Ilmastoeliitin nousu, uho ja tuleva tuho
Eliitti
Otin jossain vaiheessa käyttöön termin ilmastoeliitti. Se herättää jostain kumman syystä jatkuvia vastakommentteja tietyissä henkilöissä, että ei sellaista ole olemassakaan. Wikipedian mukaan ”eliitti tarkoittaa valiojoukkoa, parhaimmistoa tai hienostoa, joka käyttää ylintä valtaa. Esimerkiksi politiikan yhteydessä poliittinen eliitti voi olla minkä tahansa puolueen ydinjoukko, joka käyttää valtaa puolueessa, eduskuntaryhmässä tai hallituksessa.
IPCC
Ilmastonmuutos – lyhennettynä Esko Kareisen mukaan ilmu – on siitä erikoinen tieteen ala, että siellä toimii eräänlainen totuuskomissio nimeltään IPCC eli Intergovernmental Panel on Climate Change (Hallitusten välinen ilmastopaneeli). Wikipedian mukaan IPCC on poliittisen päätöksenteon tueksi vuonna 1988 perustettu ilmastotieteen johtavista asiantuntijoista koottu elin, jonka tehtävänä on koota ja arvioida ihmisen aiheuttamaa ilmaston lämpenemistä ja sen vaikutuksia koskevaa tieteellistä tietämystä. IPCC ei itse tee tutkimusta (mutta on organisoinut esimerkiksi skenaariolaskentatyöryhmiä), mittauksia ja seurantaa, vaan kokoaa ja muokkaa ilmastonmuutoksesta saatavilla olevaa julkaistua ja vertaisarvioitua tieteellistä tutkimustietoa. IPCC ei saisi myöskään vaikuttaa ilmastopolitiikkaan suoraan, mutta se ei toteudu käytännössä, vaan IPCC:n rooli on sen tehtävää suurempi.
IPCC on täysin sisäänlämpiävä organisaatio. Yksi erimerkki siitä on heidän tapansa referoida tutkimuksia, jotka IPCC nostaa ilmastonmuutostutkimuksista edustamaan oikeaa ja parasta alan tiedettä. IPCC organisoi uusien arviointiraporttiensa tekemisen kutsumalla koordinoivat pääkirjoittaja (1 tai 2) kutakin lukua varten, pääkirjoittajat (kymmeniä per luku), apukirjoittajia (kymmeniä per luku) ja arvioijia (muutama per luku). Riippumattomassa tutkimuksessa on löydetty, että arviointiraportti 5:ssä (AR5) 20 eniten referoidun tutkijan joukossa oli 19 suoraan tekemässä kyseistä raporttia (Viite 1) eli kirjoittajat referoivat pääsääntöisesti omia töitään. Tähän liittyy myös oleellisesti se, että IPCC ei ota mukaan raportteihinsa mitään negatiivisia palautteita, joita he kyllä saavat aika runsaasti.
Esimerkki poliittisen eliitin toiminnasta – YYA
Jotta maallikko ymmärtäisi paremmin, miten ilmastoeliitti syntyi, ja miten se toimii, otan vertailukohdaksi YYA-sopimuksen (Ystävyys-, yhteistyö- ja avunantosopimus NL:n ja Suomen välillä) aiheuttaman tilanteen Suomessa sotien jälkeen vuoteen 1990 saakka. Tämä toiminta sai sen luonteen mukaan nimityksen suomettuminen (Finnlandisierung), joka tarkoittaa voimakkaamman valtion vaikutusvaltaa heikomman naapurimaan asioihin. Käsite esiteltiin alun perin Itävallassa jo 1950-luvulla, mutta sitä alettiin käyttää ahkerasti Saksan liittotasavallassa 1960-luvun lopulla.
YYA-sopimus johti nopeasti siihen, että valtakunnan politiikassa toimivat puolueet ja poliitikot olivat yksimielisesti kannattamassa toimintatapaa, jossa pidättäydyttiin kaikesta kritiikistä NL:a kohtaan. Jos ei toiminut näin, poliitikolla ei ollut käytännössä menestymismahdollisuuksia. Useat politiikan merkkihenkilöt hankkivat NL:n suurlähetystöstä kontaktihenkilön varmistamaan statuksensa. Suomalainen lehdistö taipui noudattamaan samaa toimintatapaa. YYA-sopimuksen kätilönä toimi kokoomuksen Paasikivi ja sen jälkeen Kekkonen ja siksi 50-luvulla sitä kutsutiin myös nimellä Paasikivi-Kekkosen linja. Koska naapurimaassa epäiltiin kokoomuksen sitoutumista YYA-sopimukseen, puolue oli ulkona hallituksesta vuosina 1966-87 ns. yleisistä syistä johtuen (tyypillistä peitekieltä ajan hengessä). Tilanne pakotti kokoomuksen ruotuun ja lopulta kokoomus esitti ensimmäisenä puolueena YAA-sopimuksen jatkamista 1981.
Tilannetta voi kuvata niin, että ylimpänä YYA-toimintatavan vartijoina oli ensiksi presidentti, ja sitten hallitus ja puolueiden puheenjohtajat. Vapaa lehdistö tuki valittua linjaa ilman sensuuria. Jos halusi kirjoittaa jotakin negatiivista NL:sta, se piti tehdä yksityiskustanteena kuten Kauko Kareen ”Tähän on tultu”. Tämä käytäntö työnsi toisinajattelijat marginaaliin ja heidän arvioitiin olevan käsityskyvyltään hieman rajoittuneita, jotka eivät ymmärtäneet Suomen etua.
Ilmastoeliitin synty
Ilmastoeliitin synty ajoittuu IPCC:n perustamiseen vuonna 1988. IPCC:n puuhamiehenä oli ruotsalainen Bertil Bolin. Samaan vuoteen ajoittuu amerikkalaisen ilmastotutkijan James Hansenin puhe USA:n senaatissa: ”Mielipiteeni on, että kasvihuoneilmiö on havaittu (detected) ja se muuttaa ilmastoamme nyt”. Vielä 1990-luvulla IPCC:n vaikutusvalta oli pieni ja sen raportoimille suurille lämpenemisarvioille ei annettu arvoa. Tilanteessa tapahtui käänne vuoden 2001 kolmannen arviointiraportin (TAR) esittelyn yhteydessä. Siihen mennessä IPCC oli oppinut amerikkalaista markkinointityyliä Hansenin tapaan kärjistämällä ja yksinkertaistamalla sanomaansa ja se rupesi puremaan lehdistöön ja poliitikoihin. Esimerkkinä markkinointityylistä oli lehdistötilaisuuksien aikana TAR:n tuloksien esittelyssä taustalle heijastettu kuva Michael Mannin ns. lätkämailakäyrästä, jossa maapallon lämpötila näytti nousevan taivaisiin, koska viimeinen lukema oli vuoden 1998 super El Ninon korkein mitattu lämpötila satoihin vuosiin. Kuinka ollakaan Mann oli yksi kyseisen raportin johtavista kirjoittajista. Lätkämailakäyrä on tieteellisissä artikkeleissa todettu virheelliseksi useammasta syystä.
Tämän jälkeen piilossa julkisuudelta tapahtui pienen sisäpiirin synty, josta voidaan käyttää nimeä Hyvä veli – verkosto. Wikipedian mukaan Hyvä veli – verkosto on termi, jolla viitataan korruptionomaiseen toimintaan, jossa korkeissa asemissa olevat käyttävät vaikutusvaltaansa vääristelyyn tai kiertääkseen virallisen päätöksenteon taatakseen muiden jäsenten edun. Johtavia hahmoja olivat nykyisin Pennsylvania valtion yliopistossa johtajana toimiva Michael Mann ja Phil Jones, joka toimi CRU:n (Climate Research Unit) johtajan ja professorina East Anglian yliopistossa.
Tästä kaikesta saatiin selvyys, kun tapahtui mittava sähköpostien vuoto CRU:ssa vuonna 2009, josta ruvettiin käyttämään nimeä Climategate. Joko ulkopuolinen hakkeri tai talon työntekijä vuosi ulos tuhansia sähköposteja ja dokumentteja liittyen ilmastonmuutostutkimusten manipulointiin ja IPCC:n kannalta vaarallisten ilmastonmuutostutkimusten julkaisujen estämiseen 1- ja 2-kategorian lehdissä (1-kategoria: Science ja Nature, 2-kategoria: n. 120 ilmaston ja geofysiikan alan ammattilehteä). En ala selvittämään asiaa tarkemmin, koska tästä aiheesta on erinomainen 19 minuuttia kestävä Myytinkertojien suomenkielinen Youtube-video: https://www.youtube.com/watch?v=D43hXMWJVtw.
Tämä video osoittaa, kuinka ilmastoalan piirissä vaikuttavien johtavassa asemassa olevien henkilöiden härski toiminta otti haltuunsa ilmastoalan tärkeän vaikutuskanavan eli ilmastoalan ammattilehdet. Näiden lehtien päätoimittajat ja toimittajat laitettiin ruotuun niin, että vain eliitin eli IPCC:n näkemyksen mukaisia ilmastonmuutosartikkeleita hyväksyttiin näihin lehtiin. Tämä ei tapahtunut yhdessä yössä, mutta vuoden 2001 jälkeen arvioin, että siitä oli tullut voimassa oleva toimintatapa. Kun johtavat lehdet oli saatu ruotuun, niin muut vähemmän arvostetut lehdet noudattivat samaa tyyliä. Sensuuria ilman sensuuria kuten suomettuneessa Suomessa.
Varmaankin monet lukijat haluaisivat tietää, että ketkä sitten kuuluvat ilmastoeliittiin. Ensinnäkin tämä 2000-luvun alussa syntynyt hyvä veli – verkosto on jo tehnyt tehtävänsä ja ainakin osa sen aktivisteista on siirtynyt syrjään (Phil Jones). Näkyviä hahmoja ovat edelleen mm. Michael Mann, NASA:n johtaja Gavin Schmidt, ja WMO:n Petteri Taalas. Heidän lisäkseen on suuri joukko muita yliopistoissa toimivia professoreita ja tutkimusjohtajia.
On hyvä muistuttaa erikoisesti maallikkoja, jotka eivät ole perillä ilmastotutkijoiden tutkimusaiheista ja heidän mielipiteistään ilmastonmuutoksen syistä, mikä on todellinen tilanne. Media on laajasti uutisoinut John Cook et kumppanien tutkimusta, että ilmastotutkijoiden keskuudessa on 97 %:n konsensus siitä, että ilmastonmuutos on ihmisten toiminnan syytä. Tutkimus on tieteellisesti tehty virheellisesti ja sen johtopäätökset on tietoisesti vääristetty. On aivan kiistamätön fakta, että 67 % tutkimuksista ei ottanut mitään kantaa ilmastonmuutoksen syistä. Valtaosa tutkijoista tekee tutkimustyötä, joka on tässä suhteessa neutraalia. Nämä tutkimustulokset poistettiin aineistosta ilman perusteita. Niitä tutkimuksia, joissa päädyttiin tulokseen, että ihminen on yksiselitteisesti syypää muutokseen, oli vain 0,5 %. Tutkimustulokset on siis käännetty päälaelleen. Tässäkin tapauksessa suosittelen Myytinkertojien youtube-videota kestoltaan 15 minuuttia: https://www.youtube.com/watch?v=WHFD5wYsLUI.
Ilmastoeliitin uho
Ilmastoeliitti on luonut itselleen sellaisen aseman, että se voi uhota ilmastonmuutoksen johtuvan yksiselitteisesti ihmisestä. Tämä uho näkyy. Vapaa media on asettunut ihmisestä johtuvan ilmastonmuutoksen taakse kuluneesti sanoen 110-prosenttisesti. Ilmastoeliitti on siis saavuttanut tiedotushegemonian. Varsinkin media on jo ohittanut itse tutkijat katastrofaalisen ilmastonmuutoksen toteutumisen suuruudesta ja aikataulusta. Ja poliitikot seuraavat median linjaa. Aina. Tässä ovat tietenkin auttaneet sellaiset persoonat kuin Al Gore, joka sai Nobelin rauhanpalkinnon erinomaisesta ilmastonmuutoksen tiedottamisesta. Al Gore mm. ennusti, että pohjoisnapa on jäistä vapaa vuoden ympäri jo vuonna 2015. Siis erinomaista tiedottamista…. Media uutisoi sitä herkimmin, mitä rajumpi väite on ilmastokatastrofista.
Suomalaisten tutkijoiden joukossa minulla on ollut todennäköisesti paras kurkistusmahdollisuus, miten ilmastoalan valtalehtien vertaisarviointi toimii. Professori Kauppisella on varmaankin samanlaiset kokemukset. Olen laittanut useampia artikkeleita näihin lehtiin aina Science- ja Nature-lehdistä alkaen. Joskus harvoin itse toimittaja tekee kielteisen päätöksen laittamatta artikkelia vertaisarviointiin. Normaalisti artikkelini ovat menneet arvioitaviksi. Yhtä artikkelia lukuun ottamatta olen lopulta saanut kielteisen päätöksen. Hiljattain annoin esimerkin perusteluista. Perustelut vaihtelevat aina suoranaisesta väärästä todistuksesta alkaen hienovaraisempiin perusteluihin. Tyypillisin tilanne on, että arvioija esittää jonkin perustelun, jonka voisin helposti osoittaa vääräksi, mutta koska arvioija suosittaa tällä perusteella hylkäämistä, niin toimittaja toimii aina hylkäyssuosituksen mukaisesti, ja en saa mahdollisuutta osoittaa hylkäysperusteita vääriksi.
Ilmastoeliitillä on siis käytännössä täysikontrolli siihen, mitä julkaistaan ilmastonmuutoksesta alan arvostetuissa lehdissä. Muutkin toisinajattelevat tutkijat kuten prof. Judith Curry ovat tulleet siihen tulokseen, että ei kannata enää edes yrittää laittaa tutkimuksia alan lehtiin, koska arvioijien on liian helppo hylätä mikä tahansa tutkimus millä tahansa verukkeella.
Ilmastoeliitti on päässyt siihen, että se kontrolloi, mitä julkaistaan ja mitä media tiedottaa, ja hyvin pitkälle siihen, mitä yliopistoissa tutkitaan ja loputa siihen, mitä poliitikot tekevät ilmastonmuutoksen suhteen – tai ovat tekemättä.
Karkea arvio rahamääristä, jotka liikkuvat ilmastonmuutoksen piirissä on sellainen, että itse tutkimukseen käytetään vuosittain n. 10 miljardia euroa ja sen perusteella tapahtuvaan liiketoimintaan lähinnä energiasektorilla 100 miljardia euroa. Yksi sukupolvi ilmastoalan tutkijoita on työllistynyt ilmastonmuutoksen piirissä. Heillä on kaikki syy puolustaa ihmisestä aiheutuvaa ilmastonmuutosta, koska kaikki mikä todistaa päinvastaista, on heille suuri uhka.
Ilmastoeliitin tuleva tuho
Kaikki, mikä ei ole tieteellisesti totta, kaatuu aikanaan. Minulla on nettisivuilla tunnuslause ”Aika on totuuden puolella” ja Riitta Korhola sanoo, että ”Öljy ja totuus nousevat aina lopulta pintaan”.
Perustan tuhoennusteeni ennen kaikkea omiin tutkimuksiini. Enhän minä ole ainut toisinajattelija, koska tällaisia tutkimuksia on ainakin yli 1300. Olen osoittanut, että IPCC:n kasvihuoneilmiön määritelmä on väärä antaen hiilidioksidin osuudeksi kasvihuoneilmiössä 19-26 %, kun se todellisuudessa on n. 7 %. Tämä tulos vahvistaa aikaisemman tutkimustulokseni, että ilmakehässä ei ole veden positiivista takaisinkytkentää ja IPCC:n käyttämä hiilidioksidin säteilypakotemalli antaa liian suuren arvon. Näistä syistä johtuen hiilidioksidin ilmastoherkkyysarvo on vain kolmasosa eli 0,6 °C IPCC:n arvosta 1,8 °C. Lisäksi olen osoittanut, että IPCC:n ja muiden ilmastoeliittiin kuuluvien tutkijoiden hiilenkiertomalli antaa aivan liian suuren antropogeenisen hiilidioksidin määrän ilmakehässä, joka johtaa permille-arvoon -13,0 ‰, kun mitattu arvo on vain -8,6 ‰. Kaikki median raportoimat uhkakuvat aavikoitumisesta, hirmumyrskyjen lisääntymisestä, satojen pienenemisestä jne. ovat valeuutisia, koska kehitys on ollut ihan päinvastaista. Esimerkki tiedotushegemoniasta.
Milloin ilmastoeliitin tuho tulee? Uskallan veikata, että viimeistään viiden vuoden sisällä. Se tapahtunee vasta silloin, kun maapallon lämpötila on lähtenyt selvään laskuun. Arvioni takana on se perustelu, että lämpeneminen loppui jo n. vuoden 2000 jälkeen ns. lämpötilapaussin aikana. Vaikka kasvihuonekaasuista johtuva lievä lämpeneminen olisi pitänyt jatkua, niin näin ei käynyt, koska lämpenemisen taustalla olevat pääsyyt lähtivät laskuun.
Tärkein tekijä maapallon ilmastossa on aurinko, josta maa saa energiansa 99,97 prosenttisesti. Auringon tulevan käyttäytymisen arvioinnista ei ole vielä vahvaa tieteellistä mallia. Maapallo on nyt toipunut 1600-luvulla syvimmillään olleesta pienestä jääkaudesta n. 300 vuoden aikana, ja auringon aktiivisuus on koko ajan noussut aina näihin päiviin asti. Nyt on tultu tasanteelle ja lievä lasku on alkanut.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Selvyyden vuoksi ilmoitan, että en ole ilmaston enkä ilmastonmuutoksen kieltäjä, joksi minua tavallisesti nimitetään englanninkielisillä nettisivustoilla. Olen eri mieltä IPCC:n kanssa siitä, kuinka paljon kasvihuonekaasut pystyvät nostamaan maapallon lämpötilaa. Olen julkaissut asiasta 17 vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia viimeisen viiden vuoden aikana.
Oma ilmastosivustoni, jossa on tarkempaa tietoa ilmastonmuutoksesta: www.climatexam.com
Käyttämäni ilmu-termi perustuu lähinnä siihen että halveksin syvästi väärää oppia, ilmu-oppia.
Sokeita johdatetaan selityksellä miten vain vähän ilmastoon vaikuttavan kaasun pitoisuuden muutoksella aiheutuu kohtalaisen merkittäviä sään muutoksia, joita tapahtuu ajassa ja ajan kanssa. Parhaiten nuo muutokset olisivat selitettävissä auringon säteilyn aallonpituuksien muutoksilla jos haluttaisiin. Osa on selittämätöntä, koska emme pysty analysoimaan Brasiliassa perhosen siipien heilahdusta josta pitkäkestoinen sääilmiö saattaa saada alkunsa.
Tuohon tuhoon suhtaudun skeptisesti. Ilmusta ei luovuta vaikka tulisi kuinka kylmää. Opissahan on sana muutos. Ei suomettumisestakaan luovuttu vaikka Neukkula suli alta. Putinistiseen Venäjään suhtaudutaan monin paikoin edelleen samalla kunnioituksella kuin Neukkulaan.
Tässä on kyseessä nimittäin uponneiden kustannusten ongelma. Kun ilmuun on niin paljon panostettu, varsinkin puhetta, ja nyt myös aitoa kustannusta, tuntuisi pahalta luopua siitä. Pian saamme kuulla miten suomalaisten mitätön panos käänsi globaalit lämpötilat laskuun, jippii.
Rotuteorioistakaan ei luovuttu ennenkuin Hitleriltä oli nirri pois ja oli kulunut 100 vuotta orjuuden poistamisesta Yhdysvalloissa.
Ilmoita asiaton viesti
Se on aika käsittämätöntä että kun ”ilmastogate” tuli julki ja lätkäjengin sähköpostit oli kaikkien luettavissa niin ilmastouskovaiset antoi tolle porukalle samantien synninpäästön ja uskovat edelleen sokeasti niihin kaikkiin valheisiin.
Ilmoita asiaton viesti
Täysin käsittämätön kirjoitus aikaisemmin tieteellisyyttään korostaneelta blogistilta. Vaikkapa nyt tämä väitetty lämpöpaussi. Eihän sellaista olekaan ja asia on kenen hyvänsä helppo tarkistaa. Laitan tähän linkin Berkeley Earth:in julkaisemaan raporttiin, heidät sen takia että aineisto ja menetelmät on avoimesti julkaistu niin salaliittoihin ei kannata yrittää vedota.
http://berkeleyearth.org/2019-temperatures/
Ilmoita asiaton viesti
Sattumalta samanlainen ”lätkämaila” mikä löytyy ilmasto-oppi nimiseltä huuhaasivulta.
ilmuopin sivulla ei sosin ole ihan noin hyvin väärennetty 😆 .
Ilmoita asiaton viesti
Montakohan vuotta vielä menee, kun nämä käppyrät ovat muuttuneet täysin suoriksi 1900-luvun alusta alkaen? Härköset niitä linkkaavat sitä innokkaammin täytenä totuutena, mitä suoremmiksi ne muuttuvat.
Holoseenin ilmastokäppyrä taas on keskiarvoistettu muutaman tuhannen vuoden jaksolla, jolloin Mannin lätkämailan varsi on saatu hyvin suoraksi. Sitten, simpsala pim, keskiarvoistus lopetetaan ja lapa lähtee nousuun, kun sitä vielä jatkuvasti justeerataan komeammaksi, tiede kehityy nääs.
Onneksi riittää näitä ilmastopapiston apulaisia, jotka helposti löytävät materiaalinsa siitä saarnakirjasta, mitä ylläpitää uskollinen porukka ympäri palloamme. Sen pani alulle samainen australialainen koulupoika, joka teki sen kuuluisan ”tutkimuksen” 97 %:n konsensuksesta, johon kaikkien itseään kunnioittavien pitää luottaa.
Ilmoita asiaton viesti
Niile, jotka eivät ole asiaan perehtyneitä, niin voin kertoa, että lämpötilapaussista on kirjoitettu yli 200 tieteellistä artikkelia. Kuten arvata saatta, niin tuloksissa on valtava hajonta. Syy on tietysti se, että tämä on ollut kipeä kivi ilmastoeliitin kengässä. Tutkimustulokset ovat hyvin erilaisia ja keskenään ristiriitaisia. Milloin lämpö on mennyt meriin ja milloin meret ovat lämmittäneet ilmakehää jne. Eniten on tietystui niitä tutkimuksia, joissa yritetään todistaa, että koko paussia ei ole olemassakaan.´
Kevin Trenberth on kuulunut ilmastoeliitin ykkösriviin siitä saakka, kun hän julkaisi Kiehlin kanssa tutkimuksen, jossa hän väärääiulmakehää käyttämällä ja muuntamalla sai hiilidioksidin osuudeksi kasvihuoneilmiössä 26 %.
Vuonna 2015 Trenberth et al. julkaisi tämän tutkimuksen lämpötilapaussista:
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/2015JD023381
Siinä tutkijat päätyivät siihen tulokseen, että vuoden 2014 lopussa paussi oli edelleen olemassa, koska GISS:n lämpötila oli noussut vain 0,12 astetta ja heidän tietokonemallinsa osoitti lämpenemistä 0,4 astetta.
Hyvä veli – järjestö kuuluu salaliittoihin, koska se ei toimi julkisesti ja Climategate osoittaa, että tämä verkosto oli totta.
Ilmoita asiaton viesti
Climategate osoitti, kuinka pieni, mutta silti toimiva, salaliitto voi olla.
Ilmastoeliitin hännystelijät taas perustelevat sillä, että eihän mitään jättimäisiä salaliittoja voi ollakaan.
Mihin niitää tarvittaisiinkaan?
Ilmoita asiaton viesti
Tuo on julkaistu vuonna 2015. Sen jälkeen on tapahtunut mittaushistorian viisi lämpimintä vuotta.
Ilmoita asiaton viesti
Sekö selittää 50-70-lukujen käppyrän moninkertaiset justeeraukset?
Poikkeuksellisen voimakas El Nino on myös jatkunut usean vuoden välillä hellittäen.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä, täysin käsittämätön ja epälooginen blogikirjoitus, samoin omaa egoa korostava. Tiede ei valitettavasti etene tällä tavalla, eikä tule koskaan etenemään. Blogistin viimeaikaiset kirjoitukset ovat muutenkin olleet ala-arvoisia, sillä niistä kuvastuu myös jonkinlainen turhautuneisuus, jopa halveksunta valtatieteitä kohtaan. Lieneekö sitten blogistilla jonkinlainen ikäkriisi tai murros, mene ja tiedä?
Se on kohtuullisen helppoa osoittaa sormella aurinkoa, avaruuden taustasäteilyä, kosmisia frekvenssejä jne, ja mm. pilviin, jotka muodostuvat yksinomaan auringon lämmittävästä energiasta. Mutta unohdetaan se tosiasia, että pilvien muodostumiseen tarvitaan muutakin kuin lämpöenergiaa, missä primäärinen tekijä ovat ilmakehässä olevat pienhiukkaset, saasteet jne. Mistä ne tulevat, tuskin ne avaruudesta satavat, vaikka sieltä maa-ainesta tuleekin n. 100 tonnia joka vuosi, mutta lähes kaikki palaa ilmakehässä.
Se mikä on tuhoon tuomittu, on itsekkyys ja omaan napaan tuijottaminen. Valtatiede ei tee niin, se perustuu interaktiivisuuteen ja rakentavaan depattiin, sekä parhaassa tapauksessa puhtaaseen objetiivisuuteen ja eheyteen.
Ilmoita asiaton viesti
Oho! Eikös se ollut itse Sinivirta, joka valittaa oman egon korostamisesta ja on liittänyt itsensä tähän mainittuun ilmastoeliittiin ja ties mihin muuhun kulloinkin!!
Ilmoita asiaton viesti
En lähde tähän hiekkalaatikko-leikkiin. Jos minun egoni ylittää kaikkien muiden egon, se on täysin subjektiivinen käsite. Tai jos se alittaa kaikkien muiden egon, sekin on täysin subjektiivinen käsite.
Ilmoita asiaton viesti
Itsehän sinne hiekkalaatikolle ensimmäisenä ryntäsit.
Ilmoita asiaton viesti
Epärelevantti argumentti.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on tyypillnen Sinivirran vastaus, joka pyörii jollakin yleisellä tasolla ilman konkretiaa.
Lainaus: ”Kyllä, täysin käsittämätön ja epälooginen blogikirjoitus, samoin omaa egoa korostava”. Tätä mieltä asiasta sasa olla. Siinä on kuitenkin yksi ”epälooginen”. Jos näin väittä, niin pitäisi osoittaa edes yksi kohta, joka on kritiikin esittäjän mielestä epälooginen. Mikä on kirjoituksessani epäloogista?
Lainaus:” Blogistin viimeaikaiset kirjoitukset ovat muutenkin olleet ala-arvoisia, sillä niistä kuvastuu myös jonkinlainen turhautuneisuus, jopa halveksunta valtatieteitä kohtaan.”.
Olen kirjoittjanut viime aikoina erittäin konkreettisesti asioista, mutta arvostelijat eivät ole pystyneet osoittamaan mitään konkreettista virhettä, vaan palaute on tällä tasolla, että ”halveksunta valtatietä kohtaan”. Olen perustellut kaikki tieteelliset tulokseni valtatieteillä eikä millään omilla käsityksillä fysiikasta tai muusta vastaavasta. Esimerkiksi perusteluni positiivisesta veden takaisinkytkennän puuttumisesta perustuvat fysiikkaan ja suoriin fysikaaliisiin mittauksiin.
Ilmoita asiaton viesti
Vastaan tähän mahdollisimman lyhyesti ja kaikessa ystävällisyydessä toistaen.
Olen kaikessa suhteessa Ollilan kanssa täysin eri mieltä ja kuten niin moneen kertaan olen todennut, sinun teesiesi virheiden etsiminen ei ole minun tehtäväni (minulla on omat teesini), vaan sinun tulee osoittaa omat teesisi oikeiksi. Siihen on olemassa vain yksi ja ainoa tapa ja se on todellakin luottamuksen saavuttaminen vain ja ainoastaan tiedeyhteisön vankkumattomalla yksimielisyydellä ja suosionosoituksella.
Olkoonkin suosionosoitus (niinkuin ennen) työpöydän ääressä istuvalle tutkijalle, joka on kehittänyt jotakin aivan uutta ja mullistavaa, jopa historiallista ja mistä kaikki muut tutkijat ovat ylpeitä, mustekynien luovutuksella ja käden puristuksella.
Tässä yhteydessä ei ole mitään syytä vetää näille palstoille Isaac Newtonia tai Albert Einsteinia. He ovat painineet aivan eri mittaluokan kysymysten äärellä. Jos arvoisalla Ollilalla olisi edes hieman suhteellisuudentajua, jättäisi nämä herrat suosiolla pois näiltä palstoilta.
Ilmoita asiaton viesti
Kuka se olikaan, joka ehdotti piezokiteitä kerrostalojen rappusiin? Suhteellisuudentajusta puheen ollen.
Ilmoita asiaton viesti
Minähän se taisin olla. Mitä pahaa piezokiteissä on, jos joka askeleella saadaan hieman valoa pimeisiin rappukäytäviin. Tärinän tai jatkuvan edestakaisen liikkeen energia voidaan muuttaa sähköiseen muotoon usealla eri tavalla. Paljon tutkittu menetelmä on piezo elementti, joka muuttaa mekaanisen liikkeen suoraan sähköpotentiaaliksi. Eli siinä sitä realistista suhteellisuudentajua.
Ilmoita asiaton viesti
No siinähän sitä oli! Ei rahasta puhuttu sentin vertaa, saati saatavasta energiasta.
Moniko on nähnyt nykyihmisten tallustavan kerrostalojen rappusia?
Ilmoita asiaton viesti
Mistä luulet energiaa syntyvän?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pietsosähköinen_ilmiö
Ne jotka kerrostalon rappusia kulkevat, tai missä tahansa, missä jalan kuljetaan ja tarvitaan valaistusta. Rahaa luonnollisesti tarvitaan, niinkuin tuotekehittelyssä yleensä .
Ilmoita asiaton viesti
On tietysti typerää meidän väitellä joka ikisen kirjoituksesi kohdalla mutta en nyt vaan malta taaskaan olla korjaamatta. Sanot että
”Olen perustellut kaikki tieteelliset tulokseni valtatieteillä eikä millään omilla käsityksillä fysiikasta tai muusta vastaavasta. ”
Asia on kyllä aivan päinvastoin. Olet luonut monestakin asiasta aivan omat käsityksesi ja rakennat niiden pohjalle kritiikkisi. Otetaaan esimerkiksi vaikka tuo vesihöyryn takaisinkytkentä. Väität että joku säteilypakote on suurempi koska siinä on huomioitu tämä kyseinen takaisinkytkentä. Määritelmä sanoo kuitenkin, että vesihöyryn muutoksia ei sisällytetä säteilypakotteen arvoon. Tämänkin olen sinulle monesti osoittanut ja silti ”kukaan ei ole löytäny väitteistäsi virhettä”.
Ilmoita asiaton viesti
IPCC;n raporteissa kuvataan, ”fast feedback that amplifies any initial forcing by a typical factor between two and three” eli ”nopea takaisinkytkentä vahvistaa alkuperäisen pakotteen tyypillisellä tekijällä kahdne ja kolmen välillä”. Tässä halotaan hiuksia, että miten asia voidaan ilmaista, kun lopputulos on aivan sama. Sanonko, että a) vesi kaksinkertaistaa alkuperäisen säteilypakotteen arvon, vai b) vesi kaksinkertaistaa alkuperäisen säteilypakotteen vaikutuksen. Tarkkaan ottaen ilmaisu a) ei pidä paikkaansa, enkä ole sitä tarkoittanut. Enpä nyt lähde tarkistamaan tutkimuksiani, onko käyttämäni ilmaisu ollut jossakin tutkimuksessa tavalla a vai b), koska lopputulos on sama. Asiayhteyksistä käy ilmi joka tapauksessa, että en ole väittänyt, että esimerkiksi hiilidioksidin säteilypakote kaksinkertaistuu, vaan sen vaikutus kaksinkertaistuu veden vaikutuksesta. Kielellisiä lipsahduksia voi sattua kenelle tahansa. Eri asia on, onko niiden takana jokin asiallinen väärinkäsitys tai väite.
Ilmoita asiaton viesti
Lainaus Ollilalta:
”Asiayhteyksistä käy ilmi joka tapauksessa, että en ole väittänyt, että esimerkiksi hiilidioksidin säteilypakote kaksinkertaistuu, vaan sen vaikutus kaksinkertaistuu veden vaikutuksesta”.
Ehei..
Ilmoita asiaton viesti
Ihmeellistä kiertelyä taas kun huomaat olevasi väärässä. Katsohan vaikka tuosta kohtaa 5: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/aveollila1-2/ollila-vastaan-ipcc/ miten olet asiasta sanonut.
Ja ei todellakaan ole hiusten halkomista. Jos vertaat kahta säteilypakotetta toisiinsa, niin pitäähän ne olla samalla tavalla määritty/laskettu.
Ilmoita asiaton viesti
Niin kauan kuin ei myönnetä, että vesihöyry aiheuttaa itselleen palauteilmiön, on kaikki vänkääminen turhaa. Lämpötilan nousu, olipa se peräisin CO2 tai vesihöyrystä, aiheuttaa veden haihtumista.
Se on aivan helvetin yksinkertaista.
Ilmoita asiaton viesti
Olen kirjoittanut: ”joka n. kaksinkertaistaa kaikkien muiden säteilypakotteiden arvon.” Jos ollaan tieteellisen tarkkoja ilmaisussa, niin tietenkin olisi pitänyt sanoa, että vesi kaksinkertaistaa minkä tahansa säteilypakotteen lämmitysvaikutuksen. Lopputulos on sama, mutta ilmaisuni ei ole ole tieteellisen tarkka. Ei tämä teksti ole ollut tieteellistä kirjoitusta.
Ilmoita asiaton viesti
Laakso ilmaisi asian juuri niin kuin se on.
Ja niin kuin esim. prof. Pauli Paasonen asian ilmaisee (logiikka sama myös kirjoittajalla). Jos ilmakehä syystä tai toisesta lämpenee, kuten esim. hiilidioksidin ansioista, se lisää vesihöyryn määrää, ja käytännössä tuplaa lämpötilan.
Ja tuo CO2 kaava:
RF = 5.35 ln (C/C0) pätee, sen olen johtanut hyödyntämällä ks. professoreja.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/hannusinivirta/professorit-j-w-chamberlain-ja-t-m-lenton-ipcc-δf-k-ln-c-co/
Ilmoita asiaton viesti
Hauskoja nämä säteilypakotteet, kun eivät sisällä säteilyn dimensiota ollenkaan eivätkä riipu esim. lämpötilasta.
Tuon mukaan syntynyt säteilypakote jatkaa toimintaansa ikuisesti mistään muusta riippumatta ja lämpötila jatkaa myös ikuisesti nousuaan tai laskuaan.
Ilmoita asiaton viesti
Säteilyn dimensiota?
Tavallaan kyllä säteilypakote jatkaa toimintaansa ikuisesti, vaikka senkin arvo riippuu myös enemmän tai vähemmän olosuhteista. Lämpötila ei kuitenkaan jatka nousuaan tai laskuaan ikuisesti. Koska lämpeneminen tai kylmeneminen muuttaa maanpinnalta/ilmakehästä emittoituvaa säteilyä, joka lopulta tasapainottaa säteilypakotteen myötä tulleen epätasapainon.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi ekan lauseesi lopussa oli kysymysmerkki?
Ko. kaavan mukaan säteilypakote tosiaan jatkuu samansuuruisena ikuisesti, jos CO2-pitoisuus jämähtää paikoilleen.
Minulle ei tarvitse selittää, että lämpeneminen ei jatku ikuisesti, mutta niinhän tuo kaava väittää, joka löytyy mm. IPCC:n raporteista ja siihen uskotaan.
Lämpötilan noustessa on päivänselvää, että säteily avaruuteen lisääntyy, jos muut asiat pysyvät vakioina, kuten CO2-konsentraatio. Se tarkoittaa yksinkertaisesti säteilypakotteen muuttumista, mitä tuon kaavan mukaan ei tapahdu.
Ilmoita asiaton viesti
Aamu-uutisissa kerrottiin koronan vaikutuksista : Mm ssa Norwegianin peruuttaa lähikuukausien lentoja Kaukoitään ja pohjois Amerikkaan. Matkustaminen ilmojen halki sakkaa ja ihmiset pysyvät ylipäänsä kotona. Teollisuudesta on myös tihkunut tietoja tulevista tuotanto katkoksista, ts. tehtaat laitetaan kiinni, kun ei alihankkijat toimita tavaraa, eikä raaka-aineita ole.
MUTTA, milloin tämä poliittinen IPCC julkaisee riemuisan tiedon, että em. toimet ovat heti vähentäneet merkittävästi CO2 pitoisuuksia, ja meret ovat ketaheitolla ryhtyneet jäähtymään jne.
Ilmoita asiaton viesti
Puheenvuorossani https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/lauriheimonen/ihmisperaisten-co2-paastojen-leikkaukset-ovat-kestavan-kehityksen-uhka/ olen oman kokemukseni perusteella tullut ihmisperäisten hiildioksidipäästöjen aiheuttamaksi uskotusta, uhkaavasta lämpenemisestä samankaltaiseen tulokseen kuin tässä Ollilakin. Olen käsityksissäni ehkä vieläkin jyrkempi, kun totean, että todellisuudesta ei ole olemassa minkäänlaista näyttöä ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden nousun aiheuttamasta ilmaston lämpenemisestä. Pelkät laskelmatkin ovat vasta hypoteeseja.
Kun todellisuudesta puhutaan, otan härmäläisen talonpojan lapsena esimerkin 1930-luvun lämpenemisestä. Oma enoni myöhemmin kuvaili sitä jatkuvasti esimerkein. Maanviljelijöiden satoisuus runsaana ja monipuolisena silloin korvasi rahankin maksuvälineenä esim. palvelijoina toimivalle henkilöstölle ja erilaisten tarpeiden ostossa.
Ilmoita asiaton viesti
Ollila:
”Tilanteessa tapahtui käänne vuoden 2001 kolmannen arviointiraportin (TAR) esittelyn yhteydessä. Siihen mennessä IPCC oli oppinut amerikkalaista markkinointityyliä Hansenin tapaan kärjistämällä ja yksinkertaistamalla sanomaansa ja se rupesi puremaan lehdistöön ja poliitikoihin. Esimerkkinä markkinointityylistä oli lehdistötilaisuuksien aikana TAR:n tuloksien esittelyssä taustalle heijastettu kuva Michael Mannin ns. lätkämailakäyrästä, jossa maapallon lämpötila näytti nousevan taivaisiin, koska viimeinen lukema oli vuoden 1998 super El Ninon korkein mitattu lämpötila satoihin vuosiin. Kuinka ollakaan Mann oli yksi kyseisen raportin johtavista kirjoittajista. Lätkämailakäyrä on tieteellisissä artikkeleissa todettu virheelliseksi useammasta syystä.”
Muutama tutkija vuonna 2013:
”Our global temperature reconstruction for the past 1500 years is indistinguishable within uncertainty from the Mann et al.(2) reconstruction; both reconstructions document a cooling trend from a warm interval (~1500 to 1000 yr B.P.) to a cold interval (~500 to 100 yr B.P.), which is ap-proximately equivalent to the Little Ice Age (Fig.1A). This similarity confirms that published temperature reconstructions of the past two millennia capture long-term variability, despite their short time span (3,12,13). Our median estimate of this long-term cooling trend is somewhat smaller than in Mann et al.(2) though, which may reflect our bias toward marine and lower-latitude records.
– – –
(2) 2. M. E. Mann et al., Proc. Natl. Acad. Sci. U.S.A. 105,13252 (2008).”
https://www.researchgate.net/publication/235885717_A_Reconstruction_of_Regional_and_Global_Temperature_for_the_Past_11300_Years
Ignaz Semmelweis osui aikoinaan oikeaan tarkkoja syitä ymmärtämättä. Ollilan tapaan ilmastonmuutokseen liittyviä johtopäätöksiä vääristelemällä tuskin taas voi päästä mihinkään vakavasti otettavaan tutkimustulokseen.
X
Ilmoita asiaton viesti
En suosittele maallikolle ruveta esittämään jotain yksittäistä tutkimusta osoituksena Mannin lätkämailakäyrän oikeellisuudesta. Siinä munaa vain itsensä. Oletko siis vakavasti sitä mieltä, että kyseinen tutkimus on tieteellisesti tosi, ja että pientä jääkautta ei ollut olemassakaan eikä viikinkiajan lämmintä kautta, kuten tutkimus osoittaa? Tiedätkö, että asiasta on yli 400 muuta tutkimusta, jotka osoittavat toisin?
McIntyre ja McKitrick julkaisivat vastineen samassa lehdessä Geophysical Research Letters, jossa Mannin tutkimus julkaistiin alunperin. Nykyisin on vaikea löytää ketään tutkijaa, joka asettuu puolustamaan ko. tutkimusta. Se on eräänlainen maamerkki korruptoituneen tieteen olemassaolosta.
Ilmoita asiaton viesti
Luotan minä tuohon enemmän kuin lausahdukseesi ”Lätkämailakäyrä on tieteellisissä artikkeleissa todettu virheelliseksi useammasta syystä.”
X
Ilmoita asiaton viesti
Olet ihan oikeilla jäljillä. Luottamus saavutetaan vain ja ainoastaan tiedeyhteisön vankkumattomalla yksimielisyydellä ja suosionosoituksella. Olkoonkin suosionosoitus (niinkuin ennen) työpöydän ääressä istuvalle tutkijalle, joka on kehittänyt jotakin aivan uutta ja mullistavaa, jopa historiallista ja mistä kaikki muut tutkijat ovat ylpeitä, mustekynien luovutuksella ja käden puristuksella.
Ilmoita asiaton viesti
Ja jotkut täällä taas väärillä jäljillä…
X
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä…
Ilmoita asiaton viesti
Lainaus: ”Luottamus saavutetaan vain ja ainoastaan tiedeyhteisön vankkumattomalla yksimielisyydellä ja suosionosoituksella.”
Tämä on tullut ennenkin selvästi esiin. Sinivuori näyttää aidosti uskovan, että vain tiedeyhteisön jo hyväksymiä tieteellisiä tuloksia pitää kunnioittaa ja mitään, mikä kyseenalaistaisi niitä ei pidä esittää. Mikään ei ole kauempana totuudesta. Tiede on edistynyt ainoastaan kyseenalaistamalla olemassa olevat totuudet. Kaikki muu on näpertelyä. Näin teki aikanaan esimerkiksi sellaiset miehet kuin Newton ja Einstein.
Ilmoita asiaton viesti
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/aveollila1-2/ilmastoeliitin-nousu-uho-ja-tuleva-tuho/#comment-3132309
Ilmoita asiaton viesti
Lainaus: ”Ollilan tapaan ilmastonmuutokseen liittyviä johtopäätöksiä vääristelemällä tuskin taas voi päästä mihinkään vakavasti otettavaan tutkimustulokseen.”
Tämä lauseesi on syytös siitä, että olen tietoisesti vääristänyt tutkimustuloksieni johtopäätöksiä. En tiedä, ajattelitko loppuun saakka, mitä kirjoitit. Sehän tarkoittaa, että olisin tietoisesti huijannut. Se on aivan eri asia kuin, että olen saanut erilaisia tuloksia kuin joku muu tutkija. Tutkija saa tehdä virheitä ja saada erilaisia tuloksia, mutta vääristäminen tarkoittaa tietoista huijausta.
Oletetaan, ettäs olen tutkija tai tutkijaryhmä, joka saa tuloksen, että ilmakehään kertynyt hiilidioksidi vuodesta 1750 tähän päivään on antropogeenista. Asiaan perehtyneeltä tutkijalta on täysin asiallista olettaa, että hän tietää nykyilmakehän permille-arvon olevan -8,6 , mutta saatu tullos tarkoittaa, että se olisikin -13.0. Tässä on jo hyvin lähellä se tilanne, että voidaan esittää väite, että johtopäätöksiä on vääristetty, jos tulos esitetään nykyilmakehää vastaavana. Vastuullinen tutkija menisi takaisin kammioonsa ja tekisi uudet laskelmat, ennenkuin julkaisee tällaiset tulokset. Entäs sitten arvioijat??? Eikö heiltä odoteta mitään asiantuntemusta?
Ilmoita asiaton viesti
Siteeraukseni Ollilan tekstistä ytimessään: ”Lätkämailakäyrä on tieteellisissä artikkeleissa todettu virheelliseksi useammasta syystä.”
Johtopäätökseni ytimessään: ”Ollilan tapaan ilmastonmuutokseen liittyviä johtopäätöksiä vääristelemällä tuskin taas voi päästä mihinkään vakavasti otettavaan tutkimustulokseen.”
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/aveollila1-2/ilmastoeliitin-nousu-uho-ja-tuleva-tuho/#comment-3132140
Pitkään seurasin ilmastonmuutokseen liittyviä blogeja nimenomaan maallikkona ja uskaltauduin kommentoimaan lähdeviitteiden kera vasta jonkin verran aiheeseen perehdyttyäni.
Näillä eväin olen päätynyt siihen, että blogisti ynnä muut ilmumiehet osittain omine termeineenkin joko hörhöilevät tai velmuilevat.
Tällä tulkintalinjalla jatkan itse kunhan toisin todistetaan.
X
Ilmoita asiaton viesti
Tällainen on päässyt erääseen ”vähempiarvoiseen” julkaisuun:
https://www.nature.com/articles/s41598-020-57917-8?fbclid=IwAR0aBHh295oP01fsWMnvLhVCTY83Ch0Zd_aVqf5oZdIYqxCjI8br0GLqS-s
Ilmoita asiaton viesti
Tuon raportin sulatteluun menee tohtoritason expertiltä puoli vuotta.
Sanoma kuitenkin lyhykäisyydessään lienee (?) :
” SW radiation is mainly determined by clouds and surface albedo, suggesting that the changes in those parameters are of great importance for recent climate change. ”
Pilvet kauas pois karkaavat, turhaan niitä tavoitat …
Ilmoita asiaton viesti
Menee marginaaleihin. Valitettavasti todellisuus on tarua ihmeellisempi, sillä pilvet eivät yksinkertaisesti selitä yksin viimeaikaista lämpenemistä, se on fysikaalinen mahdottomuus. Ilmakehässä on paljon muutakin kuin pilviä.
Ilmakehän massa on ~ 5.3 x 10^18kg.
Ilmoita asiaton viesti
Olipa ”jäätävä” perustelu taas kerran.
Kommentoi tuo ihmeessä Natureen.
Ilmoita asiaton viesti
Ei hypoteeseihin ole ennenkään tarvittu sen ihmeellisempiä kommentteja, oli sitten kyseessä Nature tai Iltasanomat.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta hiilidioksiidi selittää kaiken, yksin vai?
Ilmoita asiaton viesti
Sinivirralla menee jatkuvasti asiat ylösalaisin. Milloin valittaa paperin päätymättömyyttä parempiin lehtiin, milloin taas päätymisellä niihin ei ole merkitystä, jos on hänen omaa uskoaan vastaan.
Ilmoita asiaton viesti
Näillä palstoilla se menee vähemmästäkin, kun samaa asiaa pyöritetään vuodesta toiseen. Kyllä minulle henkilökohtaisesti ilmastonmuutokseen liittyvät premissit, ovat olleet selvillä jo vuosikymmeniä. Tiede etenee päivä päivältä, mutta vain äärimmäisen pienin harppauksin. Ei se etene niin, että täällä väitellään siitä, kuka on oikeassa tai kuka väärässä.
Ilmoita asiaton viesti
Woodstockin hippi Joni Mitchell osasi jo laulaa, että pilviä on tullut katseltua, kuten myös rakkautta ja elämää, eikä hän ymmärrä niistä yhtään mitään.
No tiede on jo edistynyt pilvien osalta (linkki), mutta IPCC ei noteeraa vielä niitä lainkaan. Premisseinä otetaan aurinkovakio ja CO2.
https://youtu.be/Pbn6a0AFfnM
”Clouds play a vital role in our climate by regulating the amount of solar energy that reaches the surface and the amount of the Earth’s energy that is radiated back into space. The more energy that is trapped by the planet, the warmer our climate will grow. If less energy is collected, the climate will become cooler. Understanding this energy balance is fundamental to answering any of the questions posed by climate change.”
https://www.esrl.noaa.gov/psd/outreach/education/science/clouds_and_climate.html
”Pilvill on tärkeä rooli ilmastossamme säätelemällä pintaan saavuttavan aurinkoenergian määrää ja takaisin avaruuteen säteilevän maapallon energian määrää. Mitä enemmän energiaa planeetta pidättää, sitä lämpimämmäksi ilmasto muuttuu. Jos vähemmän energiaa kerätään, ilmasto muuttuu viileämmäksi. Tämän energiatasapainon ymmärtäminen on välttämätöntä, jotta vastataan mihin tahansa ilmastonmuutoksen aiheuttamiin kysymyksiin.”
Ilmoita asiaton viesti
Luulisi, että pilvien roolia olisi tutkittu suurella arsenaalilla, mutta sieltä olisi voinut paljastua epämiellyttävä totuus, joten on parempi sanoa, että epävarmuus on suuri ja pitää tämä takaportti avoinna takavasemmalle.
Ilmoita asiaton viesti
No niin, ei kai sitä muuta selitystä tarvita, näin on tehty.
Nyt näitä satelliittimittauksia on jo kertynyt 40 vuoden ajalta, joten ei voida enää niitäkään kauaa piilotella.
😉
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Antero!
Kauko Kare julkaisi aikoinaan Nootti-lehteä ja sellaisia kirjoja, joita suuret kustantamot eivät suomettumisen vuoksi julkaisseet.
Kare olisi varmaan julkaissut myös Sinun kirjoituksesi.
Ilmoita asiaton viesti
LÄMPÖNOUSUPAUSSI (pause or hiatus in english) eli globaalien lämpötilojen nousun hidastuminen tai keskeytyminen on aito tieteellinen ongelma.
LMASTO 2020: GLOBAALIEN LÄMPÖTILOJEN MITTAUKSET
KUVAT löytyvät täältä
https://www.tapionajatukset.com/39581
KUVA 1. ALAILMAKEHÄN SATELLIITTIMITTAUS
Globaalit lämpötilapoikkeamat, alailmakehän satelliittimittaukset (UAH). Kuvassa El Nino ilmiön aiheuttamat lämpöpiikit (1998 ja 2016). Troposfäärin (alailmakehän) globaalit lämpötilat nousivat selvästi vuosina 1985-2000. Lämpönousupaussi (hidastuminen tai pysähtyminen) havaittiin selkeästi vuosina 2003-2013, jonka jälkeen El Nino ilmiön aiheuttama selkeä nousu.
KUVA 2. MITTAUKSET JA HIILIDIOKSIDIN PITOISUUS ILMAKEHÄSSÄ
Globaalit lämpötilapoikkeamat ja hiilidioksidin (CO2) pitoisuudet ilmakehässä (punainen). Vuosina 1980-2002 positiivinen korrelaatio lämpötilapoikkeamien ja CO2-pitoisuuden välillä. Vuodesta 2002 lähtien CO2-pitoisuuden jatkuva nousu ei kuitenkaan korreloinut lämpötilojen kanssa. Kyseessä on ns. lämpönousupaussi tai keskeytyminen (pause tai hiatus englanniksi).
KUVA 3. SATELLIITTIMITTAUKSET 2000-2020
Globaalien lämpötilapoikkeamien satelliittimittaukset alailmakehässä (UAH) 2000-luvulla. Vuosina 2003-2013 ei havaittu merkittävää lämpönousua eli vallitsi ns. lämpönousupaussi (pause tai hiatus).
Vuosina 2013-2020 lämpönousu, jossa aiheuttajana myös El Nino ilmiö.
KUVA 4. LÄMPÖJEN JA CO2-PITOISUUDEN KORRELAATIO VUOSINA 1980-2020
Globaalien lämpötilapoikkeamien (UAH, satelliitti, alailmakehä) ja CO2-pitoisuuksien korrelaatio vuosina 1980-2020. Positiivinen korrelaatio 1980-2002. Vuodesta 2002 lähtien vuoteen 2020 mennessä ei havaita positiivista korrelaatiota (siis että hiilidioksidi lämmittäisi ilmastoa). Vallitsee ns. lämpönousupaussi eli ilmaston lämpenemisen keskeytyminen tai tauko (pause tai hiatus), siitä huolimatta, että CO2-pitoisuudet ilmakehässä ovat tuonakin aikana jatkuvasti ja tasaisesti nousseet.
KUVA 5. MAAPALLON PINTALÄMPÖTILOJEN MITTAUKSET
Globaalit lämpötilapoikkeamat maapallon pinta-alueella (HadCRUT4, UK) osoittavat nekin, että lämpönousupaussi vallitsee vuosina 2003-2013. Merkittävä lämpötilojen nousu tapahtui viime vuosisadalla, erityisesti vuosina 1985-2003.
KUVA 6. PINTALÄMPÖTILOJEN JA CO2-PITOISUUDEN KORRELAATIO
Maapallon pintalämpötilojen nousulla ja ilmakehän CO2-pitoisuudella vallitsi positiivinen korrelaatio vuosina 1977-2007, jonka jälkeen olemme lämpönousupaussin (hidastumisen) vaiheessa,
KAIKKI ILMASTONMUUTOS-MITTAUSTULOKSET JA NIIDEN ANALYYSIT (professori Ole Humlum): http://www.climate4you.com/
Prof. Humlumin CV: http://www.climate4you.com/Text/BIBLIOGRAPHY%20OLE%20HUMLUM.pdf
Ilmoita asiaton viesti
Viisi vuottakin on liikaa tätä hiilidioksidi-ilmastovouhkausta. Sopeutuminen todellisiin jo tiedossa oleviin, mutta vaiettuihin haasteisiin kärsii, käy jopa mahdottomaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Yksi climategaten arkkitehdeista päästi tollasta suustaan.
”If anything, I would like to see the climate change happen, so the science could be proved right, regardless of the consequences.
Phil Jones ”
Aika kummaa että jonesin phili ei usko ilmastonmuutoksen olemassaoloon, onkohan toi sellainen ilmastodenialisti 😀 .
Ilmoita asiaton viesti
Missä hän niin sanoo?
Ilmoita asiaton viesti
Olillalle muistin virkistämiseksi fysiikan perusasioita:
Vaikka vesihöyry on suurin maapallon kasvihuoneilmiön vaikuttaja, se ei kuitenkaan kontrolloi maan lämpötilaa, vaan sitä säätelee sen sijaan lämpötila. Jos kondensoitumattomien kasvihuonekaasujen määrät eivät olisi kasvaneet (kuten hiilidioksidi), ilmakehän vesihöyryn määrä ei olisi muuttunut, kaikkien muiden muuttujien pysyessä samana. Eli kondensoitumattomien kaasujen lisääminen aiheuttaa lämpötilan nousun ja tämä johtaa vesihöyryn lisääntymiseen, joka nostaa lämpötilaa edelleen. Tämä on esimerkki positiivisesta palautevaikutuksesta. Lisääntymättömien kondensoitumattomien kaasujen aiheuttama lämpeneminen saa enemmän vesihöyryä pääsemään ilmakehään, mikä lisää kondesoitumattomien aineiden vaikutusta.
Ilmoita asiaton viesti
Lainaus:”Vaikka vesihöyry on suurin maapallon kasvihuoneilmiön vaikuttaja, se ei kuitenkaan kontrolloi maan lämpötilaa, vaan sitä säätelee sen sijaan lämpötila.”
Kasvihuoneilmiötä säätää siis mielestäsi lämpötila eli tulkitsen, että pintalämpötila. Pintalämpötila ei ole itsenäinen muuttuja, vaan se on usean eri vaikuttavan tekijän summa. Lopulta tullaan siihen, että auringosta tulee 99,97 % maapallon energiasta. Kasvihuoneilmiössä on monta tekijää: vesihöyry, latenttilämpö, pilvet, kuuma ilma, hiilidioksidi, otsoni, metaani ja typpioksiduli.
Ilmoita asiaton viesti
Tottakai kaikki kasvihuonekaasut osallistuvat kasvihuoneilmiöön, sehän on selvää. Mutta nyt oli kyse kondensoitumattomasta hiilidioksidista, joka nostaa ilmakehän lämpötilaa, jolloin vesihöyryn määrä lisääntyy, joka nostaa edelleen lämpötilaa. Eli lämpötila-muutos kontrolloi vesihöyryä, ei päinvastoin.
Ilmoita asiaton viesti
Ihan hienoa päättelyä paitsi että hiilidioksidi on liian heikko tekijä aiheuttamaan sitä lämpötilan nousua.
Toisekseen, jos Hannu viitsisi joskus pistäytyä tropiikissa, niin Hannu ymmärtäisi mistä se lämpötila siellä tropiikissa nousee. Vihje, se ei nouse hiilidioksidin johdosta.
Ilmoita asiaton viesti
Toki toki, mutta maapallo on muutakin kun pelkkää tropiikkia (suhteellinen kosteus enimmäkseen suhteeton).Toisaalta, tropiikissa on harvemmin fossiiliteollisuutta.
Hiilidioksidin heikkoudesta voidaan olla montaa mieltä, vaikka sen pitoisuus onkin pieni. Sen vaikuttavuus perustuu sen pitoisuuden jyrkkään nousuun, joka on muuttanut kasvihuoneilmiötä.
Kuten tiedät, hiilidioksidia kiertää suuret määrät, joka osallistuu kontrolloimaan maan lämpötilaa, missä niiden reservit ovat ihmisen toiminnan seurauksena muuttuneet.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä on mielestäni todella harhainen kommentti että vähäinen kaasu ohjaisi maapallon lämpötilaa.
Tropiikkiin osuu valtaosa maapallolle tulevasta lämmöstä ja siellä ei todellakaan hiilidioksidi näyttele prosessissa mitään sijaa. Se jopa vähentää auringon säteilyä yhdellä kapealla aaltoalueella, sillä samalla jolla se on tehokas heijastaja (puolesta määrästä, toiselta puolelta se toimii lämmönjohtajana avaruuteen).
On myös erittäin harhaista ajatella etteikö voimakas auringon säteily saisi aikaan veden höyrystymistä meristä tropiikissa ihan siitä riippumatta onko ilmassa hiilidioksidia tai ei.
Ilmoita asiaton viesti
Harhaista on ennemminkin kuvitella, etteikö fossiilisten polttoaineiden tuottama hiilidioksidi, vaikuttaisi ilmakehässä riippumatta siitä, missäpäin maapalloa olemme. Tästä on osoituksena reaaliaikaiset mittaukset, päiväntasaajalta pohjoiseen ja etelämantereelle. Nousu osoittaa muutosvauhtia, mitä ei luonnollisilla muuttujilla voida selittää. Toisaalta, miksi kansainvälinen tiedeyhteisö on hiilidioksidin vaikutuksesta vakuuttunut, tuskin nojaa salaliittoteoriohin tai vastaaviin. Hiilidioksidi ei ole ainoa kasvihuonekaasu, niitä on ilmakehässä muitakin (hiilivedyt). Tottakai vesi höyrystyy, se on perusfysiikkaa, mutta se myös sataa alas, missä kondensoitumattomat kasvihuonekaasut jäävät pidemmäksi aikaa ilmakehään. Ja kuten jo aiemmin olen todennut, valtameret ovat hiilen netto-nielu, sama pätee lämpöenergialle. Valtameret ovat siis ilmastonmuutosta jarruttava, muuten lämpötila-anomalia karkaisi huolestuttaviin lukemiin. Nämä asiat on hyvä pitää mielessä, sillä vesihöyry ei ole ainut muuttuja ja vaikuttaja, eivätkä myöskään pilvet. Ilmakehässä on tuhansia erilaisia aerosolihiukkasia, jotka ovat mukana tässä paletissa ja niihinkin ihmiskunta on ollut vaikuttamassa, haluat sitä tai et. Fossillipäästöt aiheuttavat mm. Intiassa ennenaikaisia kuolemia, kun ilmansaasteet vaikuttavat keuhkoihin pitousuuksina, jotka ylittävät normit monikymmen kertaisina. Tässä vain yksi esimerkki siitä, mitä ilmansaasteet saavat aikaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tietenkään asia ole noin yksioikoinen. IPCC on nyt sysätty hiilivetyjen kimppuun, ilman hiilivetyjen lisäystä, eivät metsät kasvaisi, eikä sadot riittäisi ihmisten ravinnoksi.
Hydrologinen kierto ja hiilenkierto tasapainottavat maapallon energiavirtoja, kun sisääntulevaa lyhytaaltoista auringon säteilyä vastaamaan muodostuu ulosmenevää pitkäaaltoista lämpösäteilyä. Mahdollinen erotus, eli säteilypakote, johtuu esim. pilvisyyden muutoksista.
”If we pay attention to the fact that only a small part of the increased CO2 concentration is anthropogenic, we have to recognize that the anthropogenic climate change does not exist in practice. The major part of the extra CO2 is emitted from oceans [6], according to Henry‘s law. The low clouds practically control the global average temperature. During the last hundred years the temperature is increased about 0.1°C because of CO2. The human contribution was about 0.01°C.”
https://www.google.com/amp/s/iowaclimate.org/2019/07/11/physicists-clouds-practically-control-climate-whereas-human-warming-amounts-to-0-01c-per-100-years/amp/
”Jos kiinnitämme huomiota siihen, että vain pieni osa kasvaneesta hiilidioksidipitoisuudesta on ihmisen toiminnan aiheuttamaa, meidän on tunnustettava, että ihmisen toiminnan aiheuttamaa ilmastomuutosta ei ole käytännössä. Suurin osa ylimääräisestä hiilidioksidista pääsee valtamereistä [6] Henryn lain mukaan. Matalat pilvet säätelevät käytännössä maailman keskilämpötilaa. Viimeisen sadan vuoden aikana lämpötila on noussut noin 0,1 °C hiilidioksidin takia. Ihmisen vaikutus oli noin 0,01 °C. ”
“We have proven that the GCM-models used in IPCC report AR5 cannot compute correctly the natural component included in the observed global temperature. The reason is that the models fail to derive the influences of low cloud cover fraction on the global temperature. A too small natural component results in a too large portion for the contribution of the greenhouse gases like carbon dioxide. That is why IPCC represents the climate sensitivity more than one order of magnitude larger than our sensitivity 0.24°C. Because the anthropogenic portion in the increased CO2 is less than 10 %, we have practically no anthropogenic climate change. The low clouds control mainly the global temperature.”
”Olemme osoittaneet, että IPCC-raportissa AR5 käytetyt GCM-mallit eivät voi laskea oikein luonnollista komponenttia, joka sisältyy havaittuun globaaliin lämpötilaan. Syynä on, että mallit eivät pysty selvittämään pilvien peittävyyden pienen osan vaikutuksia globaaliin lämpötilaan. Liian pieni luonnollinen komponentti johtaa liian suureen osaan kasvihuonekaasujen, kuten hiilidioksidin, vaikutuksesta. Siksi IPCC edustaa ilmastoherkkyyttä enemmän kuin yhden kertaluvun suurempana kuin herkkyytemme 0,24 °C. Koska antropogeeninen osuus lisääntyneestä hiilidioksidista on alle 10%, meillä ei käytännössä ole ihmisen aiheuttamaa ilmastonmuutosta. Matalat pilvet ohjaavat pääasiassa maailman lämpötilaa.”
Ilmoita asiaton viesti
”Tottakai vesi höyrystyy, se on perusfysiikkaa, mutta se myös sataa alas, missä kondensoitumattomat kasvihuonekaasut jäävät pidemmäksi aikaa ilmakehään”
Tilannetta täytyy tarkastella ajan muutoksella t1->t2. Silloin CO2:n viipymäajalla eikä myöskään vesihöyryn viipymäajalla ole merkitystä, koska vettä on aina tarjolla haihtumaan yltäkylläisesti, kun taas CO2 edustaa äärimmäistä niukkuutta.
Huomioi myös että kondensoituneen veden sisältämä lämpösisältö siirtyy suoraan meriin tai maaperään.
Ilmoita asiaton viesti
Onko Keskisellä mitään käsitystä hiili-syklistä ja sen merkityksestä maapallon lämmönsäätelijänä ja elämän DNA:ssa? Kyse ei todellakaan ole niukkuudesta.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/hannusinivirta/mika-on-hiilisykli-ja-sen-merkitys-maapallon-lammonsaatelijana/
Ilmoita asiaton viesti
Taas Sinivirta yrittää epätoivoisesti harhauttaa. Kyse on CO2:sta ei hiilestä C.
Ilmoita asiaton viesti
Noin 35Gtn/vuosi CO2:ta, missä total n. 750Gtn. Eli n. 5% joka vuosi kumulatiivista. Näin se on äärimmäisen helppo laskea. Tämä selittää sen nopean kasvun. Globaalissa mittakaavassa se on hirvittävä määrä, mikä pesee kaikkien tulivuorien päästöt, viimeisten parin sadan vuoden ajalta. Ja kuten aiemmin mainitsin, meret ovat netto-nielu sekä CO2:n että lämpöenergian suhteen. Siitäkin huolimatta, ilmakehän CO2-pitoisuus kasvaa samoin lämpötila.
Ilmoita asiaton viesti
”Vaikka vesihöyry on suurin maapallon kasvihuoneilmiön vaikuttaja, se ei kuitenkaan kontrolloi maan lämpötilaa, vaan sitä säätelee sen sijaan lämpötila. ”
Pitäiskö tästä tehdä se johtopäästös että ensiksi tuli hiilidioksiidi joka nosti lämpöä joka aiheutti vesihöyryllä kasvihuoneilmiön, näin sun mukaan siis?
Ilmoita asiaton viesti
Sitähän se juuri tarkoittaisi, toisin sanoen kasvihuoneilmiötä ei olisi olenkaan jos ei olisi hiilidioksidia.
Ilmoita asiaton viesti
Seuratkaa, ennen kaikkea, tämän miehen touhuja: Frans Timmermans/Hans Brusselmans
https://ilmarischepel.livejournal.com/5005.html
Ilmoita asiaton viesti
Tuo on todella pelottavaa, ettei mennä demokraattisesti.
Hirvittävän pelottavaa.
Ilmoita asiaton viesti
Jotenkin tuntuu, ettei monelle CO2 äärettömään pahuuteen uskovilla mene pari pientä perusasiaa jakeluun, joka on päivänselvää jokaiselle astronomille.
Ilmastotutkijat taasen tuntuvat olevan aika kujalla tästä tosiasiasta! 🙁
Tässä on kaasukehämme absorbtiot 300nm – 100µm aallonpituusvälillä. Mikä kattaa näkyvästä valosta kaiken säteilyyn kylmimmästä telluksen kohdasta.
https://ibb.co/X386Y9k
Sinisellä ilmakehä on absorboimaton, eli läpinäkyvä ja punaiset bandit ovat absorbtiota, eli ilmakehä on läpinäkymätön noissa kohdin.
Aurinko dominoi 300nm – 3,4µm välin, jossa säteilyteho laskee tuolla 3,4µm bandilla alle 1% lukemaan maksimista.
CO2 absorbtio bandilla (4,3µm) ”huikealla” 0,016W/nm/m^2, ollen telluksen kiertoradalla pirusti vähemmän (EMPIRE mittausdata).
Vastaavasti tuolla 300nm aallonpituudella tehoa löytyykin 0,55W/nm/m^2 (EMPIRE dataa). Käytännössä yli 99% kaikesta tuosta 300nm ja lyhytaaltoisemmasta säteilystä absorboituu happeen ja otsoniin.
Seuraavaksi kannattaa katsota tätä:
https://ibb.co/dtsV59V
Keltainen on mustankappaleen säteily -20C lämpötilassa, sininen 0C lämpötilassa ja punainen siinä huimassa +20C lämpötilassa.
Käyrien teho on absoluuttisella asteikolla, joten niitä voi suoraan verrata keskenään.
Kun tuota säteilyä vertaa sitten tuohon ilmakehän läpinäkyvyyteen, pitäisi asioita aueta aika paljon, jonka vuoksi jokainen käsittää, miksi CO2 on heikko vaikuttaja.
Ja sitten paineen vaikutus absobtioon n. ~400ppm pitoisuudella metrin mittaisella pätkällä.
https://ibb.co/8mxbz3s
Jokainen näkevä, ymmärtää, että jos metri vaimentaa normaalipaineessa ~95% absorbtio-bandillaan, niin mitä vaimentaa kilometri?
Tämä liittyy sinivirrallekkin monasti esitettyyn kysymykseen.
”Miten metsästä voi tehdä vihreämpää?”
Noista kuvista pitäisi aueta se, miksi Ollila kirjoittaa näitä blogeja, mutta uskovaiset eivät vaan ymmärrä säteilyn fysiikkaa, kuten pilviä, yms. aerosoleja ja niiden sirontaa, difraktiota, absorbtiota ja emissiota.
Vesipisarat (pilvet) ovat suurin yksittäinen tekijä tässä yhtälössä. Vesi myös nesteenä tekee oman mausteensa tässä yhtällössä, kuten auringon säteilyn spektraalisen vasteen muutoksetkin.
Ja vaikka tämä pallo olisi jääkuoren peittämä, niin silti meillä olisi pilviä, koska meillä on olemassa sublimaatio niminen ilmiö.
Se, että meillä on olemassa avointa vedenpintaa, takaa sen, että kaasukehässämme on aina vesihöyryä.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on taas hämmentävää. Mitä noista käppyröistä muka pitäisi kenenkin päätellä. Kuvitteletko että tuhannet ja taas tuhannet tutkijat eivät niitä olisi nähneet, ja kun kerran ovat, miten sitten he eivät jaa samaa tulkintaa kanssasi?
Lainaus: ”Jokainen näkevä, ymmärtää, että jos metri vaimentaa normaalipaineessa ~95% absorbtio-bandillaan, niin mitä vaimentaa kilometri?”
Tämäkin väite kuulostaa kovin tutulta. Suosittelen että luet tämän.
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2007/06/a-saturated-gassy-argument/
Ilmoita asiaton viesti
Jos et pysty noista käppyröistä tekemään mitään johtopäätöksiä, niin sähkömagneettisen säteilyn luonteesta olet aika pihalla.
Ja kyllä, olen huomannut tämän monasti jopa fyysikko-ystäväni kanssa, joka sentään on professuurissa.
Linkkisi olen monasti lukenut ja se saa minussa ainoastaan naamapalmuja aikaiseksi. Mitään mittaustuloksia ei esitetä selkeästi. Selityksiä senkin edestä.
Koko asia on aivan sama, kuin se, ettei massallinen kappale voi saavuttaa valonnopeutta. Tästä emme nykyisen tiedon valossa ole erimielisiä?
Empiiristä tietoa meillä ei tosin ole relativisista nopeuksista, mutta pirusti tähän asti toiminutta matikkaa ja kokemuksia.
Ja sen lisäksi että, sähkömagneettisen säteilyn luonteen ymmärrys on kateissa, niin kadoksissa on myös absorbtio ja emission ymmärrys. Kuten luonnonlogaritmi ja siihen liittyvät ilmiöt.
Ilmakehä tai mikään kaasukehä ei meidän ymmärtämissä rajoissamme voi koskaan 100% absorboida edes absorbtio-bandiensa säteilyä.
Toki jossakin vaiheessa tulee vastaan havaitokynnys.
Otetaan vaikkapa neliön laki.
Sinä kuuntelet vaikkapa radio rock:kia. Kun lähdet lähettimen tolpan juurelta metrin päästä, niin toisen metrin matkalla signaalinvoimakkuus on tippunut neljännekseen edellisestä.
Kun matkaa on 4 metriä, on jäljellä neljännes edellisestä. Kun matka kasvaa 8 metriin, taas jäljellä on neljännes edellisestä. Matkan ollessa 16m jäljellä on taas neljännes edellisestä. Kun 32m on matkassa täynnä, on taas jäljellä neljännes.
Desibeleillä laskeminen on helpompaa, koska jokaisen tulpaantumisen karkea vähennys on 6dB (ilman dB:n desimaaleja).
Tästä päästään siihen, ettei edes TM:n toimittaja ymmärtänyt, mikä on vialla, kun eräässä artikkelissa väitettiin maailman voimakkaimman äänen ollet 278dB.
Normaalissa ilmanpaineessa maksimi äänenvoimakkuus voi olla ainoastaan ~194dB sinimuotoisena, koska tyhjiötä pienempää painetta ei ole olemassa.
Jotta tuo 278dB äänenvoimakkuus voisi olla totta edes pulssina (yksi paineaaltohuippu), pitäisi huippupaineen olla ~35 000 baaria.
Jos olisit ymmärtänyt, mitä käppyröilläni tarkoitan, niin katso ensin se säteilyn spektraalinen vaste lämpötilan funktiona ja tee havainto.
Sen jälkeen katso ilmakehän absorbtiokuvaaja ja tee siitä päätelmä CO2:n osuudesta ja mahdollisuudesta vaikuttaa kun lämpötila kohoaa.
Sen jälkeen voi harrastaa ajatusleikkiä paineen vaikutuksesta asiaan.
Mutta hyvin lyhyesti:
Kun lämpötila kasvaa, säteilyn teho nousee ja sen suurin tehon osuus karkaa kauemmaksi CO2:n absorbtiokaistasta, saavuttamatta kuitenkaan sitä seuraavaksi ylempää absortiokaistaa, koska merkittävin osuus tehosta sattuu ns. läpinäkyvän ilmakehän kohdalle.
Vesihöyry häiriköi tietysti, mutta kun se nousee ylöspäin kumpuamisen vuoksi, niin jossain vaiheessa se kondensoituu ja luovuttaa energiansa paljon ylempänä, jolloin energialla on lyhyempi reitti sinne kylmään ja pimeään avaruuteen.
Avaako tämä edes jotain?
Ilmoita asiaton viesti
Sivuutit kysymykseni kokonaan: ”Kuvitteletko että tuhannet ja taas tuhannet tutkijat eivät niitä olisi nähneet, ja kun kerran ovat, miten sitten he eivät jaa samaa tulkintaa kanssasi?”
Ja jää selittämättä sekin, miten tuo säteilyn tehon muuttuminen liittyy kasvihuoneilmiöön. Avaruuteen säteily poistuu ilmakehän yläosista, ei maan pinnalta. Jos astronautti mittaa maapalloa IR-lämpöpistoolilla avaruudesta hän saa tulokseksi -18 C.
Ilmoita asiaton viesti
Taatusti sadat tai tuhannet tutkijat, jotka ymmärtävät sähkömagneettista säteilyä, ovat tämän tajunneet. Ovatko he ilmasto-tutkijoita on ihan toinen kysymys.
Mutta kiistätkö sinä teesini mustankappaleen säteilystä ja ilmakehän spektraalisesta vasteesta?
Mitä säteilyyn tulee, niin kyllähän se pääosa emissiivisyydestä termisellä infrapunalla tapahtuu kiinteistä kappaleista, eikä kaasuista.
Kaasujen emissiivisyys termisellä infrapunalla on äärimmäisen heikkoa. kaukoinfrapunassa tilanne on hyvin toinen tai sanotaanko ali- ja millimetriaalloilla.
Nyt kyllä puhut puuta heinää tuosta astronautin lämpötilanmittauksesta, varsinkin jos tarkoitat termisellä infrapunalla mitatusta lämpötilasta (4-17µm). Väittämäsi ei toteudu, vaikka mittaus-instrumentin kokonaisresoluutio olisi vain yhden pikselin kokoinen.
Etsippäs nasan tai esan sivuilta kuvia vaikkapa sentinel- tai GOES-satelliittien ottamina, niin huomaat olevasi täysin väärässä!
Kokeileppa ihan itse mitata taivaan lämpötila tuollaisella halvalla kontaktittomalla lämpötilamittarilla. Saatat yllättyä mittaustuloksista kun kokeilet ensimmäisen kerran.
Mutta kaikki mainitsemasi kertoo ainoastaan lujasta uskosta, eikä ymmärryksestä.
Ps. edellisessä viestissä mainitsemieni ilmiöiden matemaattinen mallintaminen ja erityisesti tarkka laskeminen on vielä tänä päivänäkin ylitsepääsemätön tehtävä mille tahansa tämän päivän super-tietokoneelle jo pelkästään laskentamatriisin koosta johtuen. Mutta pelkällä talonpoikaisjärjellä asian ymmärtää summittaisesti heti.
Ilmoita asiaton viesti
Huomaan että sinulla on taipumusta syöksyä detaljeihin, kun ensin pitäisi saada ymmärrys mistä keskustellaan.
The Earth has an albedo of 0.3 (…) The effect of albedo on temperature can be approximated by assuming that the energy absorbed is multiplied by 0.7, but that the planet still radiates as a black body (…). This approximation reduces the temperature by a factor of 0.71/4, giving 255 K (−18 °C).[14][15]
The above temperature is Earth’s as seen from space, not ground temperature but an average over all emitting bodies of Earth from surface to high altitude.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stefan%E2%80%93Boltzmann_law#Effective_temperature_of_the_Earth
Ilmoita asiaton viesti
Näkyvän valon albedo? Vaiko jollakin muulla aallonpituusalueella?
Voisin huomauttaa ohuesti, että kun puhutaan telluksen ulos-säteilystä, ei näkyvän valon albedolla ole mitään merkitystä. Eikä myöskään geometrisella albedolla suoraan.
Ja kyllä, tiedän kyllä nuo teoreettiset laskemat planeettojen lämpötiloista ja tiedän myös poikkeamat niistä. Ainoastaan poikkeamien syy on tietyllä tapaa arvoitus, esim. marsissa.
Koska Tellus on itsessään se lämpösäteilyn lähde, jolloin emissiivisyys on se vaikuttava tekijä.
Telluksen emissiivisyys on kuin näkyvän valon albedo.
Minä olen kokoajan ollut kärryillä, mistä keskustellaan.
Telluksen lämpötilasta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Kuten vanha kansa sanoo: ”piru piilee yksityiskohdissa!”
Ilmoita asiaton viesti
Toteamme siis että maapallon mustan kappaleen säteily on kuin onkin -18C. Jos tuolla vastauksellasi tarkoitit että kaupalliset IR-mittarit eivät mittaa oikein kaasujen emittoimaa säteilyä, hyväksyn sen, mutta asian olisit voinut sanoa myös suoraan.
Olennaista on, että tuo -18C vastaa sitä energiaa, jonka maa saa auringosta. Eikä se muutu, vaikka lämpötila maan pinnalla kasvihuoneilmiön voimistumisen seurauksena kasvaisikin (jos oletetaan että albeo pysyy ennallaan).
Lisätään vielä että vaikka pinnan lämmetessä suurin teho siirtyisikin kohti säteilyikkunaa, kyllä samalla säteilyteho niillä aallonpituuksilla, joita CO2 abrosboi, kasvaa. Tämä on siis se, mitä