Hallituksen puukuljetus huolet jälleen poikkeus ratkaisujen varassa…missä viipyy vuoden 2011 EU liikennestrategian toteutus ?

Hallitus esittää jälleen kerran tänään Suomen sisäiseen raideliikenteeseen muutoksia ja helpotuksia metsä raaka aineen kuljetuksiin aina vuoteen 2026 saakka. Hallitus esittää helpotuksia kotimaan puunkuljetuksiin – liikenne- ja viestintäministeriö (lvm.fi) .

Tarkoittaa käytännössä, tällä kertaa sitä , että Venäläistä raideliikenne kalustoa voidaan käyttää suomen liikenteessä, kun laivaliikenne ei Saimaan kanavan kautta enää toteudu ja samoin Venäjän kanssa puutavaran  kuljetuksissa rataliikenne on seis.

Taustaa puukuljetusten kehittämisistä 2000 luvulla.

 

Vesiliikenne vaihtoehto 

Hallitukselle tehtiin vuonna 2008 MKH:n toimesta esitys vesikuljetusväylien kehittämisiksi myös puukuljetuksia koskien.  Tarkoitti ensimmäistä askelta siihen, että ympärivuotinen kolmella vesistö alueella vesiliikenteen avulla tapahtuva puutavaraliikennettä olisi aloitettu siirtämään maanteiltä vesille. Sisävesiliikenne ja –väylät näkymät ja mahdollisuudet (sisavesi.fi)

 

Vesiliikenne ja raideliikenne

Vuonna 2008  valmistui myös ns Ahon komitean mietintö silloisesta”hätätilasta” ,  jossa ratkaisuna  edellytettiin sekä raide että sisävesiliikenteen kehittämistä noin 250 miljoonan euron ylimääräisellä budjetilla, kotimaan raaka aineiden saatavuuden parantamiseksi.

Kaikki varat-  paitsi ulkomaalta tuotavan meriväylien parantamisiin käytetty noin 10 miljoonaa euroa , käytettiin raide ja maantieliikenteen kehittämisiin.

Vaikka oli selkeät tarpeet innovaatiot ja käyttäjät jo vesiliikenne vaihtoehdolle Ilmastomuutoksen torjunta (sisavesi.fi) jossa olisi konkreettisesti siirretty tulevan EU liikennestrategian mukaisesti -ilmasto ja energia säästöjen toteuttamisiksi maanteitten raskasta liikennettä vesille.

Vesiliikenne vaihtoehto tyrmättiin  ja liikenneväylien kehittämisissä palattiin Suomi on Saari malliin raportilla Seppo Kosonen, Pekka Iikkanen (vayla.fi)  jossa vedottiin puutteellisesti tehtyyn Keitele Päijänne raide -vesiliikenne vaihtoehtojen  vertailuihin vuonna 2010  josta mm Paperiliitto huomauttaa omassa raportissaan.  12.5-Paperiliitto-keitele-Päijänne-tutkimuksista.pdf (sisavesi.fi)

Samassa tilanteessa olemme edelleenkin.

Jossa  valtavat raideliikenne hankkeet ovat menossa  ja joihin panostetaan ei ainoastaan valtion vaan myös kuntien velanoton avulla ja  toimesta edelleen-  vähät välittämättä siitä mitä EU liikennestrategia ja maamme liikennemaantieteelliset faktat mahdollistaisivat:  Faktat MKH 05.2008 ; Scenariot 2010 ; EU – 2011 / 2021 ja LVM 26.05.2021 | Uusi Suomi Puheenvuoro  ks  fakta 3

 

Maantieliikenne

Maantieliikenteen ydin ja kattavien liikenneverkkojen kehittäminen aloitettiin jo vuonna 1997 TEN_T verkko määrittelyjen avulla, raide ja meri  liikenne kehittämistavoitteiden kanssa yhdessäTässä yhteydessä jätettiin sisävesiliikenteen ydinverkko pelkän Saimaan kanavan varaan ja sille avustavaa alueellista kattavaa sisävesiliikenne verkkoa ei sisällytetty TEN_T verkkoihin lainkaan.  Euroopan laajuinen liikenneverkko TEN-T – Väylävirasto (vayla.fi)

Vuonna 2011 EU liikennestrategiassa edellytettiin raskaan maantieliikenne volyymien siirtoja raiteille ja vesille.  Tätä suunnittelua ei ole vielä suomessa vesiliikenteen osalta aloitettu laisinkaaan.

Vuonna 2013 Itämeren laivaliikenteen rikkidirektiivi toimien vaikutusta kompensoitiin -ei kehittämällä vesiliikenne mahdollisuuksia (esimerkiksi tutkimalla laviasuoraliikenteen (Järvi Suomi – Eurooppa- )  vaikutuksia -vaan radikaalisti kasvattamalla  rekka liikenteen painorajoituksia (27% ).  Josta seurasi miljardi määräiset liikenne väylien korjausvelat, joita edelleen kompensoidaan LVM:n korjausvelkojen muodossa – valtion budjeteissa

+++

Mielenkiintoista tässä kokonaisuudessa on että Valtio vastuukansanedustajat ja valtion virkamiehet ovat täysin hiljaa miten maamme lopetettua sisävesiliikennettä tulisi kehittää…. ja lehdistö ei nosta vaihtoehtoja Saimaan kanavan korvaavista toimista vaan pitää painopisteen Kekkosessa ja Venäjässä kun sisävesien tulevaisuuden mahdollisuuksista tulisi puhua ja esittää eri vaihtoehtoja. https://www.is.fi/politiikka/art-2000008681257.html?utm_medium=social&utm_content=ios.is.fi&utm_source=facebook.com&utm_campaign=fb-share&fbclid=IwAR2iVa-5afZOmhFWx1HxQ9fV0x7vFQ6BU17jVEiY6tl8tcquCw0H-vRlEwM

tässä selkeä vaihtoehto- askeleet  seuraavista toimenpiteistä joita tarvitaan kun Saimaan kanava ei ole enää vaihtoehto maamme sisävesiliikenteen TEN_T verkkojen ydinverkoksi ja meiltä puuttuu edelleen kaikki valtiolliset suunnitelmat kattavan alueellisen sisävesiliikenne verkon TEN_T toteutusvaihtoehdoksi ja siten myös EU liikennestrategian toteuttamiseksi raskaan maantieliikenne volyymien siirroista vesiliikenteeseen.  allaoleva kuva on  yksi kuva eduskunnan liikenne ja viestintävaliokunnalle annetusta sisävesiliikenteen kehittämistavoitteista .  kuvasarja ja eduskunnalle annettu selvitys löytyy  sivulta Naiades III /2021-27 – www.sisavesiliitto.fi

 

0
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu