Aamulehden alueellisen saavutettavuuden toteuttamisen kuusi kysymystä Pirkanmaan uusille ja vanhoille  kansanedustajille.

 

Aamu alkoi lehdistökatsauksella.

Löysin Aamulehden  https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000009520653.html 

jonka johdosta piti heti tarkastaa bingin koneälystä mitä se sanoo saavutettavuudesta.

Koska artikkeli ja siinä esitetyt -vastaukset mukaan luettuina – oli sitä standardi ” jargonia” mitä lehdistöstä voi lukea. Kolmetoista artikkelia tusinassa artikkelissa.

Joten artikkeli  käy tämän blogin aiheeksi,  Esimerkiksi  maassamme  harjoitetusta liikennepoliittisesta yksipuolisuudesta.

Tässä kysymykset/väittämät,  joita lehti esitti alueensa kansanedustajille

 

  1. Ukrainaa on tuettava sodassa ja jälleenrakennuksessa kustannuksista huolimatta.
  2. Valtion velkaantumista tulee hillitä, vaikka se merkitsisi leikkauksia etuuksiin tai palveluihin.
  3. Suomen on lykättävä hiilineutraaliustavoitettaan kauemmas vuodesta 2035.
  4. Pirkanmaalaisten kansanedustajien on ajettava ensisijaisesti koko maan, ei oman maakunnan etua eduskunnassa.
  5. Moottoritien oikaisu pitää rakentaa pikimmiten Lempäälän ja Pirkkalan välille valtatielle 3.
  6. Tampereen ja Helsingin välille on rakennettava junaliikenteelle täysin uusi suurnopeusrata, pelkkä nykyisen radan parantaminen esimerkiksi lisäraiteilla ja oikaisuilla ei riitä.
  7. Tampere-Pirkkalan kansainvälisten lentoyhteyksien määrää pitää kasvattaa mahdollisimman paljon.

Mikäli olette kiinnostuneita vastauksista ne voitte lukea lehdestä.

Minun kiinnostukseni oli se että

  • -Seitsemästä kysymyksestä kuusi koski joko suoraan tai epäsuorasti Liikennettä ,
  • Liikenteen tarvitsemaa ja sitä ylläpitäävää infraa  liikenteen ja sen kehittämisen vaikutuksista valtakunnan talouteen, ilmastoon, energian kulutukseen valtion ja sen alueiden velkaantumisiin jne….
  •  ja erityisesti,  se että jätettiin huomioimatta mm se että maanteitten energian kulutus on noin 20% maamme kokonais energian kulutuksesta josta sitten vuorostaan 40% on raskaan maantieliikenteen osuus.
  • Ja vesiliikenteellä, jota ei käsitellä lainkaan,  vaikka se on oleellinen maantieteellinen ja erityisesti liikennemaantieteellinen osa Pirkanmaata jolla voidaan kuitenkin  vähentää parhaassa tapauksessa tavaraliikenteen energian kulutusta 1/10 osaan siitä rekka liikenteestä jota voidaan  Järvi Suomesta hoitaa suoralla tavaraliikenteellä.  Tarkoittaa  teollisuuden ja kaupan logistisia kustannuksia, joita tutkimusten mukaan  voidaan  saada  jopa viisi kertaa edullisemmaksi -siihen  mitä rauta ja rekka liikenne avusteinen merisatamasta tapahtuva liikenne tarjoaa…  Vesitiet jopa viisi kertaa edullisempi – Navigator Magazine

++++

Suututti ( lue=v…ttuí) melkein yhtä paljon kuin Li Anderssonia 2023 eduskuntavaali iltana Aamulehden kysymykset , koska ne olivat vastoin Pirkanmaan yleistä saavutettavuuden etua laiminlyöviä, kokonaisuutena . Jossa tärkein vaikuttava tekijä jäi kokonaan pois niin kysyjän kuin vastaajienkin osalta. 

Kysyin kokonaisuutta jälleen kerran Koneälyltä.  Tässä vastausta Bingiltä :

 

Sen kanssa päästiin yksimielisyyteen.  Hyväksyin sen vastaukset

++++

Tämä sama asia koskee aivan samalla tavoin Hesarin  – Väli Suomeksi –  nimeämiä  vaalipiirejä   – joita myös yhtenäisellä nimellä Järvi Suomeksi kutsutaan –  ja heidän kansanedustajiaan ;

 Keski Suomessa , Savo Karjalassa, Kaakkois Suomessa ja  Hämeessä.

ja osittain Satakunnan , Vaasan ja Oulun vaalipiirin eteläistä osaa ja niiden kansanedustajia.

Tässä liikenneministeriön kuva Suomen tavaraliikenteeseen käytettävissä olevista sisävesistä vuodelta 2022

Ja tässä Sisävesiliiton vaihtoehto SISÄVESI ALUE – www.sisavesiliitto.fi  alueellisesta saavutettavuudesta jolla niin kotimaan kuin euroopan kanssa voidaan suoraa laivaliikenteeseen perustuvaa rahtiliikennettä harjoittaa ,pienentämään energian käyttöä, vähentämään ilmasto saasteita ja tuottamaan halvempia kuljetuksia teollisuudelle ja kaupalle.

 

 

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu