Sähköautojen valmistajat ja käyttäjät vaikeuksissa. Ensihuuma ohi?

Johdanto

Hesari uutisoi tänään koko sivun verran asiantuntijan näkemystä, että Suomi voisi rakentaa enemmän sähköautoja. Toisaalta uutiset sähköautojen valmistajien maailmasta kertovat, että sähköautoilla ei mene niin hyvin, kuin kasvavat myyntiluvut antaisivat olettaa. Oma lukunsa on käyttäjien kokemukset kylmän talven kourissa.

Voisiko Suomi rakentaa sähköautoja kannattavasti?

Hesarin jutun ytimessä on ruotsalainen Gunnar Dackevall, joka järjestää Euroopan suurimpia sähköautotapahtumia E-car Expoja. Ensi vuonna sellainen on luvassa Suomeen. Dackevall osaa näköjään markkinoida, koska on saanut ilmaista palstatilaa etukäteen tapahtumalleen. Jutun ytimessä tuntuu olevan urbaanilegenda, että Saab nousee vielä jaloilleen vuonna 2011 tapahtuneen konkurssin jälkeen ja Dackevallin mukaan Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehdas voisi olla sähköistämässä Saabia.

Dackevall itse ajelee kiinalaisella sähköautolla ja on sitä mieltä, että itse ajossa pääsee aina voitolle. Se nyt on varsin selvää, että sähköllä ajaminen on halvempaa kuin bensalla, dieselillä tai kaasulla ajaminen, jos auton hankintahinta unohdetaan. Kuitenkin jokainen autolla ajava osaa laskea, että kuinka pitkään pitää ajaa, ennen kuin hankintahinnan ero on kuoletettu. Sen lisäksi on noussut uusi peikko esiin, että paljonko kalliilla ostetusta uudesta sähköautosta saa käytettynä.

EU luokittelee sähköautot päästöttömiksi, mutta totuus on toinen

EU:n lainsäätäjät ovat ennenkin kunnostautuneet erikoisten lakien säätäjinä, ja sama näyttää koskevan myös sähköautoja. EU on nimittäin määritellyt sähköautot päästöttömiksi: ei lainkaan CO2-päästöjä. Ympäristöasioissa pitää tarkastella koko elinkaari mukaan lukien valmistus, käyttö ja romutus. EU on halunnut unohtaa elinkaaritarkastelun sähköauton kohdalla.

Vertaisarvioitu tutkimus vuodelta 2019 (Viite 1) osoittaa, että eurooppalaisella keskimääräisellä sähköllä ajettaessa sähköauton ympäristövaikutus GWP (Global Warming Potential) on 27-29 % pienempi kuin bensa-autolla ja 17-20 % pienempi kuin dieselautolla 200 000 kilometrin ajomäärällä.

Löytyy myös tutkimuksia (Viite 2) joissa on todistettu, että saksalaisella sähköllä ladattuna Teslan Model 3 päästää kilometriä kohden 156-180 grammaa CO2:ta, joka on 11-28 % enemmän kuin diesel-Mersulla. Taustalla on tietysti se tosiasia, että sähköauton akun valmistamiseen tarvitaan litiumia, kobolttia ja magnesiumia, joiden tuottaminen on jo aiheuttanut 11-15 tonnia CO2-päästöjä. Ja saksalainen sähkö tuotetaan pääosin kivihiilellä ja maakaasulla.

On selvää, että näiden tutkimusten luotettavuus ei ole kovin hyvä, mutta yhtä selvää on, että sähköauto ei ole suinkaan päästötön.

Sähköautojen valmistajat ilmoittavat ongelmista

Viime syksynä alkoi huonot uutiset sähköauton valmistajilta:

  • Volkswagenin sähköautotilaukset ovat laskeneet 50 %:lla.
  • Fordin liiketappio vuosineljänneksellä oli 1,34 miljardia dollaria, joka tarkoittaa, että menettivät 36 000 dollaria jokaista myymäänsä sähköautoa kohti. Fordin talousjohtaja selitti asiaa parhain päin, että sähköautojen huippu tuli liian varhain. Fordin mukaan ihmiset eivät halua maksaa sähköautosta enempää kuin tavallisesta autosta. Ford keskeyttää 12 miljardin investoinnin uuteen sähköautotehtaaseen. Helmikuun alussa ilmoitti Ford harkitsevansa luopumista sähköautojen tuotannosta toistaiseksi kokonaan.
  • Panasonic laski akkujen tuotantoa Japanissa 60 % viime vuoden vastaavasta.
  • Toyotan puheenjohtaja Akio Toyoda on ollut sähköautokriitikko ja varoitellut, että sähköautot eivät ole mikään hopealuoti CO2-päästöjen leikkaamisessa.
  • Honda ja GM ovat luopuneet suunnitelmastaan rakentaa uusi halpa sähköauto.
  • GM luopui viime viikolla tavoitteestaan tuottaa 400 000 sähköajoneuvoa vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla vedoten kysynnän hidastumiseen, tuotannon jatkuviin pullonkauloihin ja kannattavuusongelmiin.
  • Volvo Cars lopettaa sen tytäryhtiön Polerstarin rahoittamisen, josta se omistaa 48 %, ja sen osuus siirtyy kiinalaiselle yhtiölle China’s Geely Holding. Tämä ei ehkä ole muuta kuin omistusjärjestely, koska kyseinen kiinalaisyritys omistaa 100 % Volvosta.

Negatiivisia kokemuksia sähköautoista

Autovuokrausyhtiö Hertz luopuu kaikista 20 000 sähköautosta mukaan lukien Teslat. Pääsyyksi Hertz ilmoitti korkeat kustannukset liittyen kolareihin ja muihin sähköautojen vaurioihin. Hertz jopa rajoitti sähköautojen vääntömomenttia pienentääkseen kolariherkkyyttä. Hertz siirtyy kaasukäyttöisiin autoihin.

Sähköauto aiheuttaa myös muita haittoja, joita ei yleensä huomioida: tienpintojen suurempaa kulutusta, renkaiden suurempaa kulutusta (sähköautot ovat painavia), suurempi tulipaloriski, investoinnit latausasemiin ja suurempi riski vaurioittaa autot lunastuskuntoon akun vaurioitumisen myötä. Odotusarvo nousee koko ajan, milloin sähköauto aiheuttaa tulipalon autolautalla todennäköisesti vakavin seurauksin.

Saksalaisessa selvityksessä on ilmennyt, että sähköautojen latauksessa voi häviö olla 10 – 38 %. Tämä tarkoittaa, että tämä määrä menee hukkaan akun sisäisen vastuksen voittamiseen.

Suomen kova pakkastalvi on tuonut myös yllätyksiä. Kuulin tapauksesta, jossa uusi keskieurooppalainen sähköauto ei käynnistynyt enää. Pitkien selvitysten jälkeen auton valmistajalta selvisi, että auton käynnistys on estetty, jos pakkanen on alle -29 astetta. Ostajalle ei kerrottu rajoituksesta, koska myyjä ei sitä tiennyt. Liittyiköhän asia siihen, että kohta sen jälkeen uuden auton myyntihintaa pudotettiin 9000 eurolla.

Peräkaneetti

Tämä tilanne on joskus tyypillinen uuden tuotteen kohdalla. Kaikki valmistajat ryntäävät markkinoille suurien voittojen odotuksessa. Kilpailu osoittautuukin kovaksi heti alusta alkaen. Sähköautoilla on vastassa vanha kilpailija polttomoottoriauton muodossa, jonka tekniikka ja huolto on viritetty kymmenien vuosien kuluessa huippuunsa. Monet käyttäjät pettyvät odotuksiinsa.

Sähköautot ottavat nyt vähän takapakkia. Vahvat valmistajat jäävät jäljelle ja tilanne vakiintuu muutaman vuoden päästä. On turha kuitenkaan odottaa mitään CO2-päästöjen merkittävää alenemista sähköautojen tulon myötä. Norjassa suurten verohelpotusten vuoksi sähköautojen osuus myynnistä on jo 90 %. Siitä huolimatta autojen polttoaineiden myynti on pudonnut vain 10 % vuonna 2023 verrattuna vuoden 2017 tasoon. Onhan niitä muitakin autoja kuin sähköiset henkilöautot.

Viitteet.

Viite 1. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.1530-9290.2012.00532.x

Viite 2. https://notrickszone.com/2019/04/19/new-german-study-shocks-electric-cars-considerably-worse-for-climate-than-diesel-cars-up-to-25-more-co2/

aveollila1
Porvoo

TkT, dosentti emeritus (Aalto-yliopisto). Uskon demokratiaan ja markkinatalouteen (en kapitalismiin) ja kansallisvaltioon. Olen tutkinut 12 vuotta ilmastonmuutosta, josta julkaisuja on kertynyt 23. Tutkimukseni keskittyvät ilmastonmuutoksen ytimeen eli kasvihuoneilmiöön, hiilidioksidin osuuteen ilmastonmuutoksessa ja hiilen kiertoon. Tulokseni osoittavat oleellisia virheitä IPCC:n tieteessä. Olen kutsuttu norjalaisen järjestön Klimarealistine (Climate realister) tieteelliseen neuvostoon.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu