EK:n Häkämiehen teesit kolmen EU miljardin kehittämisrahoille . Mietteitä, väitteitä ja faktoja viidennestä teesistä !

 

Uusi Suomi kirjottaa EK:n teeseistä artikkelissaan tänään: https://www.uusisuomi.fi/uutiset/ek-nain-suomen-tulisi-kayttaa-eu-elvytyksen-3-miljardia-euroa-historiallinen-uusjako/2cb51fea-bb84-49a6-bf2f-3cc82cfc65e9

Mikäli EK:n /ja sen toimitusjohtaja Häkämiehen teesien mukaisesti sovitaan kulutettavaksi  EU ssa sovitut Suomen kehittämisvarat -myös liikenteen osalta – kolmesta miljardista eurosta mikä osa tahansa  –  niin on oletettavissa, perustuen liikenteestä ja liikennejärjestelmäämme tehtyihin aikaisempiin kehittämistavoitteisiin ja niiden toteuttamisiin vv. 2007-2020,   että teollisuuden logististen kustannusten pienentämistä ei ole näkyvissä, myöskään tulevaisuudessa.  https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/sanna-marin-tahtoo-edelleen-ratkaista-pelkkien-raideinvestointien-avulla-upmn-ja-muun-metsateollisuuden-logistiset-ongelmat/ 

+++

Suomessa on tähän saakka tehty ainoastaan artikkeli kuvassa näkyvää Satamien takamaa tutkimusta, ei valtakunnan tason sisävesi ja sisävesi -itämeri laivojen suoraliikenne mahdollisuusvisiota / tutkimusta haitoista ja hyödyistä ulkomaan viennistä ja tuonnista uusien laiva ja it innovaatioiden avulla kestävän kehityksen mukaisesti liikennejärjestelmä päätösten tueksi.

+++

Edelleenkin Suomessa on ainoastaan ja vain kaksi rakennettua valtakunnan tason liikenneverkkoa .

-Maantieliikenneverkko

-Raideliikenneverkko

jotka molemmat muodostavat palvelulinjat tavaraliikenteen viennille ja tuonnille sekä kotimaan teollisuuden ja kaupan tavarakuljetuksille, joissa kulutus on noin 80% maamme dieselin liikennekäytöstä. Ja valtio tahtoo niistä veroja. https://www.sitowise.com/fi/referenssit/smart-city/julkaisemattomat/suomen-satamien-takamaatutkimus

Ja mikäli vain näitä kahta liikenneverkkoa ja niillä tapahtuvaa tavaraliikennettä kehitetään tulos ei voi parantua edellisistä vuosista, koska tämä vajaa linja on ”kaluttu loppuun”

+++

Valtakunnassa on noin 8000km (noin 2000km enemmän mitä raideliikenneväyliä) sisävesiväyliä .  Valitettavasti ne ovat  ainoastaan irrallisia vesiliikenneväyliä, joista ei muodostu yhtenäistä liikenneverkkoa ,sellaista , jossa voitaisiin  edes teoriassa harjoittaa taloudellista vesi liikennöintiä raide ja maantieliikenne verkkojen tapaan -kaikkiin neljään ilmansuuntaan.  Edelleen on huomioitava, että sisävesiemme väylistä ainoastaan yksi on -ja sekin ulkomaan liikenteen kautta – Venäjän kautta – yhteydessä meriliikenne moodiin http://kanaler.arnholm.nu/suomi/suomi.html

++++

Kysymys jääkin velloomaan -kuten jo yli kymmenen vuoden ajan on tehnyt – siitä Tarkoittaako EK julistuksessaan sitä , että  valtion tulisi metsä- ja muun teollisuuden liikennettä ja logistiikkaa edelleenkin kehittää vastoin vuonna 2011 EU:ssa sovittua kestävän kehityksen mukaista tavoitetta https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en  tavoitetta   ja vastoin valkoisen kirjan  viittä liikennemuotoa, vain neljää liikennemuotoa tutkien ja  hyväksikäyttäen ? – vai jotain muuta ja jos – niin mitä ? 

https://ec.europa.eu/transport/modes_en   Koska vuosikymmenen ajan on pidetty yksi liikennemuoto pois liikennejärjestelmä kehittämisistä -se  uumoilee sitä, että em.Häkämiehn julistus on jatkoa sille, että EK tavoittelee pelkästään raide ja maantieliikenteen panostuksia. kuten vv 2007-2020 on puhtaasti haviteltu ja vielä puhtaammin toteutettu.

+++

Valitettavasti poliittisesti valitun liikennejärjestelmä kehittämisen tuloksena on maassamme  raskaan maantieliikenne volyymien kasvu ollut juuri siellä missä niitä on Eu:ssa sovittu pienennettävän  ja liikenteen väheneminen niissä matka sektoreissa missä niiden kasvu olisi sopimusten mukaan todennäköistä ja suotavaa ,  mikäli kestävän kehityksen mukaisesti siirrettäisiin pitkien rekka liikennematkojen volyymeja raiteille ja vesille.  https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/sanna-marin-tahtoo-edelleen-ratkaista-pelkkien-raideinvestointien-avulla-upmn-ja-muun-metsateollisuuden-logistiset-ongelmat/

 

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu