Ehdotus ministeri Harakalle ja LVM:lle raskaan liikenteen ilmasto utopioiden torjuntaan.

Moottori lehti tunnustaa 26.01.2020 että

”Täyssähköiset raskaat kaukoliikenneautot ovat tällä hetkellä utopialistan kärkipaikalla. Katse kannattaakin oitis siirtää astetta kevyempään sarjaan. ”

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vaihtoehtoiset-polttoaineet-raskaassa-liikenteessa/?fbclid=IwAR33B25sBYJ1kCNf_8ZaisZeZYYik67Y0KzMx-9mJ-I446cVSRvzwWHVqh4

Tässä luulisi olevan viestiä jo monelle taholle.

Koska seuraava kevyemmän tavaraliikenne kuljetus autojen tehokas käyttöön otto, uusi logistiikka , kokonaisuus huomioon ottaen  tehokkaimmalla mahdollisella tavalla Suomessa, edellyttää sisävesiliikenteen huomioimisen EU ssa sovitulla tavalla.

Eli , Ei pelkästään nykymallilla niin , että raskaan liikenteen ilmasto ja energia kysymyksiä ja sen tuomia    kuljetus ongelmia yritetään ratkoa pelkästään sähkön, LNG:n  ja nyt viimeksi vedyn avulla..

Vaan siten että etsitään ja tutkitaan se toinen vaihtoehto , eli logistiikan muutos, mihin tarvitaan liikenteen uudelleen järjestäminen , sen vaatimine  infra tarpeineen ja edullisimpien liikennemoodien käyttöön otolla , EU.ssa sovitun mukaisesti .

se on kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, että raskasta liikennettä siirrettään vähemmän energiaa kuluttaviin ja siten myös vähemmän päästöjä tuottaviin liikennemuotoihin, raiteille ja vesiliikenteeseen.

+++

Lehti kirjoittaa edelleen, että

”Rekkavetureilla ajetaan tyypillisesti jopa satojen kilometrien siivuja tiukoilla aikatauluilla. ”

Miksi näin annetaan jatkua, kun tiedetään että

EU:ssa ollaan sovittu juuri keskipitkien (150-299 km) ,pitkien (300-999 km) ja ylipitkien (1000 km ja yli) maantieliikennevolyymien 75% siirroista raiteille ja vesiliikenteeseen

Edellä mainittuun kun Lisätään vielä tieto EU statistiikasta se, että maamme maantie liikenne suoritteesta vain noin 30% on lyhyillä alle 150 km matkoilla. ( Tiedot voi tarkastaa mm . )

https://ec.europa.eu/eurostat/documents/3217494/7731525/KS-DK-16-001-EN-N.pdf/cc2b4de7-146c-4254-9521-dcbd6e6fafa6

Ja kun tämän kaiken lisäksi yhdistää siihen, että VTT on todennut jo vuonna 2009 että meillä on valmiina realistinen vaihtoehto em maantieliikenne volyymien siirtoon vesille. niin että raskaan maantieliikenteen volyymejä voidaan realistisesti  Keitele Päijänteellä  ympärivuotisella  vesiliikenteellä sisävesiolosuhteissa korvata .

sivulla  12 kopio VTT:n  yhteenvedosta vuodelta 2009 .

http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/16.1-muutoshakemus-valitus-Finnpulp-Kuopio-2017.-.pdf?fbclid=IwAR3NPX3IrNZQRHLKWhcXKljta4CfPRBQnQDSMztfR00n2sOC7qcWf-4qgH0

+++

Niin kokonaisuudessaan ihmetyttää, että kokonaisvaltaista kaikkien vaihtoehtojen mukaan ottoa sisältävää suunnitelmaa EU liikennestrategian toteuttamisesta raskaan liikenteen osalta ei ole saatu tässä maassa vielä aikaan.

Odotetaanko 12 seuraavaa vuotta ? …. Kysymys ja huomio siksi, koska tätä edellä kuvattua vaihtoehtoa ei edelleenkään ole minkään LVM :n työn alla oleviin tulevaisuussuunnitteluraportteihin otettu työn alle,

vaikka valtio on jo tunnustanut, että sisävesiliikenne moodi on erillinen tasavertainen viiden EU.ssa sovituista liikennemoodeista muitten joukossa https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/liikenneministerion-kansliapaallikon-todellinen-auton-arvo-blogi/

Raskaan liikenteen energia kulutuksen ja ilmasto päästöjen pienentämiskeskustelut vaan pyörivät vuosikymmen toisensa jälkeen pelkästään vaihtoehtoisten poltto aineiden ja 50-100 miljardin raideliikennepanostuksissa, ja  suurin ,edullisin ja  tehokkain tapa energian kulutuksen pienentämisiin ja kestävän kehityksen ratkaisuihin on liikennemuoto vaihtojen avulla tapahtuva optimointi ja se  on edelleen tekemättä.

Ja valitettavasti pelkkien raideliikenne infran multimiljardi panostuksilla ainoastaan kasvatetaan nykyistä maantieliikenne volyymiä, kun sitä voitaisiin pienentää energia kulutuksen osalta parhaimmillaan vain noin 1/10 tarvitsevaan sisävesiliikenteeseen.  https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/kuka-nyt-ylen-artikkelin-takana-vr-lvm-tunnit-junahankkeet-vai-tallinna-projekti/

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu