Helsingin keskustatunneli puhuttaa ! Kestävän kehityksen mukainen ratkaisu tiedetään, muttei olla vielä valmiita sen toteutukseen ?
Helsingin kaupunki ylläpitää suunnittelua keskusta tunnelista jälleen ja edelleen…..!
Sivu 49 | 29.12.2022 | Helsingin Sanomat (hs.fi)
Perusteena satamaliikenteen aiheuttama raskas maantieliikenne volyymin siirto pois katutasolta.
Taustalla on huoli sataman noin 4 miljardin euron pieneneminen ja vaikutusten valuminen maakuntiin -erityisesti Järvi Suomen alueellae
+++
EU on vuodesta 2011 alkaen toiminut suunnitellut ja tukenut jäsenvalioiden infra rakentamista sovitun liikennestrategian ,kestävän kehityksen mukaisesti
raskaan maantieliikenne volyymin siirtoja vesiliikenteeseen.
Suomessa raskaan maantieliikenne volyymin siirrot vesille tarkoittaisi koko kuljetusketjujen uusia arviointeja, joisssa tulisi ottaa huomioon sekä
maamme noin 8000 km valmiit sisävesiväylät-niiden korjausvelka arvioit -eli pullonkaulojen poistaminen laivaliikenteeltä, Press Release Inland Waterways (europa.eu)
että Järvi Suomen teollisuuden ja kaupan mahdollisuus alueelta tapahtuvaan suoraan laivaliikenteeseen eurooppalaisten kauppakumppanien ja transit satamien kautta tapahtuvien valtameri liikenteen hubien kanssa.
+++
Ja, kun tuo kauppa Järvi Suomen viennin ja tuonnin osalta on tällä hetkellä suurelta osin HaminaKotka-Helsinki-Turku ja PoriRauman satamien kautta tapahtuvaa multimodaaliliikennettä,
kooltaan noin 30 miljoonaa tonnia vuodessa = 30% Suomen ulkomaankaupasta, se tarkoittaisi arviointien kohteeksi em kaupunkien satamien kautta kulkevaan
liikenteeseen kohdistuvaa uutta kilpailupainetta, rekka ja maantieliikenne volyymien siirtämiseksi suoralaivaukseen EU: ssa sovittujen tukimenettelyjen avulla,joita
Suomi ei ole käyttänyt sisävesiliikenteen kehittämistarpeisiin lainkaan vuodesta 2013 ,jolloin EU aloitti massiiviset sisävesiliikenne infra tukimenettelyt ….
.2015-EU-TM-0404-S LVM / EU-CEF liikennehanke tilastojen kukkanen | Uusi Suomi Puheenvuoro
+++
Ja tähän vaihtoehtoisen mallin tutkimisiin, ei satamakaupungit ,raide maantieliikenteeseen ja sen tukien ja infra rakentamisen avulla tehtyä liikennejärjestelmää ole saatu valtiota lobattua
eikä siten vaihtoehdoksi esitetty Helsingin johdolle, ei eduskunnalle eikä Järvi Suomen maakunnille ole tullut mieleen miten alueen teollisuuden uudistaminen mahdollistettaisiin ja saatettaisiin
rannikkoseutujen kanssa kilpailemaan logistiikan avulla -poistamalla turhat maantie ja raideliikenne kuljetukset suorilla laivalinjoilla Keski Eurooppaan.
Helsingin liikennesuunnittelu on järjettömyydessään kafkalaista.
Suhteellisen pienillä liikennemäärillä on onnistuttu tukkimaan mm. työmatkaliikenne monessa kohtaa.
Keskustatunneli ei ole ainoa. Jo 1970-luvun lopulla suunniteltiin linjalla Turun moottorite(Munkkivuori) -Pasila poikittaisliikennettä helpottamaan tunneli, ”Pasilanorsi”.
Tunnelua pidettiin kalliina ja tyydyttiin nykyratkaisuun. valohoitoon, joka on maksanut vuosien kuluessa 1000-kertaa tunnelia enemmän mm. menetettynä työaikana.
Hakamäentie valmistui alun perin kaksikaistaisena tienä vuonna 1976, Vuonna 2006 alkaneen mittavan laajennushankkeen aikana tietä levennettiin 2+2/3+3-kaistaiseksi eritasoliittymillä sekä osin joukkoliikennekaistoilla varustetuksi tieksi . Tien kaikki risteykset eli Mannerheimintien, Ilmalan, Veturitien ja Ratapihantien tasoliittymät muutettiin eritasoliittymiksi. Mannerheimintien alittava Hakamäentien länsipään 320 metriä pitkä tunneli Ruskeasuon bussivarikon kohdalla avattiin liikenteelle 2. kesäkuuta 2009, ja uudistettu Hakamäentie valmistui kokonaisuudessaan samana vuonna 23. syyskuuta. Rakennustyöt maksoivat noin sata miljoonaa Korkeasta hinnastaan huolimatta tien leventäminen ei tuonut helpotusta tietä vaivanneisiin ruuhkiin, vaan paikoitellen jopa pahensi niitä entisestään. Hakamäentietä levennettäessä oli sen ruuhkautuminen molemmista päistään ennakoitavissa
.
Lapsikin ymmärsi jo tuolloin, että Lapinmäentien kapeikko ruuhkauttaa liikennettä edelleen, ja vielä pahemmin liijennevirtojen lisääntyessä.
Ilmoita asiaton viesti