Helsingin liikenneinfra,Vapaavuori,LVM ja Suomen ex pääministerit

Nyky aika edellyttää suorat laiva liikenne yhteydet Sisämaasta keski euroopan liikenne hubeihin

 

Ihailen Helsingin kaupungin pormestarin taitoa hoitaa valtakunnan tasolla alue ja paikallispolitiikkaan kuuluvaa liikenneinfra keskustelua.
Pormestari Vapaavuoren blogista https://vapaavuori.net/avoin-kirje-helsinkilaisille-ydinkeskustamme-kehityksesta-ja-vahan-kaupungin-johtamisestakin/?fbclid=IwAR1fRPMRNwf-pq0FJFJka8_KBtmyiPUw64tBqSKLzm7-bLwkcYoMX7nfH68 näemme miten tärkeää osaa liikenne infran kehittäminen paikkakunnalle ja alueelle on.

SDP etunenässä tehdyn tunnelipäätöksen tekemättä jättäminen sai pormestarin suoraan sanoen paniikki tasolle ja tulemaan samalla erittäin pitkässä ja yksityiskohtaisessa blogi-selvityksessä uuden linjan kehittämisen tielle.

Pormestari tekee nopean ”takinkäännön” vaihdon uuden liikenne mallin tutkimisiin, (kappale Miten tästä eteenpäin) silti pormestari huomautti nyt päätöksen tehneille ja tuleville muille päättäjille: ” Mahdollinen hankkeen keskeyttämispäätös tapahtuu nyt muodollisesti demokraattisella enemmistöllä, mutta demokratian pelisääntöjä ja kaupunkistrategiassa yhteisesti sovittuja linjauksia halveksuen.”

Samoin on tapahtunut jopa eduskunnan omia prosessisääntöjä rikkoen Vapaavuoren mallin Suomi on Saari liikennejärjestelmän tieteellinen ja parlamentaarinen tutkiminen sitten vuoden 2007.

++++

Toivon, että Sisä – Suomen ja erityisesti Järvi Suomen vesi alueen kaupunkien johtajat ottavat kopin Vapaavuoren aktiivisuudesta ja alkavat tutkia vuodesta 2007 hallituksen ja eduskunnan toimintavalikostaan poisjätettyjen vesiliikenteen mahdollistamia vaihtoehtoisia tulevaisuuden   liikenneratkaisuja joilla on EU:ssa sovittu tavoite ja tuki-mikäli niitä aletaan toteuttaa .

Asia koskee ainakin seuraavia kaupunkeja ,niiden noin 1,6 miljoonaa asukasta

Imatra, Lappeenranta, Alajärvi, Alavus, Ähtäri, Mikkeli, Pieksämäki, Savonlinna, Hämeenlinna, Jyväskylä, Jämsä, Keuruu, Saarijärvi, Viitasaari, Äänekoski, Kouvola, Akaa, Ikaalinen, Kangasala, MänttäVilppula, Nokia, Orivesi, Parkano, Tampere, Valkeakoski, Virrat, Ylöjärvi, Joensuu, Kitee, Lieksa, Nurmes, Outokumpu, Haapajärvi, Iisalmi, Kiuruvesi, Kuopio, Suonenjoki, Varkaus, Heinola, Lahti, Harjavalta, Huittinen, Kankaanpää Pori ja Ulvila)

ja asukkaiden mahdollisia uusia työpaikkoja, jotka ovat aikoinaan syntyneet ylimääräisinä rannikkokaupunkeihin ja tulevaisuuden elinolosuhteita, ja mahdollisuuksia alueelliseen kehittämiseen, joiden perustaa ,liikennelogistiikkaa ja logistiikan mahdollistavaa liikenneväylästöä, sen kehittämistä tutkitaan tällä hetkellä puutteellisesti ei kestävän kehityksen ja EU:ssa sovittujen ja tuettujen mallien mukaisesti, edelleenkin LVM:n toimesta. https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/277775-ei-voi-olla-totta/ ,. tavalla mikä mahdollistaa Helsingin yksipuolisen liikennevirtojen avulla tapahtuvan kehittämisen Suomen muiden alueiden eri liikennemoodien ja niiden tarvitsemien väyläkehittämisten sijaan.

++++

Historia tähän mihin liikenneväylä kehittämisissä on päädytty , on suhteellisen pitkä, jos aloitetaan tapulikaupunki oikeuksista . Mutta suhteellisen nuori mikäli laitetaan alku siihen miten Helsingin Vuosaaren kehittäminen on vaikuttanut valtakunnan muun liikenneverkon kehittämisiin.

Pääministeri Lipposen(SDP) aikaan vuosituhannen vaihteessa saatiin päätös Vuosaaren rakentamiseksi. Samaan aikaan käsiteltiin Suomi on Saari liikennemallille vaihtoehtoista Lähin laituri on paras laituri -liikennemallia. http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/5.1-LIIKENNE-VERKOT-SUOMESSA-JA-NIIDEN-KEHITTÄMINEN.pdf
Tulos: 1-0 Suomi on Saari mallille. jossa haudattiin muu liikenteen tutkiminen ja kehittäminen.

Tämän Suomi on Saari mallin ei katsottu edes vuonna 2007 olevan millään tavalla muuttuva Vuosaari päätöksillä ,koska vain Helsingin silloinen aika vaatimaton liikennevirta olisi siirretty keski kaupungilta Vuosaareen. vielä vuonna 2007 näytti tilanne olevan vuosituhannen aikaan tehdyissä arvioissa ja tutkimusten mukaisia , siten että Helsinki ei kykene kilpailemaan taloudellisuudessa esim. Kotka Haminan kanssa sisämaan lasteista. http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/15.1-Kotkan-satama-ja.pdf/ sivu 16/20

Toisin kävi.

Miksikö ? Ensisijaisesti siksi, että Helsinki keskeinen liikenteen ja liikenneväylien yksipuolinen kehittäminen aloitettiin valtion toimesta pääministeri Vanhasen vuoden 2007 hallituksen jättäessä hallitusohjelmasta pois kokonaisuudessaan liikennestrategian viidennen liikennemuodon -sisävesiliikenteen. Se on ollut pois aina tähän Rinteen hallitukseen asti.
koska mm

entiset pääministerit Aho ja Lipponen olivat 2010-2017 LVM palkkalistoilla konsultteina niin liikennestrategian yksityiskohdissa (mm Ahon komitean v 2010 rahoituksen puu raaka aine kuljetusten kehittämisille pelkän maantie ja raideliikenne terminaali ja väylärakentamisineen kuin Lipposen Arktisen liikenteen kehittämisiin ilman sisävesiliikenne arvioita. vrt esim.Venäjän arktinen kehittäminen sivut 36- http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/01-Arctic-m-3-2017-m.pdf

Edelleen Aho oli vielä vuonna 2017 luomassa uutta tulevaisuutta http://www.sisavesi.fi/?page_id=271 ilman EU liikennestrategian kestävän kehittämisen tavoitetta maantieliikenne volyymien siirroista vesille raideliikenteen lisäksi.

Nyt Katainen on Ahon jalanjäljissä menossa Sitraan ja pitämään aluekehittämisen vesiliikenne osuutta pois kehittämisen keskiöstä, siitä mihin voitaisiin mennä noin 9000 km osalta mikäli muodostetaan Suomeen maan sisäinen sisävesiliikenne verkko.

Järvi Suomen alueelta viedään ja tuodaan noin 30 miljoonaa tonnia erilaisia hyödykkeitä ensisijaisesti eurooppaan. Se voitaisiin viedä ja tuoda mereltä ilman rannikolla tehtävää lisätyötä , taloudellisimmin ja ekoloogisesti kestävällä tavalla suoraan kauppakumppanin kanssa tapahtuvalla suoralaivauksella.

Vesiliikenne verkkoa tuskin saadaan aikaan mikäli Sipilän Bernerin tavoittelemat raideliikenne verkot vievät 100 miljardia pääomia pois valtion kassasta ja entisestään lisää käyttö ja liikenteen ulkoisia kustannuksia holtittomasti Hyödynsaajana Helsingin kaupunki ja sen liikenne kauppa ja palvelut. Kärsijänä erityisesti Järvi Suomen alueen teollisuus kauppa ja ihmiset.
Vesiliikenne verkko ja noin miljoonan rekka lastin siirtäminen maanteiltä vesille edellyttää Vapaavuoren tapaisia toimia edellämainituilta kaupungeiklta ja aluejohdoilta.
Jossa todetaan vuodesta 2007 alkaneen kehittämisen saaneen päätepisteensä ja on aika aloittaa Hallitus ohjelman mukaiset tutkimukset EU liikennestrategian soveltamisesta Suomalaiseen liikenneverkko ja väylä kunnostukseen niin että myös sisävesiliikenteeseen saadaan ajantasaiset korjausvelka arviot.

Suomen vesiliikenne strategian perusta ja keskustelu siitä voi alkaa

http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/vesiliikennestrategia-2014.pdf

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta mm. Tuotanto ja jakelu maantielogistiikan johto tehtävissä, Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksessa, Hamina Kotka alueen transit toiminnoissa ja sisävesiliikenteen tutkijana ja kehittäjänä, lastintarkastajana ja elektroniikka romu keräys logistiikan aloittajana Suomessa. www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu