Harakka, media, kansalaismielipide ja EU/TEN_T liikenneverkon kehittämis EU asetukset 2021/1153;EU 913/210 ja 1315/2013

Harakka tuli Brysselistä

Näkyi LVM:n sivuilla :  Ministeri Harakka: Komission uusi TEN-T-asetusehdotus kohtuuton Suomen kannalta – liikenne- ja viestintäministeriö (lvm.fi)  yhteenvedon, ja haastattelut  ainakin IL :lle  Liikenneministeri Harakka: ”Suomi ei hyväksy muutoksia raideleveyteen” (iltalehti.fi)  ; koskien Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan edellyttävien muutostarpeiden painetta asetukselle 2021/1153

+++

Suomeen poliittisesti valitun ja ylläpidetyn liikennejärjestelmä kehittämisen jatkumon mukaisesti ministeri halusi korostettavan muutoksissa pelkästään asetuksen 2021/1153 raideliikenne osuutta, jota esitetään muutettavaksi   27.7.2022 annetun ehdotuksen mukaisesti  https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52022PC0384&from=EN ,    kokonaisuudesta,  jossa käsitellään koko TEN_T liikenneverkkoja, joiden tarkoitus on valita toimenpiteet joilla :

 

…..” vahvistetaan Euroopan laajuinen multimodaalinen rautatiereittien, sisävesiväylien ja lähimerenkulkureittien verkosto, joka on yhteydessä kaupunkisolmukohtiin, meri- ja sisävesisatamiin, lentoasemiin ja terminaaleihin Euroopan unionissa. ”

edelleen

” Euroopan vihreän kehityksen ohjelmassa edellytetään, että merkittävä osa nykyisestä 75 prosentista maanteitse kuljetettavasta sisämaan tavaraliikenteestä kuljetetaan rautateitse ja sisävesitse.

+++

Harakka ja kaikki edelliset liikenneministerit vuodesta 1997 painottaa  ja ovat painottaneet pelkän raideliikenteen osuutta.  Raiteita valtakunnassa on noin 6000km   Sisävesiväyliä noin 8000 km .

Ihmetellä sopii -miksi – kun Valtiolle halvin, energiaa vähiten kuluttava liikennemuotoa Sisävesiliikenne vaihtoehto   www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/15.2-Kotka-logistics-2.11.2016.pdf  alk.  sivu 6  on edelleen tietoisesti jätetty valtion toimesta kokonaisuudessaan kokonaisuudesta käsittelemättä, vaikka liikennemoodien väliset muutokset ja tavoitteet ovat asetetut alustavasti jo ensimmäisessä, vuoden 1997 TEN_T direktiivissä, jossa multimodaaliliikennettä ja verkkoja muodostettiin jäsenvaltio tasoille, nyt niitä vaan edelleen kehitetään….

Jolloin vuoden 1997 TEN_T verkoista, jostain minulle tuntemattomasta syystä Suomessa jätettiin arvioimatta ja mukaan ottamatta sisävesien 8000 km väylästön alueellisen saavutettavuuden kehittäminen.

Ja se on pidetty pois LVM:n toimesta, siitä lähtien.

Valtakunnassa on kehitetty sen sijaan ja edelleen kehitetään multimiljardi projekteilla pelkästään raide- ja maantieliikenteiden alueellista saavutettavuutta niin, että maksimimäärä viennistä ja tuonnista voidaan toteuttaa Itämeri laivaliikenteen avulla, raide ja rekka kuljetusten toimiessa yhteistyökumppaneina

Joten Suomen liikennejärjestelmä suunnittelu osuuden sisämaa osuudessa käytännössä on toimittu vastoin TEN_T tavoitetta – ilman tavoitteen huomioimista …jopa Saimaan kanavan syväväylä osuuden sisävesien ydinverkoksi nimittäminen -ilman kattavaa sisävesien alueellista liikenne verkkoa oli vastoin EU sopimuksia.

Ja nyt on mahdollisuus siihen -mikäli ei herätä, että LVM:n  omat raideliikenteen yltiöpäiset miljardi hankkeet tahdotaan pitää yllä

silloin myös maantieliikenteen siirto vaateet raiteille ja vesiliikenteen 8000 km suomiin mahdollisuuksiin ja niiden ennakkovertailu TEN_T tavoitteisiin jää tämän media hyökkäyksen avulla EU säännösten yhtä osaa painottamalla ja kritisoimalla – tekemättä.

+1
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu