Vanhojen autojen korjaustuki pelastaa ilmaston
Uudella hallituksella raskas taakka pelastaa ilmasto. Autoilu on eräs merkittävä päästöjen lähde ja sen hiilidioksidi päästöt pitäisi saada kuriin. Ratkaisuksi on ehdotettu sähköautoja, pienydinvoimaloita ja ikiliikkujia. Realistisin lienee ikiliikkuja.
Entäs jos mentäisiin tiede edellä?
Laskelmien mukaan auton valmistus tuottaa hiiltä.
- Sähköauto 26 tonnia. Volvo.
- Polttomoottori 17 tonnia. Volvo.
- Polttomoottori 6,7 tonnia. Golf. (epäilyttävän alhainen)
Nettiautosta katsoin. Uusien bensa autojen päästöt 120 – 160 g/km.
Jos vanha auto tuottaa 190g/km, ero uuden pienen ja vanha keskiverron välillä 70 g/km. Vanhoilla romuilla ei paljoa ajeta. Veikkaisin, 5000 km vuoteen on keskiarvo. Kulutusero kiloina hiilidioksidia / km.
valmistus kg | uusiauto | ||||
kg | kulutus ero | km | km /vuosi | kannattaa | |
sähkö volvo | 26000 | 0,2 | 130 000 | 5000 | 26 vuotta |
bensa volvo | 17000 | 0,07 | 242 857 | 5000 | 48 vuota |
bensa golf | 6700 | 0,07 | 95 714 | 5000 | 19 vuotta |
Minun matematiikallani uuden auton hankkiminen, mikäli sähköauto kulkee tuulella, kannattaa 26 vuoden kuluttua. Golfiin vaihtaminen kannattaisi jo 20 vuoden jälkeen jos oletamme auton ilmaiseksi ja laskemme pelkkiä hiilipäästöjä.
Edes suomessa ei sähköauton akut kestä 26 vuotta.
Jos onnistumme estämään yhden uuden sähköauton hankkimisen korjaamalla 26 romua vuodeksi, ilmasto kiittää.
Tietysti voidaan sanoa, korjaustuki rohkaisee ajamaan 130 000 vuoteen romulla jolloin sähköauton hankkiminen kannattaa jo vuoden kuluttua. Minä en oikein siihen usko. Minulla on kaksi rotteloa. Toisella ajetaan alle 5000 km vuoteen, toisella 35 000. Sitikka soveltuu moottoritielle, toisella ajelen metsäteillä raivaussaha kyydissä.
–
”Polttomoottorikäyttöisen henkilöauton valmistamisen aikaisten hiilidioksidivaikutusten on arvioitu olevan 6 000 – 7 000 kg hiilidioksidiekvivalentteina. ”
Ohessa muutamia auton käyttövaiheen aikaista kulutusta ja päästöjä hahmottavia esimerkkilaskelmia:
vuonna 2015 ensirekisteröity auto, hiilidioksidipäästöt keskimäärin 124 g/km, polttoaineenkulutus koko elinkaaren aikana keskimäärin 18 000 litraa, noin 42 tonnia hiilidioksidia
keskivertoauto (ikä 11,7 vuotta), hiilidioksidipäästöt keskimäärin 178 g/km, polttoaineenkulutus koko elinkaaren aikana keskimäärin 26 000 litraa, noin 60 tonnia hiilidioksidia
vanha auto (ikää 22 vuotta), hiilidioksidipäästöt keskimäärin 194 g/km, polttoaineenkulutus koko elinkaaren aikana keskimäärin 28 000 litraa, noin 65 tonnia hiilidioksidia
https://www.aut.fi/ymparisto/auton_elinkaaren_aikaiset_paastot
Raportissa lasketun 200 000 kilometrin ajomatkan tuottamat päästöt bensiinikäyttöisellä XC40-mallilla ovat 41 tonnia hiilidioksidiekvivalentteina. Silloin auton elinkaaripäästöt, siis valmistus ja käyttö, olisivat 58 tonnia hiilidioksidiekvivalenttia.
Täyssähköisen version päästöt ovat samalla 200 000 kilometrin matkalla 54 tonnia hiilidioksidiekvivalenttia, mikäli autoa ladataan maailmanlaajuisen sähkötuotannon keskipäästöillä. Silloin käytönaikaiset päästöt olisivat 28 tonnia, eli 52 prosenttia elinkaaripäästöistä syntyisi käyttövaiheessa.
Tällä laskutavalla sähköauton ja polttomoottoriauton päästöt kohtaavat 146 000 kilometrin kohdalla. Sen jälkeen sähköauto on puhtaampi.
Volkswagen Golfin valmistus tuottaa noin 6800 kilon Co2-päästöt, kun taas esimerkiksi Volvo on kertonut Polestar 2-sähköauton valmistuksen tuottavan tällä hetkellä peräti 26 000 kg hiilidioksidia.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/26e1f122-1fba-458a-81dd-49059256895a
Jos olet kiinnostunut eri kulkuvälineiden energiankulutuksesta, wikistä löytyy.
https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_efficiency_in_transport
Polttomoottoreihin on saatavilla ihan heti synteettistä polttoainetta.
Ilmoita asiaton viesti
Piti suositella tätä, kun kirjoitus on omilla aivoilla laadittu. En ryhtynyt lainkaan tutkimaan tarkemmin sisältöä ja noita ilmoitettuja lukuja tai niiden oikeellisuutta.
Ilmoita asiaton viesti
Minä taas ajattelin suositella, koska kommentoija Kuikkakin oli suositellut.
( -; No, luin kaikki komentit ;- )
Ilmoita asiaton viesti
Just näin. Voisit avata näitä hiukan puolueenne polttomoottorikieltäjille.
Ilmoita asiaton viesti
Jos saa tarjota lisäominaisuuksia niin voisimme tukea etelän vetelien sähköautoilua. Nimittäin lauhassa ilmastossa säuto toimii paremmin. Ja akut ei hajoa romppuisilla metsäteillä.
Akku voi hajota myös jääpaakun yli ajattaessa. Akun hajoamiseen riittää että akkuun tulee klommo. Akun vaihto maksaa parikymmentätuhatta mutta jos on sellainen rakenne että kennoja voi vaihtaa yksitellen, voi selvitä kuudella tuhannella.
Ilmaston pelastaisi parhaiten jos suomalaiset ajaisivat vanhoilla dieseleillä. Niitä vapoautuu etelästä suuria määriä. Nyt olisi vain kohtuullistettava henkilöautojen käyttövoiman veroa esim. tasolle jota käytetään pakettiautoihin. Ilmasto kiittäisi sellaisesta (tai siis hihhulit voivat kuvitella että ilmasto kiittäisi).
Ilmoita asiaton viesti
Kuule. ”Etelän vetelillä” tai sillä suurimmalla osalla ei ole rahaa hankkia sähköautoa. Koskaan. Tietysti varakkailla on varaa ajaa ihan millaisella härpättimellä tahansa mutta se ns. suorittava luokka ajelee vanhemmilla diesel ja bensa-autoilla.
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaisi käydä Uudessakaupungissa olevassa Bonk museossa. Nettisivut löytyvät googlaamalla. Riemukas paikka tiedonjanoiselle.
Vakavasti ottaen kukaan ei osaa laskea lopullista hiilijalanjäkeä nykyajan sähköautolle. Erilaisia muuttujia on liiankin kannssa. Ikäloppu iso pillari jyrähtää käyntiin, jossain vinkuintian kaivoksessa ja lykkää mustaa savua 12 tuntia vuorokaudessa, kunnes pitää vaihtaa öljyt ja muutenkin putsata tankkeja kun vehje kuluttaa n. 150-350 litraa tunnissa ja tuokin määrä pitää tuoda…. jotta nuo arvokkaat metallit olisko muutama sata grammaa. En todellakaan tiedä. Saataisiin talteen ja akkujen materiaaliksi.
Toki sillä on merkitystä, että sähköllä ajaminen kaupungeissa putsaa ilmaa , varsinkin suurkaupungeissa, muuta ilmaston kannalta olisi kiva saada oikeita lukuja. Ennen kuin joku keksii piuhan, jolla voidaan jakaa energiaa suoraan atomivoimalasta tai tuulipuistosta kaikkiin maailman sähkölaitteisiin.
Ilmoita asiaton viesti
Taitaa putsata aika heikosti, kun ainakin meillä suurin osa ilmansaasteista aiheutuu renkaista eikä pakoputkesta. Sähköautot raskaampina tuottavat pölyä enemmän.
Ilmoita asiaton viesti
”Uudella hallituksella raskas taakka pelastaa ilmasto.”
Vitsi.
Suomen ilmastotoimilla ei ole mitään merkitystä, ilmakehä kun sattuu olemaan koko maailmaa kiertävä ohut ilmakerros.
Ilmoita asiaton viesti