Polttoaineiden hintaa alas!

Olen seuraillut keskustelua polttoaineiden hinnoista, jotka tällä hetkellä ovat järkyttäviä.   Suomessa hallitus on tässä asiassa tehnyt sen mitä välillä ennenkin, eli ”häipynyt” jonnekin.  Ilmeisesti odotellaan että ministeriöiden ”koneisto” tekee tai keksii jotain?  Vai kylmästikö ajatellaan että ”maksakoot”.

Polttoaineen hinta on Suomessa erittäinen korkea ja siinä on paljon kotikutoisuutta.  Turha syytellä maailmanmarkkinoita kokonaan.

Samalla myös uutisoidaan kuinka ekonomien mielestä hinnan alennus sataisi hyvätuloisten laariin.  Kyseenalaistan tämän ajattelun mikä on mielestäni täysin väärin.   Polttoaineen verotus on kaikille yhtä kovaa ja pienituloisen tavallisen palkansaajan kukkarossa se on nimenomaan suurta.  Suurituloiselle ei ole niin suuri asia maksaako tankillinen 70€ vai 120€.  Jos hintaa nostetaan, auttaako se pienituloisia?  Entä päteekö sama analogia ruoan hintaan? Korkea ruuan hinta suosisi pienituloisia?  Sitäpaitsi ne suurituloiset hankkivat verotuin sähköautoja.

Jokainen ymmärtää että sen reilu pari tonnia kuussa tienaavan perheenäidin tai isän kukkarossa tuntuu juuri se kun työmatka-auton tankkiin menee vaikka 200-300€ kuussa enemmän.  Lisäksi kuljetuskustannusten valuminen tuotteiden hintoihin tuntuu juuri sen köyhän tai keskituloisen kukkarossa.  Ja vielä erityisesti muualla kuin kaupunkiseuduilla asuville, joissa liikkumiseen vain kuluu enemmän.

Joukkoliikennettä tuetaan suuresti verovaroin.  Kun tieliikenteestä kerätään kasvavia verotuloja, voi sanoa että erityisesti paljon autoa käyttävät maksavat joukkoliikenteen tuet, mutta jonka käyttäjissä on paljon niitä jotka moittivat autoilijoita ja äänestävät heidän lisäkurittamisensa puolesta.

On myös täysin hölmö ajatus että valtavasti laajennettaisiin joukkoliikennettä hajaseuduille. Ei isoja busseja tai junia kannata pienten liikkujien määrien takia ajaa. Hajaseuduilla ei ole isoilla massoilla sama suunta.  Tämän oivaltaminen ei montaa sekuntia vie.  Kaupunkiseuduilla voidaan ajatella laajentamista, mutta kuka maksaa?

Autoilu tuo myös liikkumisen vapauden.  Tälläkin on merkitystä, vaikka jotkut ilmeisesti haluaisivatkin että liikkuisimme ”tasa-arvoisesti samanlaisella bussilla naama iloisessa virneessä”.  Sekin on tietynlaista ”kommunismiutopiaa” . Suomessa esimerkiksi kotimaan matkailu, mökkikylät ja omat mökit yms tarvitsevat autoilua.

Hallitus harjoittaa kylmää ja tunteetonta politiikkaa erityisesti autojaan tarvitsevia kansalaisia ja erityisesti hajaseutuja kohtaan.  Ei näytä olevan minkäänlaista ymmärrystä tai käsitystä hintojen vaikutuksesta.

Pari päivää sitten luin kuinka Afrikkaan uutisoidaan tekevän jopa 10 kaistaista Kiinalaisrahoitteista moottoritietä…  Väestö kasvaa räjähdysmäisesti ja autojen määrä kasvaa myös.  Jos joku nyt luulee ja kuvittelee että tällä Suomalaisten kurjistamisella pelastetaan ilmastonmuutos niin voi vain ihmetellä.  Suomi ei ratkaise tätä millään tasolla.

Sähköauton voi saada vuoden tai kahden toimitusajalla jos on valtava summa rahaa sijoittaa siihen, ja koko autokannan uudistuminen vie vähintäin 10 vuotta ja latausinfran yms rakentaminen on iso työ.

Nyt tarvittaisiin asioiden hoidossa kosketusta kansalaisten arkielämään ja käytännön elämänkokemusta.  Se on nimenomaan poliittinen tahto, jos polttoaineiden hintoja halutaan laskea.

 

 

+1
ArtoNurmi
Perussuomalaiset Pori

Kaupunginvaltuutettu
Sähkö - ja automaatiotekniikan insinööri
Yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta pitkään jo kiinnostunut, mutta vasta vuonna 2012 kuntavaaleissa poliittisesti aktivoitunut perheenisä. Tykkään pohtia asioita, joskus vähän kriittisestikin, mutta se johtuu yleensä realismin kaipuusta.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu