Helsingin keskustatunneli puhuttaa ! Kestävän kehityksen mukainen ratkaisu tiedetään, muttei olla vielä valmiita sen toteutukseen ?

Helsingin kaupunki ylläpitää suunnittelua keskusta tunnelista jälleen ja edelleen…..!

Sivu 49 | 29.12.2022 | Helsingin Sanomat (hs.fi)

Perusteena satamaliikenteen aiheuttama raskas maantieliikenne volyymin siirto pois katutasolta.

Taustalla on huoli sataman noin 4 miljardin euron pieneneminen ja  vaikutusten valuminen maakuntiin -erityisesti Järvi Suomen alueellae

+++

EU on vuodesta 2011 alkaen toiminut suunnitellut ja tukenut jäsenvalioiden infra rakentamista sovitun liikennestrategian ,kestävän kehityksen mukaisesti

raskaan maantieliikenne volyymin siirtoja vesiliikenteeseen.

Suomessa raskaan maantieliikenne volyymin siirrot vesille tarkoittaisi koko kuljetusketjujen uusia arviointeja, joisssa tulisi ottaa huomioon sekä

maamme noin 8000 km valmiit sisävesiväylät-niiden korjausvelka arvioit -eli pullonkaulojen poistaminen laivaliikenteeltä, Press Release Inland Waterways (europa.eu)

että Järvi Suomen teollisuuden ja kaupan mahdollisuus alueelta tapahtuvaan suoraan laivaliikenteeseen eurooppalaisten kauppakumppanien ja transit satamien kautta tapahtuvien valtameri liikenteen hubien kanssa.

+++

Ja,  kun tuo kauppa Järvi Suomen viennin ja tuonnin osalta on tällä hetkellä suurelta osin HaminaKotka-Helsinki-Turku ja PoriRauman satamien kautta tapahtuvaa multimodaaliliikennettä,

kooltaan noin 30 miljoonaa tonnia vuodessa = 30% Suomen ulkomaankaupasta, se tarkoittaisi arviointien kohteeksi em kaupunkien satamien kautta kulkevaan

liikenteeseen kohdistuvaa uutta kilpailupainetta, rekka ja maantieliikenne volyymien siirtämiseksi suoralaivaukseen EU: ssa sovittujen  tukimenettelyjen avulla,joita

Suomi ei ole käyttänyt sisävesiliikenteen kehittämistarpeisiin lainkaan vuodesta 2013 ,jolloin EU aloitti massiiviset sisävesiliikenne infra tukimenettelyt ….

.2015-EU-TM-0404-S LVM / EU-CEF liikennehanke tilastojen kukkanen | Uusi Suomi Puheenvuoro

+++

Ja tähän vaihtoehtoisen mallin tutkimisiin,  ei satamakaupungit ,raide maantieliikenteeseen ja sen tukien ja infra rakentamisen avulla tehtyä liikennejärjestelmää ole saatu valtiota lobattua

eikä siten vaihtoehdoksi esitetty Helsingin johdolle, ei eduskunnalle eikä Järvi Suomen maakunnille ole tullut mieleen miten alueen teollisuuden uudistaminen mahdollistettaisiin ja saatettaisiin

rannikkoseutujen kanssa kilpailemaan logistiikan avulla -poistamalla turhat maantie ja raideliikenne kuljetukset suorilla laivalinjoilla Keski Eurooppaan.

Helsinki-Tallinna yhteistyö | Helsingin kaupunki

”Liikenne 12” -Suomeen poliittisesti tehdyt visiot vs Smart Community Review – lokakuun raportti. | Uusi Suomi Puheenvuoro

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu