Ehdotus kansallisesta päästökaupasta kumottava – Kansan sietokyvyllä on rajansa
Ilmastopaneeli hätkähdytti monia suomalaisia ehdottamalla kansallista liikenteen päästökauppaa vuodesta 2026 alkaen, minkä arvioitaisiin nostavan bensiinin ja dieselin hintaa nykyisestä vielä 34 sentillä litraa kohden. Ilmastopaneelin tavoitteena on edelleen painaa alas liikenteen päästöjä ja usko hinnannousun vaikutuksiin ihmisten ajamiseen on vahva.
En tiedä enää pitäisikö itkeä vai nauraa. Kun Suomessa jo nyt maksetaan reilusti yli 2 euron litrahintoja bensiinistä ja dieselistä, niin kuvittelevatko ilmastopaneelin edustajat, että vielä ajetaan paljon huvikseen? Uskon, että hinnanoston aikaansaama käyttäytymisvaikutus on jo pitkälti saavutettu. Se näkyy esimerkiksi siinä kuinka täynnä junat jo nyt ovat.
On myös täysin epärealistista kuvitella, että siirtyminen sähköautoihin tapahtuisi nopeasti. Hyvin moni suomalainen ajaa vanhalla diesel- tai bensa-autolla, jonka arvo on muutamia tuhansia euroja. Sähköautoja ei käytännössä saa kuin uutena ja se maksaa halvimmillaankin reilusti yli 20 000 euroa. Valtaosalle suomalaisista siirtyminen vanhasta bensa- tai diesel-autosta uuteen sähköautoon on taloudellisesti mahdoton.
Realiteetti on siis se, että suuri osa suomalaisista ei pysty siirtymään vanhasta bensa/diesel-autosta uuteen sähköautoon, vaikka kuinka haluaisi suojella ympäristöä. Ympäristöhyötykin on toki kyseenalainen ja riippuu siitä paljonko vanhalla autolla kilometrejä vuodessa ajetaan, mutta se on toinen asia. Joka tapauksessa autokannan uudistuminen kestää kauan ja se on fakta.
Toinen itsestään selvä asia on se, että monille suomalaisille oma auto on välttämättömyys. Siellä missä ei ole joukkoja, ei ole myöskään järkevää pitää toimivaa joukkoliikennettä. Maaseudulla ja pienissä kaupungeissa oma auto on usein ainoa mahdollinen kulkuväline asioiden hoidossa ja työmatkoilla. Isommissakin kaupungeissa omaa autoa tarvitsee moni työn tai esimerkiksi perheenjäsenten harrastusten vuoksi. Suomessa on siis paljon ihmisiä, joiden on pakko käyttää omaa autoa jatkossakin.
Kun nämä tosiasiat tunnustetaan ja realiteetit ymmärretään, niin ilmastopaneelin ehdotuksen kansallisesta päästökaupasta voi heittää saman tien roskakoriin. Niiden ihmisten, joilla ei tosiasiallisesti ole mitään vaihtoehtoa liikkumiselleen vanhalla bensa- tai diesel-autolla, ei pidä tuntea asiasta huonoa omaatuntoa. Puhumattakaan siitä, että heitä syyllistettäisiin.
Ympäristöasiat ovat tärkeitä ja valtaosa suomalaisista suhtautuu niihin vastuullisesti. Suurin osa tekee sen mikä on mahdollista tehdä. Mahdottomia ei kuitenkaan pidä vaatia. Poliittisten päättäjien tehtävä on huolehtia siitä, että ympäristöasioissa ei mennä kansan sietokyvyn yli.
Kannattaa muistaa tämä myös seuraavalla hallituskaudella kun kokoomus on pääministeripuolue. Näin asiaa kommentoivat liikenneministeri Harakka ja pääministeri Marin eilen eduskunnan kyselytunnilla:
”Liikenneministeri Timo Harakka (sd.) sanoi, että vastaus on selvä: päästökauppaa ei tarvita.
– Me saavutamme edellisen hallituksen meille antaman 2030 liikennepäästöjen puolittamistavoitteen jo muilla keinoin, kaikkein tärkeimpänä keinona liikenteen sähköistyminen.
Pääministeri Sanna Marin (sd.) huomautti, että päästökauppakokonaisuutta valmistellaan EU-tasolla ja sen tulevaisuus nähdään myöhemmin, mutta Suomi ei ole suunnittelemassa kansallista päästökauppaa.
– Tämän hallituksen työlistalla se ei ole. Emme me ole tuomassa eduskuntaan kansallista päästökauppaa.”
https://yle.fi/uutiset/3-12668309
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaa muistaa tosiaan. Toinen mikä kannattaisi tehdä välittömästi, olisi antaa potkut tuolle idioottimaiselle ilmastopaneelillemme eikä uutta tarvitse asettaa tilalle.
Ilmoita asiaton viesti
Arto: ”ilmastopaneelin ehdotuksen kansallisesta päästökaupasta voi heittää saman tien roskakoriin”
Oikein.
Myös se tavallinen päästökauppa joutaa historian roskakoriin. Se nostaa hintoja ja vie kilpailukyvyn – eikä vähennä oikeaa saastuttamista.
Ilmoita asiaton viesti
Sen päästökaupan tarkoitus onkin hinnoitella hiilidioksidipäästöt, että saadaan ajettua fossiilisten käyttö hallitusti alas.
Ilmoita asiaton viesti
”…Ilmastopaneelin tavoitteena on edelleen painaa alas liikenteen päästöjä…”.
Ei päästöjä, vaan koko liikennettä.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikuttaa siltä että tämä ilmastopaneeli ottaa kantaa lähinnä vain siihen mitä pitäisi tehdä että nämä nykyisen hallituksen asettamat seinähullut ilmastotavoitteet täyttyvät. Ilmastotavoitteiden taloudelliset vaikutukset eivät sitten taida olla paneelin alaa millään tavalla. Ei ainakaan yhtä tai kahta lausetta enempää.
Voi siis ihan perustellusti kysyä että mitä virkaa tällä koko ilmastopaneelilla loppupelissä edes on kun se kerran katsoo asiaa näin kapealla putkinäöllä.
Tätä ilmastopaneelin logiikkaa voi jokainen kokeilla myös ihan kotioloissakin. Jos haluat esimerkiksi vähentää sähkönkulutusta, niin mene ja napsauta sulaketaulusta joka toinen varoke nollaan. Vaikutukset arkielämään saattaa tietysti olla hiukan arvaamattomia, mutta hei, kysymys olikin siitä että miten säästää sähköä nopeasti ja tehokkaasti!
Ilmoita asiaton viesti
Sillä Ollikaisella on ne siniset putkinäköokulaarit päässä. Niillä se näkee kymmenien vuosien päähän maailman ilmaston tilan. Ja siirtämällä niitä sinisiä okulaareja enemmän nenälle tämä ihmetohtori on nähnyt jo senkin, että kiristämällä Suomen kansan päästötavoitteet minimiin maapallon ilmasto pelastetaan muutamassa vuodessa ja aivan riippumatta siitä, mitä muut maailman kansat (siis suomen kansaa vähäpätöisemmät ja vähemmän saastuttavat ja vähäväkisemmät) tulevat tekemään. Tähän vain sitten kontrastina, että Brasilian sademetsien polttaminen viljelymaaksi riittää yksin tuhoamaan koko maapallon ilmaston, täysin riippumatta siitä mitä kaikki, siis kaikki muut maailman maat tekevät ilmastomuutoksen estämiseksi. Siksi tämän siniokulaarisen miehenkin pitäisi mennä maailmalle ja Brasiliaan tekemään tärkeää työtä maapallon pelastamiseksi. Me Suomalaiset kyllä tiedämme. On turhaa turinaa ja valehtelua sinisillä laseilla nyt kertoa, että Suomen metsien hiilinielut ovat nyt negatiiviset??? Kaikkea sitä kuuleekin ja mitä kaikkea nämä sinilasiset ja sinisilmäiset harhaopettajat saavatkaan meille kertoa vasemmistomedian välityksellä. Lopettakaa propakanda. Emme elä Venäjällä vaan itsenäisessä Suomessa!
Ilmoita asiaton viesti
”Vaikuttaa siltä että tämä ilmastopaneeli ottaa kantaa lähinnä vain siihen mitä pitäisi tehdä että nämä nykyisen hallituksen asettamat seinähullut ilmastotavoitteet täyttyvät.”
Liikenteen päästöjen puolittaminen 2030 mennessä on kyllä Sipilän hallituksen asettama tavoite:
https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/strategia-linjaa-energia-ja-ilmastotoimet-vuoteen-2030-ja-eteenpain?_101_INSTANCE_LZ3RQQ4vvWXR_languageId=en_US
Ilmoita asiaton viesti
Sipiläkö on Sannan taustapiruna?
”Valtioneuvosto teki 6. toukokuuta 2021 periaatepäätöksen kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä eli fossiilittoman liikenteen tiekartasta. Kolmivaiheisen suunnitelman tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.”
Ilmoita asiaton viesti
Olisit lukenut lainaamastasi tiedotteesta muutakin kuin ensimmäiset 3 riviä. Hieman alempana lukee näin:
”Liikenteen kasvihuonekaasujen puolittamisen tavoite vuoteen 2030 mennessä vuoteen 2005 verrattuna määriteltiin Sipilän hallituksen energia- ja ilmastostrategiassa 2016 osana Suomen sitoumusta EU:n päästövähennystavoitteissa.”
https://valtioneuvosto.fi/-/hallitus-paatti-tieliikenteen-paastojen-vahennyskeinoista-paastot-puoleen-2030-mennessa
Ilmoita asiaton viesti
Valitettavasti mikään poliittinen puolue ei ole tehnyt pesäeroa hiilihumppaan.
Ilmoita asiaton viesti
Meidän suomalaisten autoilijoiden päästöt on prosenteissa 0.00. Jos toi nolla saadaan puolitettua niin glopaali vaikutus on edelleen nolla mutta meidän talouteen melko tuhoisa.
Ikävää että kakoissa on vihersiipi vallassa koska se estää tehokkaasti sen äänen antamisen.
Ilmoita asiaton viesti
Olisit kirjoittanut, että hiilidioksidipäästöjen vaikutus ilmaston muuttumiseen on 0,000000. Näin oltaisiin sylttytehtaan tuotantolinjan alkupäässä, eikä tarvitsisi kiistellä lähteistä ja nieluista. Kyse on kuitenkin vain ihmisen tarvitsemasta apuenergiasta ja sen riittävyydestä globaalisti kulutuksen kasvaessa moninaisista syistä.
Ilmoita asiaton viesti
Liikenteen päästökauppa on kiellettävä. Minulla on dieselauto, jonka kulutus on 5,5l/100 km ja päästöt 115 g/km. Tyttärelläni on bensahybridi, jonka kulutus on 7,5l/100 km ja päästöt 126 g/km. Eli minun dieselautoni on ympäristölle huomattavasti parempi, kuin tuo hybridi. Kuitenkin Suomen Valtio ”rankaisee minua 500 euron dieselverolla (käyttövoimavero) ja suuremmalla päästöverollakin, kun tuon hybridiauton kulutuslukema väärennetään valehtelulla todellisuutta huomattavasti pienemmäksi. Lisäksi maksan nykyisin myös dieselpolttoaineesta korkeampaa litrahintaa, kuin hybridibensa-autoilija. Marin sanoi, että ”Vihreän siirtymän pitää olla oikeudenmukainen”. Onko tämä sitä vasemmistohallituksen oikeudenmukaisuutta??
Ilmoita asiaton viesti
Poistamalla dieselveron, litrahinta nousisi kymmeniä senttejä.
Se dieselvero kun on käytännössä verotuki, että polttoainetta verotetaan kevyemmin ja jos ajaa paljon dieselillä, saa tästä sitten etua.
Dieselin korkea hinta johtuu siitä, että jostain syystä Suomessa ollaan käytetty liikaa dieseliä. Eli ei riitä se mitä öljynjalostamolta saatu vaan lisäksi ollut paljon dieselin tuontia Venäjältä.
Ja tämä tuonti kun loppui sotimisen seurauksena, dieselin hinta nousi koska siitä yksinkertaisesti on niukkuutta. Tai vaihtoehtoisesti dieselautoja on liikaa suhteessa bensiiniautoihin.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt diesel litra on 2,21 ja 95-bensiini 2,11. Mitä etua saat laskennallisesti siitä, että dieselautoilija ajaa enemmän? Lisäksi keskiverto dieselautolla ajava ”ilmastoa säästävä” autoilija maksaa raippaveroa (käyttövoimavero) noin 500 euroa/vuosi.
Ilmoita asiaton viesti