Vanhojen autojen korjaustuki pelastaa ilmaston

Uudella hallituksella raskas taakka pelastaa ilmasto. Autoilu on eräs merkittävä päästöjen lähde ja sen hiilidioksidi päästöt pitäisi saada kuriin. Ratkaisuksi on ehdotettu sähköautoja, pienydinvoimaloita ja ikiliikkujia. Realistisin lienee ikiliikkuja.

Entäs jos mentäisiin tiede edellä?

Laskelmien mukaan auton valmistus tuottaa hiiltä.

  • Sähköauto 26 tonnia. Volvo.
  • Polttomoottori 17 tonnia. Volvo.
  • Polttomoottori 6,7 tonnia. Golf. (epäilyttävän alhainen)

 

Nettiautosta katsoin. Uusien bensa autojen päästöt 120 – 160 g/km.

Jos vanha auto tuottaa 190g/km, ero uuden pienen ja vanha keskiverron välillä 70 g/km. Vanhoilla romuilla ei paljoa ajeta. Veikkaisin, 5000 km vuoteen on keskiarvo. Kulutusero kiloina hiilidioksidia / km.

valmistus kg     uusiauto
kg kulutus ero km km /vuosi kannattaa
sähkö volvo 26000 0,2 130 000 5000 26 vuotta
bensa volvo 17000 0,07 242 857 5000 48 vuota
bensa golf 6700 0,07 95 714 5000 19 vuotta

 

Minun matematiikallani uuden auton hankkiminen, mikäli sähköauto kulkee tuulella, kannattaa 26 vuoden kuluttua. Golfiin vaihtaminen kannattaisi jo 20 vuoden jälkeen jos oletamme auton ilmaiseksi ja laskemme pelkkiä hiilipäästöjä.

Edes suomessa ei sähköauton akut kestä 26 vuotta.

Jos onnistumme estämään yhden uuden sähköauton hankkimisen korjaamalla 26 romua vuodeksi, ilmasto kiittää.

Tietysti voidaan sanoa, korjaustuki rohkaisee ajamaan 130 000 vuoteen romulla jolloin sähköauton hankkiminen kannattaa jo vuoden kuluttua. Minä en oikein siihen usko. Minulla on kaksi rotteloa. Toisella ajetaan alle 5000 km vuoteen, toisella 35 000. Sitikka soveltuu moottoritielle, toisella ajelen metsäteillä raivaussaha kyydissä.

Polttomoottorikäyttöisen henkilöauton valmistamisen aikaisten hiilidioksidivaikutusten on arvioitu olevan 6 000 – 7 000 kg hiilidioksidiekvivalentteina.

Ohessa muutamia auton käyttövaiheen aikaista kulutusta ja päästöjä hahmottavia esimerkkilaskelmia:

  • vuonna 2015 ensirekisteröity auto, hiilidioksidipäästöt keskimäärin 124 g/km, polttoaineenkulutus koko elinkaaren aikana keskimäärin 18 000 litraa, noin 42 tonnia hiilidioksidia

  • keskivertoauto (ikä 11,7 vuotta), hiilidioksidipäästöt keskimäärin 178 g/km, polttoaineenkulutus koko elinkaaren aikana keskimäärin 26 000 litraa, noin 60 tonnia hiilidioksidia

  • vanha auto (ikää 22 vuotta), hiilidioksidipäästöt keskimäärin 194 g/km, polttoaineenkulutus koko elinkaaren aikana keskimäärin 28 000 litraa, noin 65 tonnia hiilidioksidia

 

https://www.aut.fi/ymparisto/auton_elinkaaren_aikaiset_paastot

 

Raportissa lasketun 200 000 kilometrin ajomatkan tuottamat päästöt bensiinikäyttöisellä XC40-mallilla ovat 41 tonnia hiilidioksidiekvivalentteina. Silloin auton elinkaaripäästöt, siis valmistus ja käyttö, olisivat 58 tonnia hiilidioksidiekvivalenttia.

Täyssähköisen version päästöt ovat samalla 200 000 kilometrin matkalla 54 tonnia hiilidioksidiekvivalenttia, mikäli autoa ladataan maailmanlaajuisen sähkötuotannon keskipäästöillä. Silloin käytönaikaiset päästöt olisivat 28 tonnia, eli 52 prosenttia elinkaaripäästöistä syntyisi käyttövaiheessa.

Tällä laskutavalla sähköauton ja polttomoottoriauton päästöt kohtaavat 146 000 kilometrin kohdalla. Sen jälkeen sähköauto on puhtaampi.

https://tekniikanmaailma.fi/onko-sahkoauto-oikeasti-polttomoottoriautoa-puhtaampi-volvon-elinkaaritutkimus-paljastaa-erot-xc40-mallien-kokonaispaastoissa/

Volkswagen Golfin valmistus tuottaa noin 6800 kilon Co2-päästöt, kun taas esimerkiksi Volvo on kertonut Polestar 2-sähköauton valmistuksen tuottavan tällä hetkellä peräti 26 000 kg hiilidioksidia.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/26e1f122-1fba-458a-81dd-49059256895a

Jos olet kiinnostunut eri kulkuvälineiden energiankulutuksesta, wikistä löytyy.

https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_efficiency_in_transport

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu