Harakan maantieselitykset ontuvat vs Ruotsin EU tavoitteiset ratkaisut 2010 /20 luvuilla

Näin liikenneministeri Timo Harakka selittää teiden huonoa kuntoa Suomessa – Vertaa miljardisatsaukseen: ”Meillä tuollainen olisi melko mahdotonta” | Uusi Suomi

+++

Voisiko Harakan kootut selitykset olla ”puppua” esim. sillä perusteella että tulkintaa vertaa olemassa olevaan EU liikennestrategian toteuttamis faktatietoon  niin Ruotsista kuin EU päätöksistä:

Alkaen vaikka siitä että raskas maantieliikenne on suurin tiestön kuluttuja ja sen vaikutusta on sovittu pienennettävän siirtämällä volyymejä raiteille ja vesiliikenteeseen jo alkaen vuoden 1997 EU multimodaali liikenteen ja liikenne väylien yhtenäistämis- tavoitteisesta TEN_T direktiivi sopimuksesta.

Meillä lähdettiin EU liikennedirektiiviä tulkitsemaan tutkimaan ja infraa suunnittelemaan lähtien siitä olettamuksesta, että maantieliikenne on must- ja raideliikennettä kehitetään maantieliikenteen kanssa meriliikenteen optimoimiseksi.

Näillä eväillä on Suomessa menty ja edelleen eduskunnan ja hallituksen päätöksin mennään.  Naiades III /2021-27 – www.sisavesiliitto.fi   Ja joihin faktoista huolimatta poliittisesti valitun päätöksen mukaan panostetaan tulevaisuuden liikenneverkoksi aina vuoteen 2032 asti voimassa olevassa ”Liikenne 12 ” sopimuksessa , jossa yli 90% käytettävissä olevista liikenne infra budjetti varoista kohdistetaan käytännössä pelkästään henkilöliikenteen suurten asutuskeskus liikenne kehittämisten ehdoilla.

+++

Tämä tavoite on johtanut ja edelleen johtaa siihen, että tällä hetkellä ei Suomessa ole vielä edes tutkittu miten raskaan maantieliikenne volyymien siirrot vesiliikenteeseen voitaisiin suorittaa.

++
Tekemättä on mm Ruotsiin verrattaessa Ruotsin jo 2010 luvulla tekemät vesiliikenteen korjausvelka arvioit, joissa niin Trollhättan kuin Södertälje kanavat saatettiin siirtotavoitteiden kannalta sellaisiksi, että moderni tavaraliikenne niin kontti bulk kuin öljykuljetusten osalta voidaan hoitaa ja tukien avulla raskasta maantieliikenne volyymejä voidaan siirtää vesille.

Huomatkaa :  Ruotsissa jopa öljyliikenne on edelleen pois maanteiltä .,… Meillä Neste oy sai sen pois vesiltä maanteille 90 luvun alussa.

Uolevi Raade ja Saimaan kanava | Uusi Suomi Puheenvuoro

 

++

Meillä on kolme vastaavaa vesistöä ja yhteensä moninkertainen sisävesi- väyläkm määrä kokonaisuudessaan Ruotsiin verraten, väylät ja liikenne verkko- korjausvelka arvioimatta kehittämättä ja kokonaisuudessaan tällä hetkellä vienti ja tuonti liikenteeseen käyttämättömänä .

Tuloksena on, että LVM on voinut jatkaa haluamaansa raideliikenteen yliyltiöpäistä henkilöliikenne kehittämis- suunnittelua, jonka budjettia ja kuntien kanssa otettavan -veronmaksajien piikkiin – velanoton kattoa ei ole vielä tiedossa. Arviot liikkuvat, mikäli Tallina tunneli ja Lapin radat toteutetaan jopa 100 miljardin luokassa.

       

Joten näiden hallinto ja hallinnolle tuotetun yksipuolisen tutkimusten ja lobatun tiedon käyttämisnäkymien vallassa ollen ei, ole ihme, että maanteille ei riitä rahaa – etenkin jos siellä pidetään väkisin puolet – eli 10- 15 miljardia tonnikilometriä sellaista rahtiliikennettä, mitä voitaisiin EU tukitoimin siirtää Ruotsin jo aloittamalla ja onnistuneella tavalla infra määrärahoja käyttäen ja volyymejä siirtäen   raide ja erityisesti vesiliikenteeseen.

+++

Säästöjen vuosittaisia määriä, joita Suomessa ei ole toteutettu , Ruotsissa voi arvioida vaikkapa näillä taulukoilla

       

0
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu