Aamulehden alueellisen saavutettavuuden toteuttamisen kuusi kysymystä Pirkanmaan uusille ja vanhoille kansanedustajille.
Aamu alkoi lehdistökatsauksella.
Löysin Aamulehden https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000009520653.html
jonka johdosta piti heti tarkastaa bingin koneälystä mitä se sanoo saavutettavuudesta.
Koska artikkeli ja siinä esitetyt -vastaukset mukaan luettuina – oli sitä standardi ” jargonia” mitä lehdistöstä voi lukea. Kolmetoista artikkelia tusinassa artikkelissa.
Joten artikkeli käy tämän blogin aiheeksi, Esimerkiksi maassamme harjoitetusta liikennepoliittisesta yksipuolisuudesta.
Tässä kysymykset/väittämät, joita lehti esitti alueensa kansanedustajille
- Ukrainaa on tuettava sodassa ja jälleenrakennuksessa kustannuksista huolimatta.
- Valtion velkaantumista tulee hillitä, vaikka se merkitsisi leikkauksia etuuksiin tai palveluihin.
- Suomen on lykättävä hiilineutraaliustavoitettaan kauemmas vuodesta 2035.
- Pirkanmaalaisten kansanedustajien on ajettava ensisijaisesti koko maan, ei oman maakunnan etua eduskunnassa.
- Moottoritien oikaisu pitää rakentaa pikimmiten Lempäälän ja Pirkkalan välille valtatielle 3.
- Tampereen ja Helsingin välille on rakennettava junaliikenteelle täysin uusi suurnopeusrata, pelkkä nykyisen radan parantaminen esimerkiksi lisäraiteilla ja oikaisuilla ei riitä.
- Tampere-Pirkkalan kansainvälisten lentoyhteyksien määrää pitää kasvattaa mahdollisimman paljon.
Mikäli olette kiinnostuneita vastauksista ne voitte lukea lehdestä.
Minun kiinnostukseni oli se että
- -Seitsemästä kysymyksestä kuusi koski joko suoraan tai epäsuorasti Liikennettä ,
- –Liikenteen tarvitsemaa ja sitä ylläpitäävää infraa liikenteen ja sen kehittämisen vaikutuksista valtakunnan talouteen, ilmastoon, energian kulutukseen valtion ja sen alueiden velkaantumisiin jne….
- ja erityisesti, se että jätettiin huomioimatta mm se että maanteitten energian kulutus on noin 20% maamme kokonais energian kulutuksesta josta sitten vuorostaan 40% on raskaan maantieliikenteen osuus.
- Ja vesiliikenteellä, jota ei käsitellä lainkaan, vaikka se on oleellinen maantieteellinen ja erityisesti liikennemaantieteellinen osa Pirkanmaata jolla voidaan kuitenkin vähentää parhaassa tapauksessa tavaraliikenteen energian kulutusta 1/10 osaan siitä rekka liikenteestä jota voidaan Järvi Suomesta hoitaa suoralla tavaraliikenteellä. Tarkoittaa teollisuuden ja kaupan logistisia kustannuksia, joita tutkimusten mukaan voidaan saada jopa viisi kertaa edullisemmaksi -siihen mitä rauta ja rekka liikenne avusteinen merisatamasta tapahtuva liikenne tarjoaa… Vesitiet jopa viisi kertaa edullisempi – Navigator Magazine
++++
Suututti ( lue=v…ttuí) melkein yhtä paljon kuin Li Anderssonia 2023 eduskuntavaali iltana Aamulehden kysymykset , koska ne olivat vastoin Pirkanmaan yleistä saavutettavuuden etua laiminlyöviä, kokonaisuutena . Jossa tärkein vaikuttava tekijä jäi kokonaan pois niin kysyjän kuin vastaajienkin osalta.
Kysyin kokonaisuutta jälleen kerran Koneälyltä. Tässä vastausta Bingiltä :
Sen kanssa päästiin yksimielisyyteen. Hyväksyin sen vastaukset
++++
Tämä sama asia koskee aivan samalla tavoin Hesarin – Väli Suomeksi – nimeämiä vaalipiirejä – joita myös yhtenäisellä nimellä Järvi Suomeksi kutsutaan – ja heidän kansanedustajiaan ;
Keski Suomessa , Savo Karjalassa, Kaakkois Suomessa ja Hämeessä.
ja osittain Satakunnan , Vaasan ja Oulun vaalipiirin eteläistä osaa ja niiden kansanedustajia.
Tässä liikenneministeriön kuva Suomen tavaraliikenteeseen käytettävissä olevista sisävesistä vuodelta 2022
Ja tässä Sisävesiliiton vaihtoehto SISÄVESI ALUE – www.sisavesiliitto.fi alueellisesta saavutettavuudesta jolla niin kotimaan kuin euroopan kanssa voidaan suoraa laivaliikenteeseen perustuvaa rahtiliikennettä harjoittaa ,pienentämään energian käyttöä, vähentämään ilmasto saasteita ja tuottamaan halvempia kuljetuksia teollisuudelle ja kaupalle.
Kommentit (0)