Stoppi ideologiselle kaupunkisuunnittelulle

Helsingissä kaavoitusta ja liikennesuunnittelua on kuluneen neljän vuoden aikana tehty valitettavan usein asukaslähtöisyyden sijaan vihertävän ideologian ehdoilla. Kyse ei ole siitä, etteivätkö kaupungin viranhaltijat osaisi hommiaan. Kyse on poliittisesta ohjauksesta. Ei olekaan ihme, että monet isot kaavat ovat palautuneet lainvastaisina hallinto-oikeudesta ja KHO:sta.

Näin kävi myös Hernesaaren kohdalla. Uuden, 7600 asukkaan kaupunginosan liikenne yritettiin ajaa yhden ainoan risteyksen kautta. Tavoitteena oli suunnitella Jätkäsaaren tapaan ”autoton kaupunginosa”. Toisin sanoen Jätkäsaaren liikennesuunnittelun virheistä ei ollut opittu mitään.

Huomautin tästä jo lautakuntavaiheessa, Eiranrannan risteyksestä oli tulossa mahdoton ruuhkasumppu. Minulle vastattiin, että liikenne kyllä hoituu, sillä alueelle tulee kaksi uutta ratikkalinjaa ja pyörätie! Onneksi hallinto-oikeus pisti tälle ideologiselle järjettömyydelle stopin.

Hernesaaren liikenne on kaikkein järkevintä hoitaa maanalaisella ratkaisulla. Alkuvaiheessa Jätkäsaaren satamatunnelin voi jatkaa Hernesaareen, mutta pitkällä tähtäimellä järkevin ratkaisu on keskustatunneli. Autot kannattaa ajaa maan alle, jotta maan pinnalle vapautuu miellyttävää kaupunkitilaa kävelylle ja rauhalliselle pyöräilylle.

Minua on toisinaan syytetty vain yksityisautoilun edistäjäksi, mutta tämä on jälleen pelkkä leimakirves. Tosiasiassa olen aina kannattanut monipuolisuutta ja moniarvoisuutta eli tunnustaudun liikenteen sekakäyttäjäksi. Kävelen, pyöräilen ja käytän julkisia siinä missä henkilöautoakin, enkä näe, että eri liikkumismuodot pitäisi laittaa vastakkain. Tässäkin edustan sekä-että-, en joko-tai-ajattelua.

Helsingissä jokaisen pitää voida valita itselleen sopiva liikkumismuoto. Tarvitsemme nopean, joustavan ja tehokkaan joukkoliikenteen, mutta keskustaan on päästävä jatkossakin myös omalla autolla. Autoilun edellytysten ideologinen heikentäminen on lopetettava. Liikennesuunnittelussa kannattaa erityisesti hyödyntää digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia.

Seniorit, liikuntarajoitteiset, lapsiperheet ja yrittäjät eivät voi kulkea polkupyörällä tai julkisilla, miksi heidät unohdetaan? Lääkärissä, kaupassa ja harrastuksissa käyminen sekä yleinen asiointi on kaupungissamme tehty monille ryhmille turhan vaikeaksi. Kehitys pitää pysäyttää ja kääntää.
Parkkipaikkoja karsitaan tiiviin asuntorakentamisen ja raideliikenteen kustannuksella. Autoa tarvitsevat asukkaat joutuvat muuttamaan muualle. Tämä epäkohta pitää korjata: asiakas- ja asukaspysäköintiä on lisättävä ja helpotettava.

Pääkaupunkiseudun julkiset infrainvestoinnit näyttävät perustuvan siihen, että hankkeet myydään valtuustoille tarkoituksella alihintaan. Pahasti myöhästyneen Länsimetron alkuperäinen budjetti paisui liki miljardin kerrotusta ja tilannetta kutsuttiin ”hyvin poikkeukselliseksi”. Kuitenkin myös Raide-Jokeri kallistui 93 miljoonaa jo ennen rakentamisen aloittamista ja nyt Kruunusillat-hankkeesta tulee ennakoimaani tapaan vastaava rahanreikä. Kun alkuperäinen vuoden 2016 kustannusarvio oli 260 miljoonaa, on hinta nyt noussut 35 prosentilla 350 miljoonaan. Eikä kustannusten paisuminen todennäköisesti tule jäämään tähän. Veronmaksajien rahojen tuhlaamisen ylisuuriin raideinvestointeihin on loputtava.

Ideologiselle kaupunkisuunnittelulle pitää nyt laittaa stoppi. Hyvä kaupunki suunnitellaan meille kaikille, ei pelkästään pienen porukan ideologian pakottamana.

Sinun äänelläsi on merkitystä, sinun äänesi ratkaisee. Muista siis äänestää kuntavaaleissa!

Atte Kaleva 283
Helsingin Kokoomus
www.attekaleva.fi

+4
attekaleva
Kokoomus Helsinki
Ehdolla kuntavaaleissa

Atte Kaleva on sotatieteiden maisteri, kapteeni evp., yrittäjä, varakansanedustaja ja Helsingin kaupunginvaltuutettu.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu