Eduskunnan myöntämät budjettivarat. Maan hallituksen ja LVM:n roolit Raideliikenteen hankeyhtiöissä ja Kuntien talousongelmat.

Lauri Lyly oli vuoden 2017 sen liikennejärjestelmä vision,  jossa päädyttiin yksinkertaiseen raideliikenteen suuriin investointeihin ilman vaihtoehtotutkimuksia, yksi arkkitehdeistä. (visio ja kommentit http://www.sisavesi.fi/?page_id=271

Anne Berner ja Sanna Marin omilla liikenneministeri ja pääministeri panoksillaan ovat hyväksyneet kyseisen liikennejärjestelmä kehittämisen, jossa raideliikenteen pottia on suunniteltu maamme nykyiselle  6000 km raiteille noin 50-100 miljardia.

Media tietojen mukaan nyt vuodelle 2021  on odotettavissa säästöjä tulevaan LVM budjettiin.  https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/tie-raide-vai-sisavesiliikennevaylat-valtion-saastojen-kohteena-vuonna-2021/

+++

Valtiolla ei ole ollut rahaa toteuttaa kyseisiä puhtaita Suomi on Saari liikennemalliin ehdotettuja raideliikenne investointeja.

LVM on viime vuosina ollut aktiivinen toteuttaessaan puutteellisesti tuotettua vuoden 2050 visiota ja erityisesti sen raideliikenne osuutta. LVM on saanut raideliikenne kunnat  jo suunnitteluvaiheen rahoitukseen mukaan.   https://www.lvm.fi/-/valtio-ja-kunnat-sopuun-suurten-raidehankkeiden-edistamisesta-1033216

+++

Tilanne syksyllä 2020

Henkilöliikenne on pienentynyt maalla merellä ja ilmassa. Raideliikenteen rooli tulevaisuudessa pelkkä henkilöliikenne ?

Tavaraliikenteen logistiikan kallueus metsäteollisuuden suurin huoli :

Maamme 8000 km sisävesiväylien mahdollisuus pinenetää metsäteollisuuden logistiikan kustannuksissa , on selkeä sen ovat todenneet niin VTT kuin Lappeenrannan yliopisto jo kymmenen vuotta sitten ( www.sisävesi.fi ) Säästöt  kotimaan kontti ja viennin ja tuonnin osalta , suoraliikenteen Järvi Suomen vienti ja tuonti kuljetuksissa, EU ilmasto ja energia tavoitteiden toteuttamisissa ovat edelleen tutkimatta. http://sisavesiliitto.simplesite.com/445968775 

++++

Kuntien talous on alkanut horjua ja kunnat anovat valtiolta tukea.

Tilanne on absurdi.

Eduskunta ei halua rahoittaa budjetin kautta suuria raidehankkeita, jotka perustuvat pelkän henkilöliikenteen varaan.

Hallitus kuitenkin otti kiertotien ja valtuutti LVN:n  tekemään yhteisiä yhtiöitä kuntien kanssa niin, että rahoitus saadaan ministeriön ajamalle hankkeelle  kasaan.

+++

Kuntien taloudet ovat kuitenkin  ajautuneet rahoitusvaikeuksiin.

Tarkoittaa yksinkertaisesti sitä  ,  että samat kunnat , jotka LVM On ”pakottanut mukaan  raideliikenne infran kehittämisiin  LvM:n kanssa tehtyjen hankeyhtiöiden kautta  Eduskunta ei  ei myönnä budjetissa  varoja kyseisiin raideliikenne hankkeisiin. Yhtiöitten osakkaat -kunnat ovat nyt sellaisissa  maksuvaikeuksissa  että ne anopvat tukea valtiolta .   Eduskunnalta.

Kuka jymäyttää ja ketä ja miksi….. ?

Kuka kontrolloi ja kuka ei valtion eri osien  toimia…. ????

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu