Ei enää sanaakaan Turun radasta.

Kirjoitin 19.4.2016 Facebookkiin omille sivuilleni arviota silloisesta liikennepolitiikan halobaloosta .  

 +++

Facebook  jutun tekstiosaan sinänsä ei ole mitään lisättävää  vieläkään 

MUTTA .   

tähän 8 vuotta sitten tekemääni taulukkoon,  kun antaa numeerisia arvoja  Trafin sivuilta

 

Tavaraliikenne Suomessa | Tieto Traficom 

Niin tulkinta saadaan selkeämmäksi. nyt aikajanaksi muovautuu suoraan trafin taulukoista laskettavaksi trendit jotka näyttävät minne poliittinen ilman EU tavoitteita suunniteltu liikennejärjestelmä on meidät vuosien saatossa  vienyt .

 

Eli ei ihan ymmärrettävää kehitystä .  

Kuljetettava tavara volyymi vähenee 22,5 %  ja samaan aikaan kuljetus suorite eli rekka ja raideliikenne suoritteet kasvavat —- esimerkiksi  maanteiden    käyttö lisääntyy  yli 20%-korjausvelat kasvavat ja liikenteen ulkoiset kulut hipovat taivaita. 

Kun vuonna 2011 EU direktiivi edellyttää raskaan maantieliikenne volyymin puolittamista. 

Mikä puolittaminen tarkoittaisi jo pelkästään liikenteen ulkoisissa kuluissa valtiolle 1,5.2 miljardin vuotuisia säästöjä. Muista vaikutuksista puhumattakaan.

+++

Pitäisikö olla huolissaan.

No kyllä pitäisi.  Jopa enemmän kuin huolissaan.

Mistä on sitten kyse.  

No siitä että lyhyen matkan rekka liikenteestä on tullut pitkän matkan rekka liikennettä Suomessa. Kun EU tavoite on juuri päinvastainen että pitkillä matkoilla kuljetetaan raiteilla ja laivoilla ja lyhyet lähiliikenteen matkat tehdään rekoilla. .  

Tässä joitain yleisimpiä yksityiskohtia  

  1. Saimaan kanava meni kiinni 
  1. Puutavaraa tulee rannikoille, Venäjän rekka ja raide liikenteen sijaan. Ja rannikolta rekka rallit ovat olleet suuria sisämaahan. Raideliikenteen osalta samoin kuljetus suorite on kasvanut 8% kun vastaava volyymi vain 3% .siihen voi löytyä jopa joku järkevä selityskin ? 
  1. Samoin Saimaan alueen vienti ja kaikki tuonti on mitä ilmeisimmin lähes yksinomaan  rekka liikenteen varassa.  Ja se maksaa paljon jopa vienti yritysten olemassa olon alueella.
  1. Raiteitten tavaraliikennettä ei ole kyetty kasvattamaan syy:  raideliikenteestä kotimaan liikenteessä ei ole intermodaali liikenteen osalta järkevää ,koska yksi ylimääräinen juna lastaus tulee verrattuna rekkoihin + satama kulut , eli  lastaukset ja varastoinnit ja käsittelyt  jne vievät kustannustehon ….rekka liikenteeseen verrattuna  kotimaan liikenteessä mikäli liikennettä ei tueta valtion toimesta monin eri tavoin. 

+++ 

Olisiko jo aika  ottaa käsittelyyn ? 

 

 

 

 

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu