Ei joko lähijuna tai raitiotie, vaan Pirkanmaalle tarvitaan molemmat

Pirkanmaa on yksi Suomen nopeimmin kasvavista alueista. Pirkanmaan ja Tampereen kasvukeskuksen infrastruktuuri ja liikenteen sujuvuus ovat erittäin merkittävällä sijalla alkavalla hallituskaudella ja vaativat lisää investointeja.

Tarvitsemme Pirkanmaan kansanedustajien yhteistyöllä mm. toimivan lähijunaliikenteen Pirkanmaan muista kunnista Tampereelle ja takaisin – sekä Tampereen kaupungin raitiotiejärjestelmän.

Lähijuna ja raitiotie voisivat olla yhteen sovitettuna koko maakunnan solmukohdat kattava yleinen joukkoliikennejärjestelmä. Siten saataisiin suurin osa maakunnasta raideliikennejärjestelmän piiriin. Toisiaan tukevien lähijunan ja ratikan vastakkainasettelu ei johda mihinkään.

Lähijuna-raitiotiehanke on Tampereen seudulla selvä liikenteen kärkihanke, ja sen vaikutukset ulottuvat koko maakuntaan. Lähijuna-ratikkaliikenteen muodostama kokonaisuus palvelee sekä Tamperetta, kehyskuntia että koko maakuntaa Orivettä, Parkanoa, Akaata, Urjalaa ja Sastamalaa myöden.

Valtion alustavasti lupaama 65 miljoonan euron tuki Tampereen seudun raideliikenteelle tulee siis käyttää tasapainoisesti sekä Pirkanmaan lähijunaliikenteen että Tampereen raitiotien ensimmäisen vaiheen ensimmäisen osuuden käynnistämiseen seuraavan hallituskauden aikana.

Hyvänä vertauskohtana Tampereen seudun lähijuna-raitiotieliikenteen tuelle on Helsingin länsimetro, johon valtion rahaa on käytetty noin 270 miljoonaa euroa sekä Vantaan poikittainen kaupunkirata, johon valtion tukea menee yli 450 miljoonaa euroa. Tampereen seutukunnalle suunniteltu 65 miljoonaa euroa pitää suhteuttaa näihin hankkeisiin, koska Tampereen seudun koko on noin 30% pk-seudusta.

Pirkanmaan raideliikenteen kehittäminen on täyttä realismia, kun avainsana on johdonmukainen ja tasapainoinen kehityspolku, jossa edetään suunnitelman mukaisesti askel kerrallaan. Tämä vaatii Pirkanmaan asian ajamista eduskunnassa ja myös sen ymmärtämistä, että Pirkanmaan painoarvo valtakunnan liikennepolitiikassa täytyy tunnustaa.

Kehittämistarvetta on lisäksi liikenneyhteyksissä muihin maakuntakeskuksiin, niin Tampere-Pori -radalla kuin kolmostiellä Hämeenkyrössä (Seinäjoen-Vaasan suunta) ja ysitiellä Tampereen ja Oriveden (Jyväskylän suunta) välillä.

Kaukoliikenteen osalta “Tunnissa Helsinkiin, kahdessa Eurooppaan” on jo lanseerattu slogan. Sen toteuttaminen vaatii tulevaisuudessa uuden raideparin pääradalle ja lisää suoria lentoyhteyksiä.

Meidän on saatava läpi viesti, että vientivetoiseen maakuntaan ja Suomen henkilö- ja tavaraliikenteen solmukohtaan – eli Tampereelle ja Pirkanmaahan – kannattaa panostaa, koska se tuottaa tuloksia koko Suomelle.

Olen valmis antamaan täyden työpanokseni sen puolesta, että Pirkanmaa saa valtakunnallisessa päätöksenteossa sen painoarvon, joka Suomen toiseksi suurimmalle maakunnalle kuuluu.

artosatonen
Kokoomus Sastamala

Kansanedustaja Arto Satonen (kok)
Julkaisen valittuja - erityisesti työvoimaa ja taloutta koskevien - tekstejäni tässä Uuden Suomen blogissa.
Varsinainen blogini - jossa käsittelen myös muita aihepiiirejä - jatkaa edelleen omilla sivuillani osoitteessa www.satonen.fi/blogi.
Odotan innolla kommentteja ajatuksistani ja keskustelua eri paikoissa - ja totta kai myös rakentavaa kritiikkiä!

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu