Häly ja todellisuus – Fossiiliton liikenne !
Ilta Sanomat , nosti otsikoihin Autot – Ilta-Sanomat (is.fi) eilen yhden fossiilittoman liikenteen periaatepäätösluonnoksen arvostelun
”Suomen nuorten edustajiksi nimetyt delegaatit vaativat hallitukselta yksityisautoilun hankaloittamista – tällaisia ovat ehdotetut kovat keinot ”
Lausunnon antaminen on vielä kesken.
Tänään puolenpäivän aikaan lausuntoja oli annettu yhteensä 143 kappaletta.
Tein taulukon, jossa pyöräilyn ja kävelyn yhdistin maantieliikenteeseen.
+++
Valtio on määrittänyt uudessa liikennejärjestelmä suunnitelmassaan – Liikenne12 Suunnitelmaluonnos FI (2).pdf – sattumalta samaan aikaan lausunnoilla – sen että LVM:n budjetti rahoista liikenteen kehittämishankkeisiin ( sivut 90-93 ) on varattu noin 500 miljoonaa euroa vuosittain seuraaville 12 vuodelle ja vuodelle 2032 tarkka luku 495 miljoonaa euroa, joista 156 maanteille 286 raiteille ja meri ja sisävesille yhteensä 15 miljoonaa euroa.
Jos LVM:n lasku/ tai näppäily virhettä ei lasketa niin saamme % luvut liikennemuodoittain seuraavasti :
Meriliikenne alle 2%
Sisävesiliikenne alle 2%
Maantieliikenne 34 %
Raideliikenne 63 % , jossa ei mukana Hankeyhtiölle tarkoitettuja varoja =multimiljardeja)
+++
Tarkoittaa yksinkertaisesti sitä että
LVM on onnistunut siirtämään totaalisesti keskustelun sinne- missä sillä ei ole mitään taloudellista merkitystä Liikenne ja viestintäministeriön suunnittelemiin budjetteihin.
+++
Liikenne infra rahoitus ja sen pääasiallinen valtion investointeja käyttävä kehittäminen ja fossiilittomaan liikenteeseen tavoittelu tapahtuu budjettien avulla raiteilla, jossa tuloksena mitä ilmeisimme tulee olemaan ainoastaan yhteiskunnan sumppuuntuminen – jossa kaupungistumisen mukana rakentamisbuumit kaupunkien keskustoihin(Turku Tampere ja Helsinki) luovat investointikohteita.
Tavaraliikenne toimii täysin Suomi on Saari mallilla. Sen mukaan mitä raidehenkilöliikenteeseen ja kuorma auto liikenteen infraan varatut varatut varat antavat siihen mahdollisuutta.
Aluekehittäminen, liikennemaantieteen ja kestävän kehityksen mukaiset EU liikennestrategia tavoitteet ovat laitetut syrjään. l
+++
Edellä mainittu nyt lausunnoilla oleva tiekartta pitää sisällään kaikki viisi liikennemuotoa – tai ainakin sen tulisi ….
Huomiot
Meri ja Sisävesiliikenteen tiekartta huomiot oli pyydetty toimittamaan 15.1.2021 mennessä.
Tarkoittaa samaa päivää, milloin julistettiin kaikkia liikennemuotoja koskeva tiekartta luonnos lausunnoille.
Eli – kokonaisuudessa – Fossiilittomaan liikenteeseen pyrkivään tiekarttaan – alla olevia huomioita ei olla ehditty millään muotoa käsitellä lainkaan kaikkien liikennemuotojen yhteisessä tiekartassa, koska meri ja sisävesi asioiden viimeinen jättöpäivä oli sama mitä kokonaisuuden valmistumispäivä ja lausunnoille laitto päivä.
Tarkoittaa että kokonaisuudessa ei ole huomioita siitä, että EU tavoitteissa- liikennestrategiassa jo vuonna 2011 edellytettiin liikennemuoto siirtoja, joiden merkitys on oleellinen. Niitä vaan ei olla vielä LVM:n toimesta ehditty edes tutkimaan.
yhteenvetona sivuilta Lausunto – Lausuntopalvelu
, että periaatepäätösluonnoksen jatkotyössä kiinnitetään huomiota terminologian käyttöön. Käsitteiden meriliikenne, sisävesiliikenne ja kotimaan vesiliikenne sisältöä ja suhdetta toisiinsa on syytä kirkastaa.
, että toimenpideohjelmaan tähän osioon tehdään tarkkarajainen kirjaus siitä, että kuljetusten siirtoa sisävesille tarkastellaan sekä kansallisesti että EU-tason tavoitteisiin verrattuna. Tähän selvitykseen tulee liittää arviot hyöty-kustannussuhteesta, mikäli Suomi aikoo tulevaisuudessa noudattaa EU-tason lainsäädäntöä sekä alusten teknisten vaatimusten että miehistön pätevyyden osalta.
Ehdotettu kirjaus sisävesiliikenteen hyödyntämisestä on hyvin kannatettavia (toimenpiteet 16 ja 17), erityisesti tässä kohdassa huomioidaan joulukuussa 2020 Euroopan komission antama kestävän ja älykkään liikenteen tiedonanto, jossa sisävesiliikenteen kehittäminen on tuotu vahvasti esille.
Kommentit (0)