Työmatkat eivät saa tulla liian kalliiksi

Työn perässä liikkuminen kasvaa koko ajan. Työpaikan vaihtuminen
johtaa yhä havemmin asuinpaikan vaihtumiseen. Moni valitsee muuton
sijasta pidemmän työmatkan. Toisaalta maaseudulla asuminen houkuttelee,
jos työssäkäynti ei tule liian kalliiksi. Talouskasvulle dynaamiset
työmarkkinat ovat elinehto. Dynaamiset työmarkkinat taas ovat
mahdollisia vain jos työmatkaliikenne on sujuvaa ja kohtuuhintaista.

Viime aikoina tapetilla ovat olleet kilometrikorvaukset, joita
päätettiin leikata 7 prosentilla eli 70 miljoonalla eurolla osana
kehysriihen säästöpäätöksiä. Säästösumma ei ole ylivoimainen, mutta
esitetty tapa on saanut paljon liikkuvat myynnin ja markkinoinnin
ammattilaiset takajaloilleen. Se malli, jossa korvaus olisi
täysimääräinen 15000 kilometriin asti ja vain puolet sen jälkeen, on
kohtuuton paljon ajaville.

Eduskunnassa onkin noussut kova keskustelu aiheesta myös
hallituspuolueiden sisällä. Säästöpäätös ymmärretään, mutta ei
toteuttamistapaa. Hyväksyttävämpi ratkaisu olisi juustohöylämäinen 3
sentin leikkaus kaikilta kilometreiltä. Se myös ohjaisi julkisen
liikenteen käyttäjäksi niitä, joilla on siihen mahdollisuus. Tämä malli
ei myöskään rankaisi kohtuuttomasti niitä paljon ajavia, joilla ei ole
tosiasiallista vaihtoehtoa oman auton käyttämiselle.

Kilometrikorvausten kohtuullisen tason lisäksi on välttämätöntä pitää
kiinni työmatkavähennyksestä, jota nyt voi saada maksimissaan 7000
euroa vuodessa 600 euron omavastuulla. Nimenomaan työmatkavähennys
mahdollistaa asumisen maaseudulla tai pikkukaupunkissa, vaikka työ
sijaitseekin suuressa kaupungissa. Jos työmatkavähennystä leikattaisiin,
niin se johtaisi todelliseen keskittämiskehitykseen ja näivettäisi
maaseudun. Samalla asuntojen hinnat keskuskaupunkissa ja sen
välittömässä läheisyydessä edelleen nousisivat.

Erityisesti lapsiperheiden on usein tilaa saadakseen hakeuduttava
kehyskuntiin, pienempiin kaupunkeihin ja maaseudulle, jossa neliöitä ja
tonttimaata saa selvästi halevmmalla. Yhteiskunnan kokonaiskehityksen
kannalta tämä on ihan positiivista. Useimmille lapsille pienempi yhteisö
on sopivampi kasvupaikka. Samalla tämä ” maalle muutto” – liike
tasapainottaa alueellista kehitystä. Kyläkoulutkin säilyvät, jos
muuttajien myötä on lapsia riittävästi.

Ilmastomuutoksen torjunnan nimissä ollaan usein hyvinkin
fundamentaalisia syyllistämään maaseudulla asuvia. Hyvä on kuitenkin
muistaa, että maaseudulla asuvien hiilijalanjälki on liikennettä
lukuunottamatta kaikilla muilla sektorilla kaupunkilaista pienempi.
Liikenteen päästöihin puolestaan voidaan parhaiten vaikuttaa autojen
tekniikkaa kehittämällä ja suosimalla verotuksessa vähäpäästöisiä
autoja. Oma auto on maaseudulla ja pikkukaupunkeissa välttämättömyys,
eikä sen käyttämisestä siten pidä syyllistää.

Jatkossakinnon hyvin tärkeää pitää siitä kiinni, että työssäkäynti
kauempaakin on taloudellisesti kannattavaa. Työmatkavähennykseen
panostamalla tuemme sekä dynaamisia työmarkkinoita, että pidämme kurissa
asuntojen hintakehityksen. Samalla mahdollistuu maaseudulla tai
pikkukaupunkissa asuminen niille, joiden elämäntilanteeseen se sopii.

artosatonen
Kokoomus Sastamala

Kansanedustaja Arto Satonen (kok)
Julkaisen valittuja - erityisesti työvoimaa ja taloutta koskevien - tekstejäni tässä Uuden Suomen blogissa.
Varsinainen blogini - jossa käsittelen myös muita aihepiiirejä - jatkaa edelleen omilla sivuillani osoitteessa www.satonen.fi/blogi.
Odotan innolla kommentteja ajatuksistani ja keskustelua eri paikoissa - ja totta kai myös rakentavaa kritiikkiä!

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu