Keuliko Marian mopo? – Avoin kirje ministeri Ohisalolle

Arvoisa ministeri Ohisalo.

Eilen olisi ollut hyvä vaalipäivä. Aurinko paistoi heleästi.

Kansanvalta ei kuitenkaan päässyt toimimaan vapaasti kun vaaleja lykättiin. Heleä olo latistui.

Heleä olo latistui lisää kun katselin sosiaalisesta mediasta ns. koronamielenosoittajien pidätyksiä. Mainittakoon, että en ymmärrä näitä mielenosoituksia enkä pidä niitä järkevinä. Mutta se väkivalta ja pakkotoimet, joita näitä vastaan käytettiin, olivat mielestäni yliampuvia. Verrattuna BLM tai Elokapina mielenosoituksiin otteet olivat suoraviivaisia ja raakoja. Tuli mieleen, että poliisia käytetään nyt osana poliittista kampanjointia.

Hyvä Maria. Epäilen, että olet sisäministerinä antanut luvan ronskeihin otteisiin.

Maria hyvä – et varmaan tiedä historiaa ja valistan Sinua siksi vähäsen. Ensiksi, poliisia ei kannata sotkea poliittisiin taisteluihin. Se vähentää poliisin nauttimaa arvovaltaa ja arvostusta yhteiskunnassa. Aikoinaan Bobrikovin sortokautena suomalainen poliisi joutui vaikeaan asemaan kun sen piti palvella tsaristista itsevaltiutta. Samoin kävi myös Lapuan Liikkeen aikana ja ns. ”vaaran vuosina” II maailmansodan jälkeen. Toiseksi, sinun linjasi poliisissa on lyhytaikainen – tulevat hallitukset tulevat epäilemättä normalisoimaan poliisin linjan.

Ennen kaikkea kelpo Mariamme – pelkään, että sinun ”moposi on keulinut” kun olet antanut määräyksiä näihin mahdollisiin brutaliteetteihin ministerinä.

Suomalaiset arvostavat ja kunnioittavat poliisia. Se tarkoittaa myös sitä, että kansalaiset toimivat yhdessä sen kanssa vaikeissa tilanteissa. Sinun tehtäväsi on huolehtia siitä, että poliisi saa parhaat mahdollisuudet toteuttaa tehtäväänsä. Et ole sitä tehnyt – poliisin virkoja ei ole tarpeeksi ja poliisien työtaakka on kasvanut mahdottomaksi. Olet epäonnistunut kohtalokkaasti omassa ministerintyössäsi. Ministeriajastasi tullaan puhumaan notoorisena esimerkkinä.

Epäilen, että eilisen kauniin kevätpäivän pidätykset ja siellä tapahtuneet mahdolliset ylilyönnit jäävät sinun tunnollesi.

Tästä huolimatta lupsakkata kevätpäivää Sinulle Maria. Pieneksi vinkiksi – kannattaa lukea historiaa. Sen opetus on: Suomessa sisäministerin aloittamat sosiaaliset ja yhteiskunnalliset muutokset ovat aina epäonnistuneet. Laillisuus on aina voittanut.

terveisin

ystäväsi ja kollegasi (tutkija)

Arto

artoluukkanen
Perussuomalaiset Järvenpää
Ehdolla kuntavaaleissa

Varakansanedustaja., valtuutettu
Olen työssä Helsingin yliopistossa ja toimin siellä Venäjän ja Itä-Euroopan tutkimuksen yliopistolehtorina. Palvelen järvenpääläisiä kaupunginvaltuutettuna ja perussuomalaisen puolueen varakansanedustajana (Uusimaa). Olen myös Järvenpään kaupunginvaltuutettu, opetus ja ja kasvatuslautakunnan jäsen, Järvenpään seurakunnan kirkkovaltuutettu, Suomen Perustan ajatuspajan säätiön hallituksen puheenjohtaja ja Pekasus opintokeskuksen rehtori. Jotkut saattavat muistaa minut Alfa-tv:n ”Dosentti” ohjelmasta, jossa haastattelen taiteen, tieteen, politiikan ja yhteiskunnan vaikuttajia. Haluan palvella kaikkia järvenpääläisiä järjellä ja sydämellä. Niin duunareita, yrittäjiä, lapsiperheitä, yksinäisiä ihmisiä, seniorikansalaisia ja koululaisia. Minulle on itsestään selvää, että Järvenpäässä sivistys, koulutus, osaaminen ja työ on asetettava kunniaan. Unelmani on taloudessa tarkka Järvenpää, joka ei unohda sen asukkaita! Ihminen edellä, ihmisen puolesta - tehdään Järvenpäästä kotoisa paikka asua!