Ehdotus kansallisesta päästökaupasta kumottava – Kansan sietokyvyllä on rajansa

Ilmastopaneeli hätkähdytti monia suomalaisia ehdottamalla kansallista liikenteen päästökauppaa vuodesta 2026 alkaen, minkä arvioitaisiin nostavan bensiinin ja dieselin hintaa nykyisestä vielä 34 sentillä litraa kohden. Ilmastopaneelin tavoitteena on edelleen painaa alas liikenteen päästöjä ja usko hinnannousun vaikutuksiin ihmisten ajamiseen on vahva.

 

En tiedä enää pitäisikö itkeä vai nauraa. Kun Suomessa jo nyt maksetaan reilusti yli 2 euron litrahintoja bensiinistä ja dieselistä, niin kuvittelevatko ilmastopaneelin edustajat, että vielä ajetaan paljon huvikseen? Uskon, että hinnanoston aikaansaama käyttäytymisvaikutus on jo pitkälti saavutettu. Se näkyy esimerkiksi siinä kuinka täynnä junat jo nyt ovat.

 

On myös täysin epärealistista kuvitella, että siirtyminen sähköautoihin tapahtuisi nopeasti. Hyvin moni suomalainen ajaa vanhalla diesel- tai bensa-autolla, jonka arvo on muutamia tuhansia euroja. Sähköautoja ei käytännössä saa kuin uutena ja se maksaa halvimmillaankin reilusti yli 20 000 euroa. Valtaosalle suomalaisista siirtyminen vanhasta bensa- tai diesel-autosta uuteen sähköautoon on taloudellisesti mahdoton.

 

Realiteetti on siis se, että suuri osa suomalaisista ei pysty siirtymään vanhasta bensa/diesel-autosta uuteen sähköautoon, vaikka kuinka haluaisi suojella ympäristöä. Ympäristöhyötykin on toki kyseenalainen ja riippuu siitä paljonko vanhalla autolla kilometrejä vuodessa ajetaan, mutta se on toinen asia. Joka tapauksessa autokannan uudistuminen kestää kauan ja se on fakta.

 

Toinen itsestään selvä asia on se, että monille suomalaisille oma auto on välttämättömyys. Siellä missä ei ole joukkoja, ei ole myöskään järkevää pitää toimivaa joukkoliikennettä. Maaseudulla ja pienissä kaupungeissa oma auto on usein ainoa mahdollinen kulkuväline asioiden hoidossa ja työmatkoilla. Isommissakin kaupungeissa omaa autoa tarvitsee moni työn tai esimerkiksi perheenjäsenten harrastusten vuoksi. Suomessa on siis paljon ihmisiä, joiden on pakko käyttää omaa autoa jatkossakin.

 

Kun nämä tosiasiat tunnustetaan ja realiteetit ymmärretään, niin ilmastopaneelin ehdotuksen kansallisesta päästökaupasta voi heittää saman tien roskakoriin. Niiden ihmisten, joilla ei tosiasiallisesti ole mitään vaihtoehtoa liikkumiselleen vanhalla bensa- tai diesel-autolla, ei pidä tuntea  asiasta huonoa omaatuntoa. Puhumattakaan siitä, että heitä syyllistettäisiin.

 

Ympäristöasiat ovat tärkeitä ja valtaosa suomalaisista suhtautuu niihin vastuullisesti. Suurin osa tekee sen mikä on mahdollista tehdä. Mahdottomia ei kuitenkaan pidä vaatia. Poliittisten päättäjien tehtävä on huolehtia siitä, että ympäristöasioissa ei mennä kansan sietokyvyn yli.

+11
ArtoSatonen1
Kokoomus Sastamala

Neljännen kauden kansanedustaja Pirkanmaan Sastamalasta.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu