteri puutu muiden puolueiden arvoihin.

Pian ovat vaalit. Vasta niiden jälkeen katsotaan kuka muodostaa hallituksen. Otamme haasteen vastaan suurimman puolueen asemasta.

Petteri ”moraalisertifikaatin” valvojana – muistuma rähmälläänolon kaudelta?

Epäilen myös kovasti, että Sinulla ei Petteri ole mitään moraalista anekassaa, josta sinä voit myydä poliittisia synninpäästöjä. Sinun ajatuksesi näyttää olevan sellainen, että vain kokoomuksen kelpuuttamat voivat istua hallituksessa.

Tällaista hallituspeliä pelattiin aikoinaan Kekkosen aikana. Te istuitte porstuassa vaikka teitte mitä tahansa. Siitäkin huolimatta, että teillä oli ”remonttimiehet” ja te yrititte kertoa neuvostoliittolaisille miten tekin uskotte luottamuksellisiin ja hyviin naapurisuhteisiin. Äänestitte Kekkosen uudenvalinnan poikkeuslain puolesta ja teilläkin oli ns. ”kotiryssiä”. Kokoomus taisi olla mukana Suomi-Neuvostoliitto-seurassa tiukasti muiden kanssa.

Te ette kuitenkaan ikinä saaneet synninpäästöä ”neuvostovastaisuudesta” Kekkosen aikana. Trauma oli varmasti valtava. Ne tuntuvat vielä. Oli varmaan ikävä olla ”poliittinen paaria”.

Muut torjuivat teidät ”yleisistä syistä” kunnes Kalevi Sorsa armahti pahat ”äärioikeistolaiset kokoomuslaiset” ja perustettiin Harri Holkerin sini-punahallitus.

Petteri hyvä. Joku on varmaan kertonut Sinulle, että rähmälläänolon aikana Suomen hallitusten piti nauttia Kremlin, Kekkosen ja lopuksi vasta eduskunnan luottamusta.

Haastattelusi antoi sen kuvan, että hallituksella pitää olla ”hyvä-sertifikaatti”, jota sinä nyt sitten omien sanojesi mukaan valvot.

Jos ja kun me olemme suurin puolue niin meidän – toivottavasti hulppeat 600 000 äänestäjää – eivät rupea vaatimaan, että kokoomuksen äänestäjät ryhtyvät katumaan omia ajatuksiaan. Kukaan ei oleta, että perussuomalaiset ryhtyvät remontoimaan kokoomuksen äänestäjien arvoja. Se on länsimaisen demokratian ydintä. Pohjoismaista kansanvaltaa. Toisen kunnioittamista. Rehellisyyttä.

Rohkenen myös todeta Petteri hyvä, että sinun kommenteistasi äilähti uskomaton määrä ylimielisyyttä äänestäjiä kohtaan. Ajatuksena ”nehän on jo meidän pussissa”.

Odotetaan ihan rauhassa niitä vaaleja.

Vuoden 2015 Petteri

Kyselen myös Sinun arvojesi perään kun minulla ei ole oikein selkoa niistä.

Ilmoitit HS:ssä vuonna 2015, että pakolaisten motiivien epäileminen on rasismia.

Olet myöhemmin kunnostautunut kokoomuksen arvo-ajattelijana & rasismi-filosofina. (https://www.kokoomus.fi/petteri-orpo-rasismin-vastustamisessa-on-kyse-ihmisarvon-kunnioittamisesta/). Samoin olet varoitellut flirttailemalla rajojen sulkemisella samassa artikkelissa, jossa toivotit sydämellisesti Turkille viisumihelpotuksia.  (https://yle.fi/uutiset/3-9112193).

Uusi Petteri vuonna 2021

Ilmeisesti jotain muuttui kun vuonna 2021 halusit ehdottomasti toisenlaista linjaa pakolaisiin nähden. (https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008409715.html).

Petteri hyvä. Kysyn: kumpaa Petteriä meidän pitää uskoa? Vuoden 2015 Petteriä vai vuoden 2021 Petteriä? Tässä on kaksi Petteriä – kumpi Petteri pitää ottaa vakavalta kannalta?

Entä kumpi kokoomus on se virallinen kokoomus? Sekö joka painoi maanappia miinojen poistamisesta vai se myöhempi, joka puolsi Ottawan sopimuksen purkamista? Sekö joka palvoo EU:ta vai sekö joka puhuu sopivasti ennen vaaleja isänmaasta?

Toivotan Sinulle Petteri lupsakkata isänpäivää!

Ystäväsi Arto

1. En ole mistään löytänyt niitä kokoomuksen ja Yhtenäinen Venäjä seminaarin papereita? Niihin on viittaus netissä mutta mitään ei näy. Missä ne ovat? Ovatko ne kokoomuksen puoluestoimistolla? Jos saan luvan niin tulen lukemaan ne. Ne yhteiset neuvosto-ajalta tulevat ”kommunikeat” ovat hauskoja. Tulevaisuuden historioitsijat tarvitsevat niitä. Ja minäkin haluaisin uteliaana ihmisenä katsoa niitä.
artoluukkanen
Perussuomalaiset Järvenpää

Varakansanedustaja., valtuutettu
Olen työssä Helsingin yliopistossa ja toimin siellä Venäjän ja Itä-Euroopan tutkimuksen yliopistolehtorina. Palvelen järvenpääläisiä kaupunginvaltuutettuna ja perussuomalaisen puolueen varakansanedustajana (Uusimaa). Olen myös Järvenpään kaupunginvaltuutettu, opetus ja ja kasvatuslautakunnan jäsen, Järvenpään seurakunnan kirkkovaltuutettu, Suomen Perustan ajatuspajan säätiön hallituksen puheenjohtaja ja Pekasus opintokeskuksen rehtori. Jotkut saattavat muistaa minut Alfa-tv:n ”Dosentti” ohjelmasta, jossa haastattelen taiteen, tieteen, politiikan ja yhteiskunnan vaikuttajia. Haluan palvella kaikkia järvenpääläisiä järjellä ja sydämellä. Niin duunareita, yrittäjiä, lapsiperheitä, yksinäisiä ihmisiä, seniorikansalaisia ja koululaisia. Minulle on itsestään selvää, että Järvenpäässä sivistys, koulutus, osaaminen ja työ on asetettava kunniaan. Unelmani on taloudessa tarkka Järvenpää, joka ei unohda sen asukkaita! Ihminen edellä, ihmisen puolesta - tehdään Järvenpäästä kotoisa paikka asua!