EU liikennestrategia, Eurostat ja LVM budjetti 2022

 

Eurostat 2020 : 06ddaf8d-1745-76b5-838e-013524781340 (europa.eu) sivulla 49 toteaa:

“By 2050, transport will have to cut greenhouse gas emissions by 60 % compared to 1990

and to reduce dependence on imported oil.”

 

ja edelleen EU liikennestrategia edellyttää, että EU jäsenvaltioitten maanteitten raskaasta liikenteestä 50%  tulisi siirtää raiteille ja vesille.

Tätä seurantaa varten EU toteaa em raportissaan, että

 

…..”Data collection is supported by several legal acts obliging the EU Member States to report statistical data,”

 

Tämä tilastointi vaatimus perustuu siihen yksinkertaiseen faktaan, että EU tahtoo kontrolloida miten jäsenvaltiot ovat toteuttaneet sovittua EU liikennestrategiaa.

 

Jota myös mm EU Tilintarkastustuomioistuin omalta osaltaan seuraa ja tuomioistuin onkin  todennut  raportissaan LR_TRANSPORT_FI.pdf (europa.eu)  sivulla 12 kohdassa 13  ,   että

” Liikenne on ala, jolla EU:lla ja sen jäsenvaltioilla on jaettu toimivalta. Tämä tarkoittaa, että EU ja jäsenvaltiot voivat toimia lainsäätäjinä ja antaa oikeudellisesti velvoittavia säädöksiä. Jäsenvaltiot voivat säätää lakeja ja antaa sääntöjä, ellei EU ole muotoillut yhteisiä liikennettä koskevia toimintapolitiikkoja ja strategioita.”

+++

 

Suomi vuodelle 2020 on budjetoinut varoja seuraavasti:

Maantieliikenne(väyläkm)     infra hankkeet  kpl/euroa                                                               euroa/väyläkm

78000 km, joissa 31 hanketta käynnissä yhteensä  1 522 400 000 €  =  tarkoittaa kuluja   19 518 € / km

Suunnittelussa 1 hanke           suunnittelu kulut  4 200 000 euroa

+++

Raideliikenne(väyläkm)            infra hankkeet  kpl/euroa                                                                euroa/väyläkm

6000 km joissa 25 hanketta käynnissä yhteensä 2 282 100 000 € = tarkoittaa kuluja          380 350€ /km

Suunnittelussa 4 hanketta suunnittelukulut  yhteensä 26 600 000 euroa

+++

Lentoliikenne(lentokenttiä)    infra hankkeet  kpl/euroa                                                              euroa/lentokenttä

22 kpl, joiden hankkeisiin sovelletaan Finavian ulkopuolisille kentille  valtionavustus lakia  http://www.finlex.fi/fi/laki/smur/2001/20010688

+++

Meriliikenne(väyläkm)             infra hankkeet  kpl/euroa                                                               euroa/väyläkm

8000km                                          3 / 84 000 000 €                                                                                    10 500 €/km

Budjettisuunnittelussa ei yhtään meriväylähanketta

++++

Sisävesi(väyläkm)                       infra hankkeet  kpl/euroa                                                               euroa/väyläkm

8000 km                  Saimaan kanava 3 hanketta   135 000 000                                                               16875 €/km

Suunnittelussa ei uusia sisävesiväylähankkeita, jota jopa silloiset MKH – virkamiehet arvostelivat jo vuonna 2009 Sisävesiliikenne ja –väylät näkymät ja mahdollisuudet (sisavesi.fi)

                                                                                                                                 LIPOS 2009  vs   EU 2020

+++

 

Muut strategiset budjetti 2020  huomiot EU liikennestrategian toteuttamiseen : 

 

  • TEN_T ydinverkkoa on  suunniteltu ja toteutettu sisävesiliikenteessä vain Saimaan alueelle, ja Kattavaa verkkoa EU IV luokan sisävesiväylille(2,5 m syväys)  ei ole edes aloitettu suunnittelemaan.  Näitä väyliä (suomessa mitoitus 2,4m = on  yhteensä noin 6000 km viite:  pdf (traficom.fi)

 

  • Kaikki EU liikennestrategiassa edellytetyt liikennemuotosiirtymä tutkimukset ja toteutukset raskaan maantieliikenteen siirroista vesille ja raiteille edelleen tekemättä

 

  • Samoin sisävesiliikenneväylien korjausvelka arviot ovat edelleen tekemättä ja  arvioimatta koko 2010 luvun ajalta
+2
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu