EU suitsii viherpesua – markkinoinnissa – direktiivi ei koske Suomalaista tutkimusta eikä eduskuntaa ?
Hesarin ihan asiallinen artikkeli viherpesu direltiivistä Sivu 14 | 17.1.2024 | Helsingin Sanomat (hs.fi)
Voiko valtio, valtion rahoittama tutkimus, elinkeinoelämä ja järjestöt vaikuttaa eduskunnan päätöksiin niin, että Suomi EU näkökulmasta harjoittaakin kansallista viherpesua ?
Olisiko tälläinen toiminta luettava EU – viherpesu sarjaan?
Arvostelin viime marraskuussa julkaistua erästä tutkimusta näin.
quote:
Mielenkiinnolla luin 7.11.2023 valmistuneen opinnäytetyösi ” KOTIMAISEN RAAKAPUUN ALUSKULJETUSTEN KEHITYSMAHDOLLISUUDET SISÄVESILLÄ” jonka oli tilannut Metsäteho Oy, tutkimuksen suorittamista rahallisesti tukenut Rannikko ja Sisävesiliikenne ry sekä tutkimuksen perustiedot on tarkastanut sekä Metsäteho ja Itä Suomen yliopisto .
Tutkimustyö löytyy netistä: urn_nbn_fi_uef-20231577.pdf
++++
Alla kommentit tutkimuksessa sivulla 70 esitettyihin johtopäätöksiin :
Lause lauseelta :
”Tämän tutkielman perusteella talviliikennöinnin kehittäminen on kotimaisen raakapuun sisävesien aluskuljetuksen merkittävin kehitysmahdollisuus. ”
Meillä Suomessa on jo valmiina EU tuella, kestävän kehityksen tavoitteisesti eurooppalaisella yhteistyöllä kolmen yliopiston osallistumis voimin suunniteltu, sisävesien matalakulkuisilla väylillä ympärivuotiseen liikenteeseen soveltuva ja toimintaympäristöön optimoitu Suomessa mallisuojatta alusmalli, ja sille – Lappeenrannan yliopiston kanssa – toimiva logistiikka . Jolle EU laivanrakennuksen innovaatio tuki hakemukseen liitetty VTT raportin 37/73/2009
Yhteenveto osio :
”Jatkotoimenpiteeksi suositellaan Vuoksen vesistön laivanrakennusmahdollisuuksien selvittämistä”
Suomalaisen sisävesiliikenteen ympärivuotiseen rahtilaiva liikenteeseen soveltuvan Suomessa mallisuojatun( Hakutulokset | PRH mallisuoja no M20080212) laivamallin rakentamiseen jo tehdyt selvitystyöt löytyvät netistä seuraavilla hauilla.
Suomessa :
Sisävesilaivasuunnittelun lähtökohdat – Sisävesi.fi (sisavesi.fi)
Ilmastomuutoksen torjunta (sisavesi.fi)
TALOUSVALIOKUNTA-0730-8.02.2013.pdf (sisavesi.fi)
JÄSENKIRJEET – www.sisavesiliitto.fi
Kansainvälisesti:
6.2-Naval-architect-lehden-Laffcomp-artikkeli-July-august-20111.pdf (sisavesi.fi)
Arctic logistics, Shipdesign and Energy efficience (loopiadns.com)
9.3-ULIVES-Martec-meeting-Paris-5.2.2013.pdf (sisavesi.fi)
9.4-Aalto-university-30.09.2014.pdf (sisavesi.fi)
9.1-Martec-evaluation-of-Finnish-ULIVES-project-for-funding-purposes.pdf (sisavesi.fi)
Sienimetallin on testattu vähentävän alusten painoa 30 prosentilla (youris.com)
Tri Thomas Hipke: ”Alumiinivaahto luo uuden sukupolven kevyitä rakennuslaivoja” (youris.com)
”Saimaan kanavan liikennöinnin keskeytymisen jatkuessa sisävesien raakapuun aluskuljetuskaluston ikääntyminen muodostaa potentiaalisen ongelman”
Kyseinen ongelma on valitettavaa.
Ikääntymisen suurimpana syynä on EU liikennestrategia tavoitteista poikkeaminen, mikä käytännön liikennepoliittisissa päätöksissä eduskunnan hyväksyminä aloitettiin jo vuonna 1990 Siirtämällä ulkomailta pääosin ulkolaisille yhtiöille SisäSuomeen laivoilla saapuva- Neste Oyn määräävää markkina osuutta horjuttava – valmiiden tuotteiden suoralaivatuonti ulkomailta Porvoosta rekka ja raide liikenteillä hoidettavaksi ,valtion maksaessa kuljetuksista aiheutunee lisäkulut .
Tätä samaa linjaa jatkettiin vuonna 2007 Metsäteollisuuden raaka aine aluemonopoli järjestelyissä raportin 2.8-Suomen-Sisävesiliikenne-poliitisia-päätöksiä-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf (sisavesi.fi) mukaisesti sivu 6/11 ja sama poliittisin päätöksin ja viherpesuin tuotettu , sisävesiliikennettä syrjivä linja jatkuu edelleen valtion harjoittamassa liikenne infra rakentamisissa. niin Liikenne 12 kuin hallitusten päätöksissä olevien virheellisten perusfaktojen avulla
” Nykytilanteessa sisävesillä ei myöskään ole riittävästi talviliikennöintikelpoisia aluksia taloudellisesti kannattavan jäänmurron järjestämiseksi läpi talven”
Edellä mainitut hankkeet ja vuodesta 2010 alkaen Sitran ja LVM suunnittelema ja eduskunnan hyväksymä liikennerevoluutio politiikka ,neljällä liikennemuodolla toteutettuna, ovat olleet perussyy siihen, miksi laivaliikennettä ei maamme sisävesialueella tällä hetkellä ole käytännössä lainkaan edes laivoille, jotka toimisivat ilman jäänmurto tarvetta normaalina talvena.
”Vuoksen vesistön latvavesillä raakapuun aluskuljetusta rajoittavat matalat väyläsyvyydet sekä erityisesti Pielisjoella sulut, nostosillat ja väylän haastavat olosuhteet.”
8.5-Keitele-Päijänne-hake-bioship-1-2009-.pdf (sisavesi.fi)
ja Muut alukset – Sisävesi.fi (sisavesi.fi)
8.2 .Arctic ultra light River container 2012 (sisavesi.fi)
Pielisjoen väylämerkintöjen parantamista ja valaisemista suositellaan suoritettavaksi lähitulevaisuudessa. Pidemmällä aikavälillä latvavesien väylien syventämismahdollisuudet ovat tarpeen selvittää
Suomi on jättänyt, valitettavasti , toteuttamatta TEN_T viiden liikennemuodon liikennejärjestelmästä, viidennen eli sisävesiliikenteen alueellisen saavutettavuus kokonaisuuden tutkimisen ,vaikutus arviot ja kaiken niin EU tukimenettelyin kuin kotimaan budjettivaroin tehtäväksi asetetun kokonaisuuden kehittämisen.
Valtion EU tavoitteista poikkeava hallinto ja toiminta on tapahtunut järjestelmällisesti mm niin, että on yhdistetty merenkulun sisävesi ja meriliikenne tavoitteet vesiliikenne nimen alle ja pelkin meriliikenne ajurein ja tutkimuksin on valtakunnan tason hallinto ja liikenteelliset aluejaot tuotetut, joista esimerkin omaisina on juuri viralliset väylämääritykset -kauppamerenkulku väylämääritykseen ja sen mukaiseen valtion kehittämisiin ja ylläpitoon oikeuttavalta sisävesiväylältä edellytetään min 4,35 m syväyttä.
Sen alla ovat kauppamerenkulun kaiken tutkimuksen ylläpidon ja vaikutusarvioiden ulkopuolella.
Lastauspaikkojen suhteen tutkielmassa esitetään toimenpiteeksi lastauspaikkaverkon varastointimahdollisuuksien kartoitus ja erityisesti laiturivaraston laajentamismahdollisuuksien selvittäminen. Uusien lastauspaikkojen perustamistarpeet on syytä selvittää laajempien alueiden hyödyntämiseksi raakapuun aluskuljetuksessa
vv 2007-2012 ULIVES projektissa selvitettiin kyseiset mahdollisuudet ja niiden logistiikka kuljetusmallit samoin. ks yllä oleva ote VTT raportista.
vuoden 2008 MKH tavoittteet ja tutkimukset aiheesta
Sisävesiliikenne ja –väylät näkymät ja mahdollisuudet (sisavesi.fi)
ja liikennepoliittinen todellisuus sitten vuoden 1990
unquote
Lisätietoa
Sisävesi.fi – Tämä sivusto käsittelee Suomen sisävesiliikennettä ja sen tulevaisuutta (sisavesi.fi)
SISÄVESI ALUE – www.sisavesiliitto.fi
Tekijä: bionavigaattori | Uusi Suomi Puheenvuoro
ja
Kommentit (0)