Ei kaikki arvostelu ole sitä Helsinki vihaa , jota Hesari virittelee

Voisiko Helsinki ”viha” olla vain poliittisten päätösten demokraattista .kriittista arvostelua  mikä  kumpuaa  ihan oikeista faktoistakin.

Hesarin kuvasi 5-9-2022 artikkelissaan sivulla A 18  hienosti tunnepuolen ilmaisuja, joita Helsingista on syntynyt..

Miten olisi faktapuoli  .

Siitä miten Helsinkiä rakennetaan valtion varoilla ja valtion suojetuksessa.

Minulle on jäänyt päälle liikennemoodi ja sen kehittämisen koukerot viimeiseltä kahdeltakymmenentä vuodelta.

Maassa keskustellaan kaupunkikolmion olevan se mikä ratkaisee Suomen tulevaisuuden . Varsinais-Suomessa toivottiin Saaristomerelle enemmän budjettirahaa – maakuntajohtaja: ”Etelä-Suomen kaupunkikolmio ratkaisee Suomen tulevaisuuden” (yle.fi)

Tuo Häkämiehen haastattelu on samaa juurta mitä Hesarin tuoma Helsinki viha.

Mielestäni  Suomessa harjoitettavalla liikennepolitiikalla ratkaistaan kaupunkikolmion tulevaisuus- eikä päinvastoin….

Nyt tehdyllä politiikalla on vahvistettu kahden rannikkokaupungin Turun ja Helsingin mahdollisuutta selvitä – vahvistamalla alueellista takamaa alue määrää kummallekin kaupungille , Tampere on vain työrukkanen Turun ja Helsingin tavoitteille.  Tamperetta on sumutettu jo yli kaksikymmentä vuotta.  Tampereen selkeä tavoite tulisi olla ja saada suorat laivayhteydet niin Kymi joen kuin Vuoksen vesistöihin sekä Porin kautta  mereen ja keskieurooppaan.

Mitä vielä.  Tampereen poliittinen johto on nähnyt lyhytnäköisesti ainoastaan henkilö liikenteen ja sen lento, raide ja maantieyhteydet joilla on sitten pidetty tuotannon ja kaupan tavaraliikenne taustalla ja ilman tutkimuksia ja panostuksia saada tehokkaampaa ja edullisempaa logistiikkaa Tampereelle ja koko pirkanmaan alueelle.

+++

Tuloksena on tehty raide ja maantieliikenteen kotimaan kuljetuksia -alueellisesti takamaa vetoisesti –  pelkästäänPorin ,Turun ja Vuosaaren satamiin .

Vuosaari Helsingin alueelle tuottaa noin 4 miljardin vuotuisen tulopaketti,  jossa omien arvioni mukaan on noin puolet suoraa poliittista tavaraliikenne siirtoa mitä ylläpidetään edellämainitun Suomi on Saari  liikennejärjestelmä kehittämisen varjolla.

Helsinki on ottanut suuren potin alkaen 2000 luvun vaihteessä tehdystä päätöksestä keskittää maksimimäärä ulkomaan kuljetuksia Helsingin uuden sataman kautta .

Keskittäminen alkoi Kymi joen sisävesikuljetusreitin kehittämisen jäädyttämisellä Vuosaari päätöksen varjolla. 3.1 LIIKENNE VERKOT SUOMESSA JA NIIDEN KEHITTÄMINEN (sisavesi.fi)

+++

Vuosaaren tarvetta perusteltiin, mutta mm Turun meriliikenne professorin arvioit Vuosaaren sataman suuresta tarpeesta, olivat hyvin paljon ristiriidassa tehdyn päätöksen kanssa.   vuonna 2008  15.1 Kotkan satama ja sisävesiliikenne (sisavesi.fi)

Edellämainittua  miljardi luokan kehittämisen pohja työtä tehtiin koko 2010 luku lopettamalla EU ssa sovitun liikennestrategian mukaisen vaihtoehtoisen kuljetus reittien tutkiminen ja tutkittiin ainoastaan miten Vuosaari -Suomi on Saari liikennemallia voidaan edelleen kehittää.

Tuloksena yli sata kaksikymmentä meriliikenteen  EU hun laitettua ja EU tukea saavaa hanketta. Kymmeniä vastaavia raide ja maantieliikenne hankkeita.

Eikä yhtään maantie ja raideliikenteen kanssa kilpailevaa sisävesiliikenne hanketta viety Suomesta vv 2014-2+022 EU tuki järjestelmään.

Edelleen tarkoituksenmukais-tavoitteiden takia samoin-  Jätettiin YVA menettelyt liikenteen ilmastotavoite tutkimusten ulkopuolelle16.1 muutoshakemus – valitus Finnpulp Kuopio 2017. (sisavesi.fi)   Keitele Päijänne alueen metsäteollisuushankkeissa.

Ja keskitettiin kuljetukset koko 2010 luvun ajan,  ilman vuonna 2010 sovittuja ilmasto ja energian säästö mahdollisuuksia alueellisen vesiliikenteen avullaMicrosoft Word – 3-2010.doc (valtioneuvosto.fi) ,   raide ja maantieliikenne perusteiseksi Vuosaaren kautta. Äänekosken liikenneyhteydet – Väylävirasto (vayla.fi)

+++

Tuloksena nyt 2020 luvulla aloitetut raideliikenteen miljardi hankkeet joilla tavara ja henkilöliikenne johdetaan Helsinkiin ja Helsingin kautta  edelleen vahvistamaan Helsingin tavaraliikenneporttia eurooppaan, niin että maksimoidaan Järvi Suomen alueen takamaa asemaa Helsingin hyväksi.

Vaihtoehtona on ollut koko 2000 luvun hajauttaa Suomi on Saari liikennemalli alueelliseen laivaliikenteeseen ,jolla Helsinki olisi menettänyt niin työpaikkoja kuin tuloja miljardi tasolla.

 

www.sisavesi.fi

SISÄVESI ALUE – www.sisavesiliitto.fi

Tekijä: bionavigaattori | Uusi Suomi Puheenvuoro

ja

Inland Navigation Europe

 

 

+2
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu