Pesonen – UPM ja diesel vero, median pääpuheenaihe 27.08-5.9.2020 -missä UPM logistiikan vaihtoehdot ?

SISÄVESILIIKENNE SUOMESSA EI OLE KUVAN KALTAISTA.

++++

Vaikka joskus tuntuu että suuri yleisö sen siksi kuvittelee ja siksi sisävesiliikenne on pois kaikesta liikenne järjestelmä tutkimuksesta,

++++

Suomessa puhutaan liikenteen kustannuksista -ja poltto aineiden hinnoísta ilman että otetaan huomioon moodimuutosten mahdollisuus kustannusten alentamisiin.

+++

– Puhutaan vaikka polttoaineen verotuksesta. Se on suoraan kustannustekijä.

://yle.fi/uutiset/3-11525435

UPM:N Pääjohtaja toteaa ylen haastattelussa tänään

+++

Nyt on ilmeisen ” kovat piipussa”  kun UPM:n pääjohtaja on ollut nyt yhtäjaksoisesti mediassa lähes päivittäin ylläpitämässä poltto aine verotusta logistiikan kalleuden suurimpana syntinä nyt jo 27.08 alkaen .

+++

Pääjohtaja on unohtanut 2000 luvun vaihteen, jolloin päädyttiin ensin Vuosaaren rakentamispäätöksessä, pitkälti metsäteollisuuden aktiivisesti mukana ollen Suomi on Saari liikennejärjestelmään http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/5.1-LIIKENNE-VERKOT-SUOMESSA-JA-NIIDEN-KEHITT%C3%84MINEN.pdf    jossa maan sisäinen liikenne on suoritettava pelkästään raide ja maantieliikentein.

Vuonna 2008 Valtioneuvoston julkaisusarjan no 19 on täysi selvitys siitä, miten kyseinen ”Suomi on Saari” liikennejärjestelmä katsottiin metsäteollisuuden kilpailuvaltiksi, kehittämällä pelkästään raportissa mainittua raide ja maantieliikennettä olemme tilanteessa, jota nyt 12 vuoden kehittämisen jälkeen Pesonen pitää yksinomaan valtion syynä.  Minusta ei reilua. Koska silloisessa kriisissä aloitettiin vahvat satojen miljoonien -ohi LVM budjettien panostukset pelkästään Suomi on Saari metsäteollisuuden tavoittelemaan liikennemalliin.  Jossa on pelkästään kasvatettu omia metsäteollisuuden kustannuksia tekemättä vertailuja muuhun jo silloin ajankohtaisiin vaihtoehtoihin.

 

” hallitus perustaa metsäsektorin tulevaisuuteen keskittyvän politiikkaohjelman. Ohjelman tehtävänä olisi huolehtia siitä, että työryhmän hahmottelema metsäsektorin kehittämisohjelma toteutetaan kaikilla hallinnonaloilla ja että valtion lisäksi myös yksityisen sektorin toimijat ovat siihen vahvasti sitoutuneet.”

 

Raportin 18/2008 – kohdassa 2.1 Liikenne infrastruktuurista todetaan mm seuraavaa:

  • Myös vesiväylien kehittämisiin tulee investoida
  • Tärkeitä tie – ja rataverkkoja sekä vesiväylien osia lisäämällä ja kohdentamalla …..
  • Työryhmä esittää, että metsäteollisuuden toimintakyvyn edellyttämistä liikenne investoinneista mukaan lukien vesiväylien kehittäminen, tehdään erillinen

selvitys siten, että sen tulokset ovat käytettävissä vuoden 2011 hallitusohjelmaa laadittaessa. Näin ei käynyt.   Ohessa malli  Suomen vesiliikenne strategiaksi     , vuodelta 2013 http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/vesiliikennestrategia-2014.pdf

++++

EU: ssa on sovittu vuonna 2011 Liikennestrategia , jossa edellytetään raskaan maantieliikenteen pitkänmatkan volyymien siirtoja vesi ja raide liikenteeseen silloin 50% nyt jo 2020 tavoite on 75% suuresta osaa maamme metsäteollisuuden kuljetettavista volyymeistä.  blogi aiheesta : https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/sanna-marin-tahtoo-edelleen-ratkaista-pelkkien-raideinvestointien-avulla-upmn-ja-muun-metsateollisuuden-logistiset-ongelmat/ 

´++++

Valtiovalta ei saanut vesitieliikenne ohjelmaa hallitusohjelmaansa vuonna 2011,  eikä hallitus ole vieläkään vuonna 2020  saanut yhtään tutkimusta aikaan siitä,  miten em tavoite sisävesiväylien (8000 km) hyötykäytöstä voitaisiin toteuttaa Suomessa ja mitä se merkitsisi Suomen teollisuuden dieselin käyttöön ja siten myös UPM:n . blogi aiheesta

Joten mielestäni median tehtävänä olisi tutkia miksi tätä vaihtoehtoa -kestävän kehityksen mukaisesta EU liikennestrategian osan toteuttamista, ei tutkita, ei edelleenkään käsitellä raporteissa ,ei  keskustalla liikennejärjestelmä foorumeilla, eikä sisävesiliikenne  siten päädy poliittiseen keskusteluun, eikä median palstoille.

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu