Nesteen vihreä siirtymä kuvaa ilmastopolitiikan haastetta

Tämä viikko oli politiikassa ironinen. Samana päivänä, kun hallitus julkisti esityksensä mittavasta tukipaketista Vihreään siirtymään, Neste ilmoitti biopolttoainelaitoksen investoinnista Porvoon sijasta Rotterdamiin. Kummassakin on kyse miljardiluokan panostuksista. Pääministeri Sanna Marin vielä yhdisti kyselytunnilla Nesteen investoinnin Vihreään siirtymään.

 

Nesteen investoinnin sijoittamiselle Rotterdamiin on varmasti hyvät liiketaloudelliset perusteet, koska Rotterdam on maailman suurimpia satamia ja se sijaitsee lähempänä raaka-ainelähteitä ja lopputuotemarkkinoita. Valtio on Nesteen suuri omistaja ja hyötyy mittavina osinkotuloina Nesteen kannattavasta liiketoiminnasta. Lisäksi Neste työllistää Suomessa myös Rotterdamin hankkeeseen liittyen paljon valkokaulustyöläisiä. On myös selvää, että valtio ei voi ohjata pörssiyhtiö Nesteen investointipäätöksiä, vaikka suurin omistaja onkin. Nesteen päätös on siis ymmärrettävä.

 

Mielenkiintoisen asiasta tekee se, että kyse on todellakin myös Vihreästä siirtymästä, vaikka sen sanominen ääneen saattoi olla pääministeriltä Freudilainen lipsahdus. Investointi Rotterdamiin on myös ekoteko, koska tavaravirrat saadaan sujumaan tehokkaammin ja hiiltä otetaan talteen edistyksellisellä teknologialla.

 

Hyvä kysymys kuitenkin on mitä me tästä opimme?

 

Tämän tarinan opetus on se, että Suomi pystyy tekemään eniten ilmastonmuutoksen hyväksi kehittämällä teknologiaa, jolla energiaa ja tavaroita voidaan tuottaa ympäristöystävällisemmin. Myymällä tätä teknologiaa maailmalle me voimme jättää todella merkittävän kädenjäljen maailman ilmastopolitiikkaan ja samalla työllistää suomalaista insinöörikuntaa ja muita ammattilaisia.

 

Meidän todellinen mahdollisuus tehdä yhteistä hyvää on siis kehittää ympäristöystävällistä tekonologiaa ja levittää sitä maailmalle. Siihen meidän tulee satsata. Ei suinkaan kotimaisten autoilijoiden kurittamiseen, koska suomalaisen autoilijan aiheuttamat päästöt ovat vain pisara meressä globaalin ongelman ratkaisussa. Ja kaiken lisäksi yksityisautoilun päästöihin ratkaisu on nimenomaan teknologian kehittäminen. Ei ajamisen vähentäminen harvaan asutussa maassa, jossa monilla yksityisautolle ei ole vaihtoehtoa.

+3
ArtoSatonen1
Kokoomus Sastamala
Ehdolla kuntavaaleissa

Neljännen kauden kansanedustaja Pirkanmaan Sastamalasta.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu