Sähköautoilussa U-käännöksiä  

Autonvalmistajat leikkaavat sähköautojen myyntiennusteitaan

Silmiini on osunut pari uutista sähköautoja koskien. Volkswagen-autokonsernilla on ollut tavoitteena, että vuonna 2025 sen myynnistä sähköautojen osuus olisi 20 %. Viime vuonna sähköautojen osuus oli 6,9 % ja tänä vuonna osuus on pudonnut 6,5 prosenttiin. Senpä vuoksi vuoden 2025 tavoite näyttää olevan mahdoton saavuttaa.  Luultavasti tämän vuoksi Volkswagen on  päättänyt panostaa 64 miljardia euroa polttomoottoritekniikan kehittämiseen, Viite 1. Mc Kinsey & CO:n raportti  toteaa, että useat muutkin autonvalmistajat ovat leikanneet sähköautojen myyntiennusteitaan mukaan lukien Tesla, Mercedes-Benz, GM ja Ford.

Merkittävä osa sähköautojen omistajista haluaa palata takaisin polttomoottoriautoihin

McKinsey & Co on tehnyt USA:ssa kansainvälisen kuluttajatutkimuksen autoilusta ja liikkumisesta, viite 2. Sen mukaan amerikkalaisista sähköauton omistajista 64 prosenttia haluaisi palata takaisin polttomoottoriauton käyttäjiksi. Globaalisti sama prosenttiluku on 29. Pääsyyksi 35 prosenttia vastaajista ilmoitti heikon latausinfrastruktuurin. Muita syitä olivat sähköauton kokonaiskustannukset ja pitkien matkojen kustannukset.

Globaalisti 21 % vastaajista ilmoitti, etä he eivät tule koskaan ostamaan sähköautoa, ja tämä luku on säilynyt samana vuodesta 2021 eli nämä ovat ns. vanhan liiton miehiä. Toisaalta 18 prosenttia ilmoitti, että heidän seuraava autonsa kulkee sähköllä, joka lukema on ollut noin kahden prosenttiyksikön nousussa vuosittain.

EU:ssa polttomoottoriautojen kielto vuonna 2025 – melkein

EU on halunnut kieltää polttomoottoriautojen myynnin vuoden 2035 jälkeen. Lopulta laki on muotoiltu niin, että uusien autojen on oltava CO2-päästöttömiä eli CO2-vapaa synteettinen polttoaine olisi mahdollista. Tällaisia polttoaineita olisivat esimerkiksi metaani ja fossiilivapaa eli uusiutuva diesel ja lannasta tehty kaasu.

Mikä on tällaisen politikan lopputulos? Ennustan, että EU:sta tulee toinen Kuuba eli vanhoja polttomoottoriautoja pidetään hengissä vuosikymmeniä. Kaukonäköisimmät ostavat seuraavan kymmenen vuoden aikana vähiten ruostuvia autoja ja luotettavimpia merkkejä, joita pidetään hyvässä kunnossa. Tulee mieleen, että vakuutusyhtiöiden lunastamien vaurioajoneuvojen keskus on ilmoittanut, että he enää osta tai ota vastaan esimerkiksi Toyotan Hiluxin dieselmoottoreita, koska niillä ei ole kysyntää. Kestävä peijoonit liian hyvin.

Suomalaiset kokemukset sähköautoilun kustannuksista

Tunnetusti sähköauton hankintahinta on lähes tuplaten sen, mitä vastaava bensalla käyvä auto. Moottori-lehti on tehnyt laskelman viiden automerkin kesken, jossa verrattiin kokonaiskustannuksia mahdollisimman paljon toisiaan vastaavien polttomoottoriautojen ja täyssähköautojen kesken. Vertailussa oli mukana auton arvon aleneminen, vakuutukset, tekniset ylläpito- ja huoltokulut, ajoneuvoverot sekä autorahoituksen korkokulut – sekä tietysti bensiini tai ladattava sähkö. Laskelmat oli tehty kolmen vuoden ajalle ja eri kilometrimäärillä.

Oletusarvohan on, että mitä pienempi ajomäärä vuodessa, sitä kauemmin kestää ennen kuin sähköauton kokonaiskustannukset alittavat bensa-auton kustannukset. Vuosittaiset ajomatkat vaihtelivat noin 20 000 km:n ja 37 000 km:n välillä paitsi yhden automerkin kohdalla, jolla sähköautoilu oli kalliimpaa ajokilometreistä riippumatta. Tämän tutkimuksen mukaan sähköauto ei olisi sopiva ”kauppakassiksi”. Hybridiautoja ei ollut mukana vertailussa.

Onko sähköautoilu päästötöntä?

Sähköautoja markkinoidaan mielikuvalla päästöttömästä autosta eli se ei tuota CO2-päästöjä. Sehän ei ole koko totuus, kun tarkastellaan elinkaarikustannuksia materiaalien tuotanto – lähinnä akku -mukaan lukien. Volvo on teettänyt vertailututkimuksen kahdesta toisiaan vastaavasta mallista XC40 ICE Petrol ja XC40 Recharge oletuksella kokonaisajomäärä 200 000 km, Viite 4. Tällöin bensa-auton päästömäärä olisi 58 hiilidioksidiekvivalenttitonnia. Sähköautolla vastaavat luvut olisivat maailman keskimäärisellä sähköllä 54, EU-sähköllä 45 ja tuulisähköllä 27.  Volvon tapauksessa sähköauto painaa 2170 kiloa ja bensa-auto 1590 kiloa. Painoero tulee lähinnä akusta. Sen valmistus materiaalien louhinnasta ja jalostuksesta toimivaksi akuksi vaati rutkasti energiaa ja  yllätys, yllätys, se energia on tänä päivinä pääsääntöisesti fossiilienergiaa. Huomionarvoista on, että tuulisähköä koskee sama juttu kuin akun valmistusta. Se tuulimylly ei valmistu ilman fossiilienergian käyttöä.

Viitteet

Viite 1. https://www.auto123.com/en/news/volkswagen-investments-billions-gas-engines/71542/#:~:text=The%20automaker%20plans%20to%20spend,be%20all%2Delectric%20by%202025.

Viite 2. https://www.repairerdrivennews.com/2024/06/17/mckinsey-46-of-u-s-ev-owners-want-to-switch-to-ice-vehicles/

Viite 3. https://moottori.fi/testi/vertailu-sahko-ja-bensiiniauton-kustannukset-bensabudjetista-sahkonsaastoon/

Viite 4. https://tekniikanmaailma.fi/onko-sahkoauto-oikeasti-polttomoottoriautoa-puhtaampi-volvon-elinkaaritutkimus-paljastaa-erot-xc40-mallien-kokonaispaastoissa/

aveollila
Porvoo

TkT, dosentti emeritus (Aalto-yliopisto)

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu