Lähes pari vuotta ja jo nyt…

Korona osoitti ensimerkkejään alkuvuodesta 2020. Perussuomalaisten kansanedustaja Arja Juvonen esitti  tuolloin jo tammikuussa eduskunnassa kirjallisen kysymyksen Suomen valmistautumisesta koronaan. Myöhemmin, kuten kaikki tiedämme, maan hallitus taipui ja valmiuslaki otettiin käyttöön. Tilanne on muuttunut ja koronasta tiedetään paljon enemmän.  On tullut rokotteita sekä sairaalahoito ja lääkehoito on molemmat sittemmin kehittyneet.

Korona on kohdellut paitsi eri ihmisiä myös eri aloja hyvin eritavoin. Toisaalla se on lisännyt töitä, toisaalla taas leipä on kaventunut tai  käytännössä jopa lähes ehtynyt.  Osa tästä on yleistä koronan tuomaa taudin leviämisen pelon aiheuttamaa käyttäytymistä, mutta osa on valtion tai sen toimielimien eli siis yhteiskunnan määräämien rajoitus- tai sulkutoimien aiheuttamaa.

Olen useammin kuin kerran, koronan alusta alkaen tuonut esiin tai ihmetellyt sitä miksi ei tällaisissa tilanteissa ymmärretä että tukimekanismin pitäisi tulla välittömästi?  Edes sanallisesti, lupauksena. Tässä on nyt lähemmäs kaksi vuotta ollut aikaa laatia menetelmiä tällaisiin tilanteisiin.  Edellisessä blogissa mainitsin Boris Johnsonin ilmoituksen kevään 2020 pubien sulusta ja siitä miten samassa kerrottiin valtion maksavan palkat.

Jos asiat keväällä 2020 tulivatkin vähän uutena tai yllätyksenä, ne eivät voi olla sitä enää 2022.

Eräästä jutusta luin kuinka eräs henkilö totesi että ”emme todellakaan ole samassa veneessä”. Emme taatusti olekaan.  Päätöksien vaikutukset kohdentuvat toisiin aivan eri tavalla.  Jos lailliselta elinkeinon harjoittajalta viedään rajoitustoimin tulot tai työntekijältä työt, käy useimmiten niin että menoja jää molemmille. Moni on investoinut yms. velkaa siis voi olla paljonkin.

Eihän nämä rajoitustoimet vaikuta osaan ollenkaan ja joillakin se on voinut jopa lisätä tuloja.

Se mikä jotenkin ihmetyttää on tämä toimien hitaus, vähän kuin unessa oltaisiin.  Nyt kuuleman mukaan suunnitellaan kustannustuelle jatkoa… jo nyt ?  Varsin rankat viimeisimmät rajoitustoimet alkoivat uudelleen jo viime vuoden puolella.  En jotenkaan saata ymmärtää miten näitä ei heti ole osattu aloittaa. Kustannustukimalli esimerkiksi on ja sitä olisi voitu parannellakin tässä.

Rajoitustoimet ja koko ”koronapäätöksenteko” on jotenkin niin hakoteillä ja sekavaa kuin olla ja pääsee. Olen muutaman kertaan ihmetellyt mihin medialta on kadonnut se nokkeluus joka sillä vielä viime kaudella oli lähes päivittäin kun se kommentoi tai arvosteli hallituksen toimintaa.  Senhän pitäisi olla vallan vahtikoira.  Heti nyt viime aikoina kun kritiikkiä on ilmaantunut, on alkanut tulla pohdintaa mm. edellä mainitusta kustannustuesta.

Nyky-yhteiskunnassa on ollut muutenkin ilmassa ihmeellistä taantumista ja kritiikin kestämättömyyttä. Ei saa kritisoida koronatoimia, eikä oikein hallituksen eu-politiikkaa, ilmastotoimia, ei saisi kritisoida rajoituksia yms. Jos tekee niin on vähintään ”joku populisti”.  Asioissa on kuin jokin yksi järkevä linja tai totuus, jota pitäisi kaikkien osata tukea tai sitten on jotenkin täysin hakoteillä.

Rajoitustoimissa noin esimerkkinä on niin paljon ihmeellisyyksiä ettei niitä edes viitsi alkaa luettelemaan. Mutta kun nyt käynnissä on vaalikampanja-aika, niin ei mitään kysymyksiä näy sen paremmin päätoimittajilta kuin juuri miltään muultakaan instanssilta, että miksi ostoskeskuksissa, kouluissa ym voi olla porukkaa päivästä toiseen pullollaan, mutta se että joku paikallisyhdistys pitäisi puolityhjällä torilla vaalikojua on ihan mahdoton ajatus vaikka vaalit ovat länsimaisen demokratian kulmakivi?

Kaikesta vaan vaietaan. Kukaan ei ikään kuin uskalla sanoa yhtikäs mitään?

Mitä kaikkea voisi tehdä ?  Meneekö ihan mikä vaan läpi? Rokotepassikeskustelukin on mennyt siihen että jos joku ihmettelee joidenkin toimien oikeudenmukaisuutta, sanotaan että ”5g siruhörhöjä ei tarvi kuunnella” tai muuta vastaavaa mikä ”ignooraa” itse asian.

En ole rokotusvastainen enkä edes rajoitustoimivastainen. Piikit on otettu. Olen itse ehdottanut ennen joulua että pidetään pari viikkoa etäkoulua joululoman yhteydessä jne.  Minusta toimet pitää olla keskenään loogisia, oikeudenmukaisia ja perusarvoja kunnioittavia kuten sitä että ihmisillä on oikeus mielipiteisiin ja esimerkiksi siihen ottaako rokotteen vai ei.  Emme kaikki ole samanlaisia ja samalla tavoin ajattelevia sekä asiat ymmärtäviä.  Vähemmän itse oikeastaan ymmärrän niitä jotka kieltäytyvät normaalien hyvin tutkittujen ja todennetusti vaarallisten tautien rokoteohjelmien rokotteista kuin koronarokotteesta kieltäytyjiä.  Koronarokotteet ovat kuitenkin nopeasti kehitettyjä, eivätkä ole estäneet koronan leviämistä (toki hidastaneet jne).  Minusta pitäisi ennemmin kyetä enemmän ja paremmin perustelemaan näille ihmisille rokotteen tarpeellisuus, kuin lokeroida heidät ulos jopa verorahoitteisista toiminnoista.  Noin vuosikymmen takaisen viime pandemian, eli sikaflunssarokotteen narkolepsiatapauksetkin ja niiden tarinat ovat monen mielissä.  Olisi minusta jopa aika ihmeellistä jos kaikki ihmiset 100%:n kiltisti kävelisivät rokotejonoon kyseenalaistamatta mitään.  Passia perustellaan usein että siten voi toiminnot olla auki, mutta tarkoitan että ainakin pääosin toiminnot olisivat auki tai sitten kaikille kiinni/rajoitettu.

Olisi nyt ainakin hyvä todeta että tämän tyyppisiin pandemiatilanteisiin on osattava vielä paremmin varautua. Ei pelkästään tartuntatautilain osalta, vaan kaikennäköisten rajoitustoimien ja tukien osalta. Emme tiedä vaikka mahdollinen seuraava epidemia olisi paljon enemmän tuhoa aiheuttavan viruksen tuoma. Lisäksi esimerkiksi antibioottiresistenssisyden yleisuuden kasvu ja ns. ”superbakteerien” mahdollistuminen on tunnettu tosiasia.

Eihän se päätöksentekijän osakaan mikään helppo ole, en sitä kiistä.  Tuttua puuhaa kuntatasolla. Se kuka tai mikä toimielin päättää on se ketä on siinä päätöksenteon paineessa. Rooli on erilainen kuin toimia ehdottavalla.  Mikään ei kuitenkaan kehity jos asioita tai niissä nähtäviä virheitä ei uskalleta kritisoida tai virheistä sekä puutteista oteta koppia ja oppia.

On myös syytä huomata että tämä hallitus ei joutunut puhtaalta pöydältä, sen paremmin kuin vaikkapa THL ja STM, tähän tilanteeseen.  Meillä on ollut varautumista aiempien perusteella esimerkiksi kansallinen pandemian varautumissuunnitelma.  Pandemia saavutti, kuten sen virusvariantitkin, Suomen monen muun maan jälkeen. Viranhaltijoiden ohjaamana, esityksistä ja valmistelusta nämä suurimmaksi osaksi toimet tehdään.  Ei niitä yksittäisen ministerit ikään kuin ”keksi”, mutta luovuutta sekä ”hoksnokkaa” heiltäkin pitää vaatia.   Ei taida olla sellaista noin puolivuotistakaan lähihistoriassa, jossa oppositiopuolueet pitivät lähestulkoon kaiken kritiikin sisällään ja pääsääntöisesti tukivat istuvaa hallitusta, eli keväästä 2020 syksyyn tai loppuvuoteen 2020.

 

 

 

+1
ArtoNurmi
Perussuomalaiset Pori

Kaupunginvaltuutettu
Sähkö - ja automaatiotekniikan insinööri
Yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta pitkään jo kiinnostunut, mutta vasta vuonna 2012 kuntavaaleissa poliittisesti aktivoitunut perheenisä. Tykkään pohtia asioita, joskus vähän kriittisestikin, mutta se johtuu yleensä realismin kaipuusta.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu