Raideliikenteen avaaminen kilpailulle osuu oikeaan aikaan
Raideliikenteen tulevaisuutta pohtinut työryhmä päätti esittää raideliikenteen avaamista yksityiselle kilpailulle. Vaikka kilpailu avattaisiin vasta aikaisintaan kahdeksan vuoden päästä, niin periaatepäätökselle ei voisi olla osuvampaa aikaa. Aika moni junalla matkustava on sitä mieltä, että ainakaan tämän huonommaksi ei enää voi mennä.
Tämä kevät on ollut raideliikenteelle poikkeuksellisen vaikea. Kova talvi on suurin tekijä myöhästymisiin, mutta ei ainoa. Junakapasiteetti on myös ollut tiukalla, minkä vuoksi yksikin myöhästyminen poikii helposti ison joukon myöhästymisiä. Kaikki ei toki ole VR:n vikaa, vaan monien myöhästymisten takana on tiukoilla oleva raidekapasiteetti ja raidevauriot, joihin myös routa on jättänyt jälkensä.
Niin tai näin, myös VR:n on syytä katsoa peiliin. Monet päivittäin junalla työmatkansa tekevät ovat joutuneet vaihtamaan takaisin omaan autoon, jotta voivat varmistaa olevansa ajoissa työpaikallaan. Huonompina aikoina kun pitkä myöhästyminen on ollut pikemminkin sääntö, kuin poikkeus. Lisäksi onnettomuuksissa on selvitty henkilövahingoilta vain hyvällä onnella ja yksittäisten työntekijöiden ripeällä toiminnalla.
Yksityistämistä vastustetaan yleensä sillä argumentilla, että markkinoille tulee ulkomaalainen kermankuorintayritys. Luulen, että käyttäjät ovat valmiita maksamaan matkastaan enemmänkin, kun vaan luotettavuus taataan. Kyse ei ole vain viivästymisistä, vaan myös siitä miten niistä tiedotetaan ja minkälainen kuva luotettavuudesta annetaan. Yleensä kilpailu virkistää ja parantaa palvelua, niin on raideliikenteessäkin.
Ole`tko ihan vakavissasi?
Ilmoita asiaton viesti
Luuletko ihan oikeasti, että kaikki nuo raiteiston ja vaihteiden ym. kunto korjaantuisi siinä samalla, kun saisimme tänne taas jonkun luultavimmin italialaisen toimitsijan rautateille….??
Ihmettelen suuresti käsitystäsi asiasta.
Sanot, ”ettei huomommaksi voisi mennä….” Minä sanon, että takuulla voi ja taatusti meneekin, mikäli tässä aletaan nyt sorkkimaan VR:n hommia.
Bussiliikenteeseen kaikki kilpailutus on aiheuttanut vain sekaannuksia ja asioiden huononemista. 🙁
Kannattaa ehkä miettiä tätä dilemmaa tovi, jos toinenkin….
terv. Eeva
Ilmoita asiaton viesti
Ukko-Pekka kehiin museolta ja saadaan risusavotatkin käyntiin kunnolla ja voihan se jopa halpua tuo matkaaminen.
Ilmoita asiaton viesti
Arthur Dent, tämä mies on todellakin tosissaan, kannattaa lukea mitä on aiemmin kirjoittanut. Täyttä Toivo Talkoo Laatua.
Ilmoita asiaton viesti
”Yleensä kilpailu virkistää ja parantaa palvelua, niin on raideliikenteessäkin.”
Miten niin? Todista!
Noinhan sitä on sanottu sekä Kokoomuksesta erittäin useasti. Mutta missä ovat näytöt? Junaliikenteen yksityistäminen toi Englantiin valtavia huononnuksia. Tosin Kokoomuslaisten mielestä parasta on, että yhteiskunnan avustus Englannissa meni suoraan yksityisille osinkoina. Siinäkö meidän tulevaisuus?
Toisaalta olisihan sitä kilpailua mielenkiintoista seurata. Esimerkiksi, kun Helsingistä Lahteen ajaisi oikeaa raidetta VR ja vasempaa raidetta yksityinen. Kumpi olisi ennen perillä?
Kilpailuttaminen ja yksityistäminen on juuri nyt Kokoomuksen mantra, jota toistetaan absoluuttisena totuutena. Vain se ja ainoastaan se on tie, totuus ja elämä. Kokoomuksenkin olisi syytä tarkastella käytännön elämää laajemmin ja tutustua siihen, mitä maailmalla tapahtuu.
Nyt kirjoitin ihan hooposti. Ei Kokoomuksen tarkoitus ole se, mitä kaavailin. Kokoomuksen tarkoitus ja koko olemassaolo perustuu siihen, että puolue ajaa suurituloisten ja varakkaiden taloudellisia etuja. Olinpa minä hölmö, kun ajattelin, että Kokoomus edistäisi ihmisten hyvinvointia. Voi minua. Kokoomus auttaa vain rikkaiden rikastumista. Kokoomus on palkannut suurella rahalla erittäin taitavan mainostoimiston hämäämään meitä taviksia. Siinä on onnistuttu uskomattoman hyvin. Tosin tavallinen suomalainen tuntee sen nahoissaan, mutta ovathan mainokset hienoja.
Ilmoita asiaton viesti
Esimerkkejä…
”Kun Viron rautatiet siirrettiin brittiyhtiön omistukseen, sen ensimmäisenä toimenpiteenä oli matkustajaliikenteen lopettaminen Tallinnan ja Tarton välillä. Englannissa Madame Thatcher yksityisti rautateitä, jonka seurauksena oli etenkin alkuaikoina turvajärjestelyjen pettäminen yritysten kustannussyistä turvallisuuteen kohdistaman vähäisemmän kiinnostuksen johdosta. (…) Uudessa-Seelannissa rautateiden yksityistämisestä tuli fiasko.
Jos painavin konkreettinen argumentti kilpailuttamisen puolesta on lähiliikenteen matkalippujen hinnan jonkinasteinen aleneminen, sekin muodostuisi Pyrrhoksen voitoksi. Ensin lippuhintoja alennettaisiin, mutta yritettäisiin myös keksiä erilaisia uusia keinoja kustannusten säästämiseksi, useassa tapauksessa nimenomaan matkustajien ja työntekijöiden vahingoksi.
Oletan, että kilpailuttamisinnon uudelleen herääminen johtuu osin menneen talven junaliikenteen vaikeuksista. Ajatellaan, että jokin ulkomainen yhtiö osaisi paremmin tulla toimeen Suomen ankaran talven ja lumentulon kanssa, ja että valtio huolehtisi paremmin kiskojen ja vaihteiden kunnosta, kun niitä käyttäisi lyhyille matkoille keskittyvä uusi yritys, joka lupaa aluksi alentaa matkalippujen hintoja tietyn prosentin verran.”
http://www.uusisuomi.fi/mielipide/93266-vrn-yksity…
Ilmoita asiaton viesti
Itse asiassa Britannnian järjestelmä on monessa suhteessa meitä kehittyneempi ja maan myönteinen kehitys on myös kansanedustuslaitoksemme tiedossa. Naapurissamme Ruotsissakin, jossa useat operaattorit ovat sallittuja, henkilöjunaliikenteen markkinaosuus on meitä suurempi.
http://www.rautatiematkustajat.fi/Pj001.htm
http://www.rautatiematkustajat.fi/London09.htm
Terveisin Kalevi Kämäräinen
http://www.rautatiematkustajat.fi
Ilmoita asiaton viesti
Arvoisa kilpailun kannattaja, voit ihan rauhassa vertailla aikaa jolloin HElsingin ja seutualueen liikenne ei ollut kilpailutettu. Paljonko tilanne on parantunut luotettavuudessa.
Kun raideliikenne kilpailutetaan, silloin kilpailutetaan ainoastaan se henkilöstö joka on suoritusportaassa eli junakuljeushenkilöstö. Erikseen perustetaan kalisto, ja raiderakennus ja kunnossa pitopuolet. Kukahan voisi osataa kyseisen kaluston tai raiteet? Eiköhän ne jää VR:n omaisuudeksi.
Nythän tätä Hesan alueen raideliikennettä ajetaan kilpailutukseen ja kuka maksaa kehäradasta isoimman siivun, taitaa jäädä Vantaan veronmaksajien maksettavaksi ihan samalla tavalla kuin kehä 3;n kunnostus.
Kilpailutustilannetta on arvioitu joissain netti linkeissä joita kerran tutkin.
viimeisenä oli VR, seuraavana HKL metroliikenne, kärkisijoja kirkkaal johtomatkalla piti pari kolme kansainvälistä yhtiötä, jotka ottavat raideliikennettä haltuunsa, hinnalla millä hyvänsä.
Kun puhutaan kilpailutuksesta, mielestäni se ie ole kilpailutusta jossa tarjoukset tehdään alle todellisten kustannusten tappiolla. Räikeimpiä esimerkkejä olivat bussiliikenteen tarjouskilpailut Helsingissä ”idässä” jossa kilpailun tarjous samoista linjoista oli viisivuotta sitten tehdyn kilpailutarjouksen alittavia tarjouksia. Eli poltoaineet, kalustojenhintojen,palkkojen muiden kulujen noustessa tarjoushinta laski. Minusta se ei ole kilpailua.
Kilpailutuksen myötä myös eri linjoja on lopetettu, vuorovälit muuttuneet harvemmiksi liian monilla linjoilla.
Jos joku luulee että lippujenhinnat laskee, voi kysellä ja kuulostella hintapaineita bussiliikenteen puolelta ja samalla verrata tariffitukien ja muiden tukien nousua.
Jostain kumman syystä kilpailutuksen tulos on aina sama, loppujen lopuksi kilpaillaan palkoista ja työolosuhteista. Autot ja muu kalusto maksaa kaikille saman verran, samoin polttoaine ym kulut, ratakiskoakin myydään varmaan kaikille samaan kilohintaan ;).
Ilmoita asiaton viesti
Rataverkko on kansallista omaisuutta, aivan kuten maantieverkkokin. Sitä hallinnoi ja sen omistaa Suomessa Liikenneviraston Rautatieosasto – siis valtio. Rautatiealan työntekijöillä on suojanaan yleissitovat työehtosopimukset.
Vapaa operointi kansallisella rataverkolla on ollut esillä jo aikoinaan liikelaitos Valtionrautateitä osakeyhtiömuotoon muutettaessa. Tästä ovat todisteena hallituksen esitykset HE224/1994 ja HE225/1994 yksityiskohtaisine perusteluineen. Molemmat löytyvät netistä osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/ – nyt eletään vuotta 2010…
Totuus Englannista löytyy http://www.raideryhma.fi/britannia.html
Vapaa operointi toisi matkustajille valinnanvaraa, saattaisi herättää henkiin sellaisia rataosia joilla tällä hetkellä ei ole henkilöliikennettä ja ennenkaikkea tarjoaisi töitä lisääntyvän liikenteen ja lisääntyvien matkustajamäärin ohella uusille rautatieläisille!
Erittäin napakka kommentti varsinaisen jutun jälkeen löytyy myös os. http://yle.fi/alueet/hame/yleista/2010/05/kannatat…
Ilmoita asiaton viesti
Kohta liki vuosi on kulunut tästä blogikirjoituksesta. Asia on korostetusti ajankohtainen edelleen enkä liiemmin ole huomannut ehdokkaiden saatikka puolueiden ottaneen monopoliasemnsa turvin toimivan valtion 100% omistaman osakeyhtiön VR:n asioihin kantaa. Myöhästelyt ovat edelleen arkipäivää milloin minkäkin syyn varjolla – milloin vikaa veturissa, milloin vaunuissa – ja mikä pahinta raskaan raideliikenteen turvallisuustaso on heikompi kuin luullaan, vaikka yksi VR:n keskeinen arvo on olevinaan ainakin juhlapuheissa turvallisuus. Siksi voikin kysyä, miksi Siurossa tapahtui mitä tapahtui unohtamatta Nurmesta ja Hämeenlinnaa sekä Vuosaarta ajalla joulukuu 2010 – helmikuu 2011. Yksi menehtynyt ja mittavat aineelliset vahingot. Vielä onneksi ei matkustajille ole sattunut mitään.
Ilmoita asiaton viesti