Aho, Lipponen, Tuppurainen huoltovarmuus, liikenne ja EU tavoitteet myös turpeen kuljetuksissa 2000 luvulla.

” Tässsä kriisissä tarvitaan rohkeutta sijoittaa koulutukseen ja yhteiskunnan kestävyyteen.”  Toteaa Eurooppa ja Omistaja ohjaus ministeri  Tytti Tuppurainen HS haastattelussa 16.05.2020 https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006509617.html

ja jatkaa mm. seuraavaa:

”Toki keskustelu käydään ilmastopolitiikkaa vasten, mutta turpeella voi olla sen kaltaisia huoltovarmuusaspekteja, joita ei voin noin vain sivuuttaa.”

Keskustelu Turpeesta levisi kulovalkean tavoin eri some kanavissa.

Perusfaktathan ovat  kuvassa :

Taustat turpeen liikuttelulle maan eri osiin : 

Vuosituhannen vaihteessa sillolisen Pääministeri Lipposen johdolla tuotettiin peruspäätökset Suomeen http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/5.1-LIIKENNE-VERKOT-SUOMESSA-JA-NIIDEN-KEHITT%C3%84MINEN.pdf  , Suomen maakuntien kaupunkien kehittämisiin.  Nyt kumulatiivisesti olemme tällä vuosikymmenellä päässeet jo noin viidenkymmenen miljardin liikenneinfra kustannuksiin  – joista yli 90% on käytetty maantie ja raideliikenne infraan (ylläpito; huolto ja korjaus sekä uuden rakentaminen ; korjausvelka(mikä on syntynyt vuoden 2013 jälkeen – pääasiassa raskaan liikenteen akselipainojen noston jälkeisinä korjaustarpeen kasvuina)  ja liikenteen ulkoisten kustannusten aiheuttamina kustannuksina.  Ja noin 3-max 5 % niistä on kulutettu vesiliikenne infraan.

Sittemmin 2010 luvulla ex pääministeri Lipponen oli  käytetty asian tuntija niin semiaareissa kuin LVM:n muilla  ”palkalistoilla”  ehkien näyttävin ja suurin hanke oli  Artisen liikenteen suunnittelu ja  tutkiminen ,jolla nykyisin toimitaan https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/arktinen-neuvottelukunta-edisti-tromssassa-pohjoisen-liikenneverkkoja

Tulos : Arktiseen liikenteen Suomalaiseen versioon ei otettu mukaan sisävesiliikennettä lainkaan.

toisin mitä esim. Venäjän Arktiseen liikenteeseen, sen tutkimiseen ja suunnitteluun.

http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/01-Arctic-m-3-2017-m.pdf  sivulta 36 alkaen…

Lipponen ja Aho olivat pääministeri kausiensa jälkeen valtion liikennepolitiikan taustahahmot,joissa

Ex pääministeri Aho vuonna 2008 teki metsäteollisuuden raaka aine kuljetusten perusstrategian jossa mainittuja vesitiekuljetuksia olisi aloitetteva kehittämään raideliikenteen ohella mm tulevaan EU liikennestrategian tavoitteeseen valmistelevana toimena.   VTT :n ehdotti raportissa 37/73/2009 KTM:lle että Keitele Päijänne alueelle Jyväskylän bioenergian turve ja metsäraaka aine huoltoon kehitetty laiva saisi 0,8 miljoonan euron tuen ,

Mutta toisin kävi, kaikki Ahon komitean ehdottamat metsä raaka aineen logistiikan kehittämisiin ehdotetut  varat 225 miljoonaa euroa laitettiin maantie  ja raideliikenteen kehittämisiin kokonaisuudessaan.

Väitteellä, että tavara-liikennevolyymit Järvi Suomessa eivät ole riittävät laivaliikenteelle.

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/78214

http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/12.4-kommentit-LVM-Keitele-P%C3%A4ij%C3%A4nne-liikenne-tutkimuksiin-.pdf

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/EduskuntaAloite/Documents/taa_205+2010.pdf

++++

Vuonna 2016 ex pääministeri Aho, ja nykyinen Tampereen kaupungin pormestari Lyly ja konsultti Mero , olivat henkilöt joilta  LVM :n tilaamalla  perusraportilla aloitettiin uusi parlamentaarinen panostus pelkkään raideliikenteen henkilöliikenne osuuteen  buumi Suomessa .

Raportti julkaisiin huhtikuussa 2017, josta kommentoin ennen raportin julkaisua ,sen kokonaan EU:ssa sovitun yhdestä liikennemuodosta ,siitä puuttuvista arvioista eli käytännössä  koko puuttuvasta  sisä vesiliikenne osuudesta   http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/2.3-LVM-visio-2050-ja-sen-vesiliikennekommentit-2017.pdf

Raportin julkaisun jälkeen LVM aloitti julkaista omaa agendaansa jossa tulivat mukaan  valtion panokset vielä Berner Sipilän hallitusajan lopussa ; joissa mahtavat suunnitelmat tunnin junista ja tallina yhteyksistä saada konkreettisia  muotoja ja ensimmäset rahoittajansa.

Nyt korona hiljensi hieman menoa.

Kuitenkaan ei vielä ministeri Tuppurainenkaan ole ottanut Ilmasto – turve keskusteluun mukaan liikenne infran merkitystä kuljetusten tehostamisiksi .  Vaan kaikki kynnelle kykenevät pitävät edelleen itsestään selviönä että rekka on millä turve ja metsähake kuljetetaan.  Siksi

++++

Sisävesille viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana on saatu ainoastaan Saimaan kanavan sulkujen pidennys ja Savonlinnan syväväylän siirto kaupungin toiseen päähän aikaan.

Koko tuhansien kilometrien sisävesiliikenne väylästö ja sen käytön mahdollistamisien tutkiminen EU sopimusten täyttämmisiksi vuoteen 2050 mennessä on aloittamatta.

++++

Jo tämä ainut sisävesiväylä volyymia parantava infra operaatio sai muutosta aikaan.

Saimaan  sulkujen pidennys toi heti todella mielenkiintoisen lisän sisäsuomen ja rannikkosuomen väliseen tavaravaihtoon.

Varsinais Suomessa majaansa pitävä pienlaivoihin keskittyvä varustamo sai Varsinais Suomen tuen aloittaa laivaliikenne Saimaalta-Siilinjärveltä tuotavan kipsin ajonVarsinais Suomen pelloilla .Jakelu tapahtuu aina  lähimmästä laiturista  jakelu alueen pelloille. https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/varsinais-suomen-ely-keskus-teki-historiaa/

Sen mitä kukaan ei olisi uskonut kun Lipposen hallitus tyrmäsi Kymi Mäntyharju kanavaparin rakentamisen ja valitsi Helsingin kaupungin ja Vuosaaren sataman niille tehtävien raide ja maantieliikenteen keskittämisen Järvi Suomen alueelta 2000 luvun  liikenne kehittämisen keskipisteeksi .

Olisiko jo nyt  valtion toimesta  saada aikaan aloitus jolla voidaan tukea tutkimuksia ja  projekteja joissa koko valtakunnan myös 2,4 metrin väyläsyväydet ja niiden mukaanotto kauppalaivojen käyttöön tutkittaisiin ja otettaisiin huomioon  korjasvelan kasvua , ilmasto ja energia taseemme korjaamiseksi sekä myös vuoden 2050 EU sopimusten ja tavoitteiden toteuttamisiksi .

Ensi vuonna tulee  10 vuotis juhlavuosi  EU liikennestrategian voimaan saattamiseksi.  Olisiko aika unohtaa nuo yllämainitut vanhat linjat ja aloittaa uudella.  Sellaisella jossa muutkin etelä Suomen alueet Varsinais  Suomen kipsikuljetusten tapaan  saisi myös turvetta ja haketta  Järvi Suomen sisävesiliikenne verkon avulla  sisävesi laivoilla;  jopa  60 -70 rekallista yhdellä laivauksella.

Hyödyntämis alueet uudelle liikenteelle olisivat sekä hakkeelle että turpeella ja jopa alueen  vienti ja tuonti  yrityksille ylläolevan kartan tavoin Pohjois Pohjanmaalta Kainuusta,Keski Pohjanmaalta,Etelä pohjanmaalta , Etelä ja Pohjois Karjalasta.Etelä ja Pohjois Savosta ja Keski Suomi- Häme ja  Pirkanmaa alueet

NYT

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu