EU haluaa liikennejärjestelmästä “raatorehellisyyttä”
Ministeri Ranteen haastattelu julkaistiin tämän päivän hesarissa.
Sivu 10 | 9.8.2024 | Helsingin Sanomat (hs.fi)
Odotan tätä kuvitteellista ministeri Ranteen haastattelua , koskien länsirataa ja sen taustoja – hesarilta lähiaikoina.
quote
EU haluaa liikennejärjestelmästä “raatorehellisyyttä”
Koko kesän kovan kritiikin kohteena ollut Länsirata-hanke otetaan lainuudistuksella käsittelyyn. Erityisesti tätä ovat vaatineet EU:n MEPit yhteisessä kirjeessään, jossa he huomauttavat Suomen hallitusta ja liikenneministeriä siitä, ettei vuoden 2011 liikennestrategian tavoitteita, erityisesti raskaan tavaraliikenteen osalta, ole otettu vielä tutkimuksen eikä suunnittelun piiriin lainkaan.
“Liikenneministeriön on velvollisuus toteuttaa Suomen lakia, joka on ollut vaikuttavana jo vuosi ennen EU:n liikennestrategian voimaantuloa,” toteaa ministeri Ranne. Vuonna 2010 eduskunnan hyväksymässä “liikennerevoluutiossa” ei ole tavoitteena siirtää rekka-liikennettä raiteille eikä vesille.
Samoin kaikki vuonna 2015 silloisen liikenneministerin huomautukset vaikutusarvioista, joissa otetaan EU:n tavoitteet Suomen liikennejärjestelmän suunnitteluun mukaan, on jätetty toteuttamatta samasta syystä.
Kuinka paljon lakeja tulee avata?
“Kyllä, tämä tarkoittaa hyvin kokonaisvaltaista uudistamista, koska maassamme ei ole vuoden 2008 hallituksen ohjelmaa ‘Liikenne 2030’ ” lvm_strategia_070330 (valtioneuvosto.fi) ja siinä asetettuja tavoitteita toteutettu etsimällä yhteisiä raide- ja raskaan maantieliikenteen volyymien lastaus- ja kehittämistavoitteita,” ministeri toteaa. sivu 31 kyseisessä valtioneuvoston suunnitelma dokumentissä toteaa :
“Rautatie- ja vesiliikenteen kilpailu kykyä kehitetään niiden kuljetusosuuden lisäämiseksi. Tämä edellyttää tehokkaita, monen kuljetusmuodon yhteisiä terminaaleja ja uusia kuormaus- ja kuormatilaratkaisuja.”
Mikä muuttuisi nykyiseen verrattuna?
“Tarkoituksena olisi, että yhteiskunnan kriittisiin toimintoihin, eli liikennejärjestelmämme ylläpitoon, tutkimuksiin, suunnitteluun, EU-tukihakemuksiin ja niiden avulla liikennejärjestelmämme kehittämiseen, alkaisimme soveltaa EU:n tavoitteita muiden EU-maiden mukaisesti.
Käytännössä se tarkoittaa, että maamme luopuu kotimaan tavaraliikenteen osuuden yksipuolisesta rekka- ja raideliikennetutkimuksista ja aloittaa kaiken tavaraliikennetutkimuksen ‘puhtaalta pöydältä’, EU:n tavoitteiden ja maamme liikennemaantieteellisten faktojen ollessa kaiken suunnittelun lähtökohdissa ja vaikutusarvioissa mukana.”
White paper 2011 – European Commission (europa.eu)
Mitä ongelmia EU:n tavoitteiden puuttumiseen liittyen on havaittu?
“Selkeimmät puutteet ovat tällä hetkellä ne, että meiltä puuttuu kokonaan vaihtoehto suoralaivaliikenteen toteuttamiseksi EU-jäsenvaltioiden ja Järvi-Suomen välillä, ja se, että EU ei ole halukas tukemaan pelkästään raide- ja rekka-liikenteelle perustuvaa liikenneinfraamme kehittämistä ‘Suomi on saari’ -liikennemallin edellyttämällä tavalla.”
Trans-European Transport Network (TEN-T) – European Commission (europa.eu)
Olisiko muutosta ja EU-tavoitteiden mukaista kehittämistä johdettava pelkästään ministeriön voimin?
“Mielestäni meidän on saatava mukaan ministeriön ja poliittisten toimijoiden lisäksi voimaa tieteellisestä tutkimuksesta ja erityisesti sisävesiasioista perillä olevilta tahoilta niin Suomessa kuin hyvin sisävesiasioita hoitaneiden valtioiden esimerkeistä.”
Luotatteko, että ministeriön rahankäyttö eri liikennemuodoille on ollut asianmukaista menneinä vuosikymmeninä?
“Meiltä varmasti löytyy kritisoitavaa siitä, miten 90% valtion liikennebudjeteista käytetään pelkästään raide- ja maantieliikenteisiin. Tämä on ollut eduskunnan tahtotila ja LVM on toteuttanut sitä hyvin tehokkaasti. Yksittäisiä yrityksiä, kuten Keitele-Päijänne ja Kymijoen kanavointihankkeet, ei ole viety eteenpäin, koska niitä ei ole vaikutusarvioitu viiden liikennemuodon ja EU:n liikennestrategian tavoitteiden mukaisesti toimiviksi – EU-tuilla toteutettaviksi. Tämä on yksinkertaisesti mahdollistanut nykykehittämismallin, josta nyt kokonaisvaltaisesti olemme pakotettuja luopumaan ja etsimään uusi kokonaisvaltainen, EU-tavoitteinen liikennejärjestelmä, mikä palvelee niin energiansäästöissä kuin ilmastokysymyksissä kestävän kehityksen mukaisesti.”
Nauttiiko Trafi ja Väylävirasto ministerin täyttä luottamusta siihen, että toiminta on ollut asianmukaista?
“Trafin ja Väyläviraston toimenkuvat ovat eduskunnan hyväksymiä ja heidän toimintansa on ollut lainmukaista. Nyt on aika muuttaa lakia niin, että EU:n tavoitteet tulevat myös liikennejärjestelmässämme huomioon otetuiksi.”
unquote
Kommentit (0)