Rohkaisun ja tuen avoin kirje Sirpa Paaterolle

Hyvä Sirpa! Arvoisa ministeri.

Tämä avoin kirje kumpuaa hyvästä sydämestä ja laadin sen vilpittömin mielin.

Samalla toivon, että se antaa juuri Sinulle voimaa toimia oikein.

Sinulla on edessäsi vaikea ratkaisu ja toivon, että tämä kirje auttaa sinua oman sydämesi tutkimisessa. Ei ole helppoa tehdä oikein. Moraalisesti oikean teon tekeminen vaatii sisua ja sydäntä.

Lyhyesti: tämä kirje rohkaisee Sinua ystävällisesti pyytämään eroa valtioneuvoston jäsenyydestä.

Tämä ei ole ensimmäinen ”cōnsilium abeundī”, jonka olen osoittanut ministerille. Jokaisessa niissä on pyydetty ministeriä kunnioittamaan parlamentarismin sääntöjä ja eduskunnan arvoa. Tässä kirjeessä ei ole mitään henkilökohtaista tai ilkeyttä.

Esitän tässä vain toiveeni siitä, että Suomesta ei tulisi parlamentarismin slummia. Suomen olisi hyvä omaksua Iso-Britanniasta tutut periaatteet siitä, että ministeri ei voi syyllistyä skandaaleiin, valheisiin tai jujuttamiseen.

Iso-Britannian käytäntö perustuu ns. Individual Ministerial Responsibility (IMR) järjestelmään. Sen mukaan yksityinen ministeri tai koko hallitus on vastuullinen, omista hallinnonaloistaan parlamentille. Jokaisen ministerin oletetaan hyväksyvän vastuunsa ja eroavan mikäli hallinnossa tapahtuu epäonnistuminen tai yksilöä koskeva epäoikeudenmukaisuus. Joskus ministerin on ollut pakko lähteä vaikka mitään todellista syytä ei ole tai että ministeri olisi tiennyt ikävästä asiasta. Näin kävi vuonna 1954, jolloin Sir Thomas Dugdale joutui eromaan maatalousministerin virasta huonon hallinnon takia – eikä ministeri ollut edes tietoinen skandaalin nostaneesta asiasta.

Eronpyyntö itsestäänselvyytenä

Se oli parlamentarismia parhaimmillaan – vastuuta otetaan ja myönnetään virheet. Näin kansalaisten usko poliittiseen järjestelmään pysyy ja kasvaa.

Isossa-Britanniassa kunnioitus parlamenttia kohtaan on niin suuri, että varsinaista perustuslakia ei ole varsinaisesti kodifioitu.  Ajatus luottamuksesta, parlamentin ja lain vallasta on ollut niin sitkeä, että sitä ei ole edes kirjattu erikseen ylös.

Parlamentarismin eettiset periaatteet ovat myös niin väkevät, että skandaaleihin, valheisiin tai jujuttamiseen syyllistynyt hallitus tai ministeri on joutunut pyytämään eroa jo ns. vahvan epäilyksen perusteella.

Traditio on ollut niin vahva, että vasta maaliskuun 19 pnä vuonna 1997 Iso-Britannian parlamentti katson asialliseksi kirjata ylös ns. ministerin vastuunjulistuksen. Siinä todetaan yksiselitteisesti: ”…if Minister knowingly mislead the House, The House will expect them to offer their resignation to the Prime Minister”.

Entä jos et pyydä eroa?

Hyvä Sirpa!

Sinun eronpyyntösi toimisi suomalaisen poliittisen järjestelmän kunnianpalautuksena. Iso-Britannian malli voi tuntua vaikealta mutta näyttää siltä, että myös Suomessa on herätty siihen, että ministerin pitää kantaa poliittista vastuuta muutenkin kuin vaaleissa.

Jos Sirpa itsepintaisesti jatkat, koituu se sinun puolueesi ja suomalaisen poliittisen järjestelmän onnettomuudeksi. Mahdollinen päätökseksi jatkaa ei vie alas ainoastaan demareita vaan nakertaa kuin nälkäinen rotta poliittisen järjestelmämme perusteita.

Jos jatkat muina sirpoina, niin se ei merkitse pelkästään sitä, että saat hymähdyksiä eduskunnan käytävillä tai sääliviä tuikahduksia kansalaisten katseissa. Se merkitsee sitä että alennat sen instituution arvoa, johon osallistut. Siitä tulee sinun poliittiselle urallesi ikuinen riippa, jota kannat loppuun saakka. Se on kuin Frodon sormus, jota ei voi enää heittää Tuomionvuoren rotkoon.

Mikäli taas kannat vastuusi, merkitsee se sitä, että kansalaiset näkevät konkreettisesti sen, että vallanpitäjätkin joutuvat kohtaamaan totuuden. Se antaa Sinulle myös kosolti lisää poliittista uskottavuutta.

Kansalaispalaute nostaisi sinut esille ihmisenä, joka teki kuten puhui. Se on harvinaista. Se muistetaan.

Ajattele itsenäisesti – älä kuuntele avustajalaumaa!

Hyvä Sirpa!

Nyt kannattaa ajatella itse.

Se tällä hetkellä ympärilläsi liehuva avustajien meri ei oikeasti ole kiinnostunut Sinusta ihmisenä.

Sinua preppaava cabal ei aja Suomen poliittista hyvää vaan pyrkii vain pitkittämään vaikeaan tilanteeseen joutuneen hallituksen taivalta. Heidän motiivinsa ei ole puolustaa parlamentarismia vaan epämääräisen hikistä puoluevaltaa. Jos lähdet merkitsee se sitä, että Antti saa vielä yhden mahdollisuuden selvitä seuraavat 3 ja puoli vuotta.

Älä välitä tästä nuoresta kaartista! Se öyhöttää vanhan tradition mukaan, jossa on itsevaltaisen tsaarin nimittämä hallitus, joka on vastuullinen vain ja ainoastaan ylhäälle. Mikä on herralta annettu, sitä eivät pienemmät herrat voi ottaa pois!

Sen ähinä ja kiljunta kertoo siitä, että hallituksen jäsenet ja avustajien luvuttomat laumat takertuvat asemiinsa ja pitävät niistä kiinni kouristuksenomaisesti – ikäänkuin julkinen häpeä koittaisi vasta sitten jos on pakko erota.

Tee Sirpa toisin! Ole Sirpa rohkea! Noudata omantuntosi ääntä!

artoluukkanen

Varakansanedustaja. Dosentti Arto Luukkanen. Vaalisivut: <a href="http://www.artoluukkanen.net" title="www.artoluukkanen.net">www.artoluukkanen.net</a>.