Helsingin pormestarivaali ; Kestävänkehityksenhelsinki vai Maailmankaupunkihelsinki.

 

Pormestari Vapaavuori avasi ovet keskustelulle Helsingin uudesta  kehittämistavoitteesta.

Hän ilmeisesti katsoim että hän joko kykeni saamaan Helsingin tarpeeksi tukevasti Maailmankaupunkihelsingiksi tai sitten Vapaavuori pelkäsi, että ei kykene viemään Maailmankaupunkihelsinkiä tavoitteeseensa ja ei enää siksi pyri toiselle kaudelle, sellaiselle.  Jossa valtio /Turku/Tampere ja OULU panostavat raide ja maantieliikenteen budjetti varat(96%) kaikki Helsingistä säteettäin sisämaahan lähtevään henkilö ja tavarameriliikennehubiin – niin valtion vuosittaiset liikennebudjetit kuin myös LVM:n (painostamat ?) paikallisten kuntien takaamat valtion budjettien ulkopuolelle ministeriön voimin kehitetyt liikennehankeviritelmät, jotka saavat -em veronmaksajien takaamat –  lainat kansainvälisiltä sijoittajilta.

+++

Tämän nyt vallalla olevan kehittämisen kokevat intuitioon perustuen vääräksi perussuomalaiset, jotka Halla-ahon sanoin vastustavat Helsingin kasvattamista maailmankaupungiksi.

+++

Perussuomalaisten ainoa puute on se että he eivät ole nähneet ja ottaneet faktoja kokonaisuuden selventämiseksi,  viime kahdenkymmenen vuoden liikenneinfra kehittämisen myötäilyn takaa. Vaan ovat lampaina muiden puolueiden tapaan edelleen  LVM:n virkamiesten paimentamassa laumassa ja LVM:n rahapussin nyörien aukaisemista omille kannattajilleen maakunnissa ja kunnissa anomassa  sivu 17/53   http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/3.1-SUOMALAISTA-VESILIIKENNEKEHITT%C3%84MIST%C3%84-2000-LUVULLA.pdf  

+++

Järjestelmässä, jossa hallituspuolueen kansanedustajat ovat saavat omille kannattajilleen jakaa joululahja rahaa raide, lento ja maantieliikenne infran kehittämisiin vuosittain joka joulu joitain poikkeuksia lukuun ottamatta, ja jonka varjolla liikenneministeriö on voinut ”huseerata” ja tuottaa työryhmiensä kera kansanedustajien hyväksymisille melkein mitä tahansa, kestävän kehityksen ja ilmastomuutoksen nimissä, on aina vaara, että sitä voidaan käyttää väärin….. lahjuksen omaiset painostamiset vahvemman oikeus…alueiden poliittiset tavoitteet-päättäjien henkilökemiat jne… jne….

siitä viimeinen esimerkki on liikennejärjestelmä suunnitelma joka julkistettiin LVM:n sivuilla https://www.lvm.fi/etusivu  17.11.2020 jota arvioin blogissani puutteellisesti tehdyksi seuraavana päivänä   https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/oppitunti-isosta-kokonaisuudesta-liikennejarjestelmasuunnitelma-vuoteen-2050/

Nyt eilen 19 päivä kaksi päivää liikennejärjestelmäsuunnitelman julkaisun jälkeen LVM ehdottaa että vuoden 2021 budjettia päivitetään ehdotetun 96% raiteille ja teihin nyt lisäksi   kävelyn ja pyöräilyn tehostamisiin kunnille  LVM:ltä hakien noin 50 miljoonan euron lisäystä.  Lentojärjestelyt kilpailutetaan ministeriön toimesta erillisesti maakuntien tukemisilla 11 miljoonan euron edestä.  Onko se esimerkki siitä että LVM:n antaa niille lisää joiden poliittisen tahdon halutaan antavan äänensä puutteellisesti tehdylle liikennejärjestelmäsuunnitelmalle.

+++

Ilmasto ja kestävän kehityksen mukaisesti tulisi hallitusohjelman mukaisesti mennä.

+++

Mennäänkö ? m

+++

Fossiilittomaan liikenteeseen pyrkivässä tiekartassa oli selkeä ilmaisu siitä  että raideliikenne infra rakentaminen (50-100 ) miljardia euroa voi parantaa ilmastopäästöjen pienentämistä noin 2-4%.    https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162508/LVM_2020_17.pdf?sequence=4&isAllowed=y 

Rekka liikenteessä pyritään pienentämään päästöjä vastoin EU strategiaa https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en  Suomessa spelkästään bio energiaan ja sähköistämisiin ja digitalisaatioon siirtymällä.  ei edes ajatella että mitä tapahtuisi jos pienennettäisiin EU tavoitteiden mukaisesti rekka liikennettä.

+++

Tästä ajatuksen juoksusta ilman modal shift mallia käy hyvästä esimerkistä  Helsingin pormestariksi pyrkivän SDP.n Nasima Rasmyarin ehdotus tukea Jätkä Saaren tunnelia . https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007624836.html , ja vahvistamalla siten niin valittua liikennejärjestelmää kuin  maailmankaupunkhelsingin imagon ylläpitämistä ja kehittämistä valtion suosiollisella avustuksella.  Onhan selvää että Jätkäsaaren tunnelia ei rakenneta pelkästään maailmankaupunkihelsingin varoilla vaan koko valtakunnan verovarat otetaan avuksi-jälleen kuten Vuosaaren ja sille liikenteen kehittämisissä -jopa  Ääänekoskelta… .

+++

Suomi mittaa tänä vuonna mittaushistorian lämpimämmän vuoden. Uutissuomi 20.11.2020  kello 21:53  https://areena.yle.fi/1-50316973

Ja

Nyt 19.11.2020 –  Liikenneministeriö on päättänyt esittää hallituksen hyväksymänä eduskunnalle seuraavan vuoden budjettiin pelkästään

Lentoliikenteen kehittämisiin

Kylä ja maanteitten kehittämisiin

ja

polkupyöräilyn kehittämisiin

lisärahaa sen lisäksi, että seuraavan kahdentoista vuoden liikennejärjestelmä suunnitelmassa ei ole mitään merkintää koko sisävesiväylästömme käyttöön otosta muuttuneiden liikenne olosuhteiden hyödyntämisiksi ,  ja vain 4% liikenneinfran määrärahoista käytetään kahteen erillisiin liikennemuotoihin joiden kautta noin 90% maamme viennistä ja tuonnista hoidetaan.  Ja laivamatkojen kasvattamisilla sisämaahaan saataisiin suurin mahdollinen ilmasto ja energiahyöty noihin kuljetuksiin halvimmalla mahdollisilla keinoilla.

Samalla Halla-ahon vaatimus lopettaa Helsingin kasvattaminen konkretisoituisi mitä suurimmalla mahdollisella tavalla.

++++

Jätkäsaari ja Helsinkiä on verrattu somessa tällä viikolla Tukholmaan jossa kaikki on paremmin…. ja meillä tulisi kehittää liikennettä Tukholman tavoin.

Tässä vertailu Tukholmaan.

Tukholma on eri asemassa kuin Helsinki kahdella eri tapaa.

 

Ruotsissa valtio tukee maaliikenteen siirtoja vesille EUssa sovituin tavoin.

 

Toiseksi on sekä Göteborg josta osa sisämaan liikennettä palvellaan niin rekoin ,raitein kuin vesiliikenteen avulla, että Södertälje kanava mikä vähentää sisämaan rekka liikennettä suoralla laivaliikenteellä sisämaahan niin, että Tukholman satamaa ei tarvita samalla mitalla mitä Helsinkiä, jota on kehitetty viimeiset 20 vuotta – niin että tavaravolyymit eivät mene ohi Helsingin niin kuin ne menevät Tukholman ohi .

 

Suomessa tämä vesiliikenne vaihtoehto tyrmättiin viimeksi http://www.sisavesi.fi/…/5.1-LIIKENNE-VERKOT-SUOMESSA-JA… vuosituhannen vaihteessa, kun aloitettiin pelkän Vuosaaren sataman rakentaminen -ilman sisävesiliikenne vaihtoehtoa ja Vuosaarelle liikenteen kasvattaminen raide ja maantieliikenteen infra panostuksin …. jotka huipentuvat nyt tehtyyn liikennejärjestelmä suunnitelmaan ja sen raide ja maantie liikenne osuuksien 96% rahapanostuksiin, kun koko merenkululle jätetään vain 4% vaikka sillä on sekä meriliikenne että sisävesiliikenne moodit ja niille väylät hoidettavana ja kehitettävinä…. https://ec.europa.eu/transport/modes_en ja EU:ssa on sovittu rekka liikenne volyymien siirroista myös vesiliikenteeseen….

 

https://ec.europa.eu/…/themes/strategies/2011_white_paper_en .

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu