Aamun 6.5.2023 – kirje vihreille ja Hesariin.
viite: Sivu 12 | 6.5.2023 | Helsingin Sanomat (hs.fi) artikkelinne vihreistä ja vihreitten puheenjohtaja kandidaateista oli ok.
ainoastaan yksi huomio, johon alla jotain selvitystä:
Liikenne ja ruuhkamaksut:
Liikenteen ja liikennejärjestelmämme ongelmat eivät todella rajoitu pelkästään ruuhkamaksuihin .
Kyllä liikenne on oleellinen osa ilmasto ja energia politiikkaa. Se on samoin valtion selkeä budjetti ongelma. Se on hyvin oleellinen osa em. EU sovittujen tavoitteiden toteuttamista. Liikenne ja sen kustannukset ovat tärkeitä Suomelle. Ei vähiten siksi, että vientimme alueellisen saavutettavuuden tasapaino on mahdollista toteuttaa ainoastaan liikennejärjestelmä muutoksilla , niin että voimme taata Järvi Suomen ( 9 maakuntaa / 30% maamme asukkaista ja vientimme ja tuontimme volyymista) taloudellisen takamaa aseman poistamisen, jonka perussyy on juuri liikennepoliittinen valinta. Ongelmaa vain ei olla tuotu esille. Koska , niin mediassa kuin politiikan tekijöiden piirissä ylläpidetään keskustelua pelkästään sivujuonteista ja jätetään pääasiat kabinetteihin . Tästä selkeä esimerkki oli juuri Hesarin vihreistä tekemä artikkeli tänä aamuna.
Tämän toimintamallin ja valinnan alkuun pano tapahtui jo 1980-90 luvulla . Kukaan ei ottanut esille tai ylläpitänyt keskustelua aiheesta minkä professori Pulliainen havaitsi jo alkuvaiheessaan. Hän lähes ainoana eduskunnassa vastusti öljykuljetusten lopettamista Saimaalla. Ehdotti sen sijaan laivojen teknistä parantamista.
Koska laivaliikenteen lopettaminen oli vastoin taloudellisia perusfaktoja . Muutos tehtiin kuitenkin – ei vihreitten ajamana vaan Neste oy mopopoli tarpeiden toteuttamisiksi.
Saatiin Neste Oyn öljjyn myynnin monopoli sisämaassa lopettamalla suora laivatuonti Saimaan kanavan kautta ….. jolla pakotettiin kustannussyistä ulkolaiset öljy yhtiöt kalliimpaan raide ja rekka liikenteeseen sisäsuomen markkinoille.
Ulkomaisille öljy yhtiöille jäi käytännössä ainoaksi mahdollisuudeksi ostaa tuotteet Neste Oy.ltä joilla oli varastot Porvoossa, ja saada valtiolta kuljetustuet logistiikan lisäkustannuksiin.
Pulliainen nimitti tämän toimen alla kuvatusti.
jossa käsittelemättä jäi Neste oy:n motiivit
Uolevi Raade ja Saimaan kanava | Uusi Suomi Puheenvuoro
+++
tätä valittua laivoilta liikenteen siirtoa raiteille ja vesille linjaa on sittemmin vahvistettu ja lobbarien toimesta. Suurin muutos tehtiin kun vuodesta 2010 alkaen Suomen liikennepolittiiseksi revoluutioksi kutsutulla menetelmällä -toimenpiteillä- lopetettiin niin sisävesiliikenteen tutkiminen, kuin sisävesiliikenteen mahdollinen kasvattaminen lopettamalla kaikki kehittämistuki sisävesiliikenteen muulta, kuin Saimaan osalta jota kehitettiin meriliikenne tutkimuksin.
+++
Toimenpiteiden tueksi toteutettiin Jäsenet | motk erillinen neljään liikennemuotoon perustuva Turun yliopiston Brahea tutkimuskeskus ORPON KOKOOMUS, -LIIKENNE ,-TIEDE JA TUTKIMUS sekä niiden merkitys -SUOMEN TALOUTEEN | Uusi Suomi Puheenvuoro mikä on ilmoitettu lopetettavan , syynä mitä ilmeisimmin se että on käynyt selväksi että muualla itämeren piirissä harjoitetaan merenkulun tutkimusta, liittäen siihen niin lähimerenkulun kuin sisävesiliikenteen osuudet . Suomessa tämä jätettiin tekemättä : Pelkkä vetytalous nykyisen liikenteen ja alue talouden eriarvoisuuskehittämisen muuttaja ? | Uusi Suomi Puheenvuoro jossa sivuutettiin kaikki Merenkulku hallituksen tutkimukset ja ehdotukset sisävesiliikenteen mahdollisuuksista Suomessa. kuva MKH esitelmästä vuodelta 2008 Sisävesiliikenne ja –väylät näkymät ja mahdollisuudet (sisavesi.fi)
Tämä ja VM :n ilmoitus raideliikennehankkeiden kalleudesta oli viimeinen pisara tammi helmiku
ussa 2023 kun voitiin todeta, että liikennerevoluutio on tiensä päässä.,
Ja olemme edelleen samassa tilanteessa minkä ministeri jouko skinnari totesi jo vuonna 2010
+++
Maaliskuussa 2023 Taalas teki huomiot energian säästöistä joita raskaan maantieliikenteeseen ei ole sovellettu lainkaan .
ja myös ne ovat osana tulevan hallituksen todellisena liikenne-,ilmasto-, energia-,valtion talous -, viennin kustannus-, EU liikennepolitiikan toteuttamis -, ja aluepoliittisena kehittämis-, satojen miljoonien vuosittaisena jatkuvana ongelmana;ei ainoastaan liikenteen ulkoisten kustannusten
vaan myös viennin ja tuonnin logististen kustannusten oleellisina osina
+++
kuva : Vesitiet jopa viisi kertaa edullisempi – Navigator Magazine
+++
joita Orpon hallitusneuvottelijat ensi viikolla joutuvat ratkomaan
… Kokoomus istui ( ongelma ) pöydän päähän…. | Uusi Suomi Puheenvuoro
Toivotetaan neuvottelijoille onnea ja vihreille seurannassa rakentavaa ongelman poisto tukea.
Pulliaisen mallin mukaan. Liikenteen ja Suomen parhaaksi.
Veikko Hintsanen
merikapteeni, EMLog
Hiirenkirkontie 60
40240 Purola
Sisävesi.fi – Tämä sivusto käsittelee Suomen sisävesiliikennettä ja sen tulevaisuutta (sisavesi.fi)
SISÄVESI ALUE – www.sisavesiliitto.fi
Tekijä: bionavigaattori | Uusi Suomi Puheenvuoro
EU tason sisävesi asiaa :
Euroopan sisävesiliikenne (inlandnavigation.eu)
Kiitos linkistä! Paperilehdessä tuota juttua ei ollutkaan, vaikka sisällysluettelossa siihen vinkattiin. Virta vie vihreitä oikealle, vaikka Harjanne ei lähtenytkään leikkiin mukaan. Hyvältä näyttää.
Ilmoita asiaton viesti
Eikä paperi lehdet -tai muu media ota näitäkään keskusteluja mitenkään huomioon . Tässä päivitus pari vuotta sitten käytyyn liikenne keskusteluun jossa mm Turun yliopiston huomiot ovat todella mielenkiintoisia. Ei vähiten siksi että Väylä virasto on tehnyt organisaatio muutokset 1.2.2023 VM todennut raideliikenteen heikentävän / vaarantavan valtion budjetteja ja se että Turun yliopisto on ilmoittanut lopettavansa merenkulun tutkimuskeskuksen toiminnan. https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ionmittler/tuen-osoitus-veikko-hintsaselle-suomen-sisainen-rahtiliikenne-vesille-pois-kumipyorilta/#comment-3893931
Ilmoita asiaton viesti