Helsinki kipu- näkemyksiä Halla-ahon uusien tavoitteiden tuomista päättäjien ongelmista – liikenne  

 

Helsinki on Suomen pääkaupunki.

Pääkaupunki imago luo tiettyä rakentamispainetta. Siitä johtuu että kaupunkiin on valtion varoin panostettu eduskuntataloa, presidentin asumusta. kansallis-sitä sun tätä, jne.,…

Tämä luo erityisesti henkilöliikennettä pääkaupunkiin.

Se taas edellyttää Helsingistä säteettäisiä yhteyksiä maan eri osiin, itään, pohjoiseen ja länteen ja niiden väli-ilman suuntiin ja maastoihin.

Kuitenkin ratkaisevaksi Helsingin kehittämisessä liikenteen avulla on ollut poliittisten päätösten avulla meri ja tavaraliikenteen vääristymänä viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana.  .

Ja se vääristymä on pelannut Helsingin hyväksi, kaikkien poliittisten päättäjien ollessa yhtälailla laput silmillä , niin Halla-aho kuin Vapaavuorikin.

Puhutaan ainoastaan energian säästöistä ja sähköistämisistä, kun liikenteen infraa kehitetään niin kokoomuksessa, demareissa kuin perussuomalaisissakin.  https://www.perussuomalaiset.fi/tietoa-meista/puolueohjelma/    .

Kaikki puolueet ovat jättäneet valtakunnan tason liikenne infra kehittämiset sivuun samalla kun ovat keskittäneet kaiken niin henkilö- kuin tavaraliikenne kehittämisen Helsinki keskeiseksi, maantie ja raideliikenteen Vuosaari keskittämisillä -kaikkea liikennemaantieteellistä faktaa ja kestävää EU:ssa sovittua liikenteen kehittämistä vastaan.

https://julkaisut.vayla.fi/pdf8/lts_2017-55_suomen_satamien_web.pdf .

tämä kehitys on tapahtunut kokonaisuudessaan 2000 luvun aikana.

Kun asiantuntija arviot olivat 2000 luvun alussa sen aikaisille liikenne infralle toteutettuna, että meri liikenne Helsingin kautta ei voi kasvaa taloudellisten faktojen ollessa sitä vastaan. http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/15.1-Kotkan-satama-ja.pdf  niin siitä huolimatta Helsinki on saanut poliittisilla liikenneinfra päätöksillä ja investoinneilla sataman joka on Suomen suurin.

Mikäli Halla-aho aikoo laittaa Helsingin muiden kaupunkien ja alueiden kanssa samanarvoiseen asemaan, Halla ahon ensimmäinen tehtävä tulisi olla EU liikennestrategian kestävän kehityksen mukaisen liikenne infra tutkimuksen aloittaminen maassamme. https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en

Kun vertaa noita em  linkkejä    : havaitsee että:

  • noin 80% maahamme tulevasta ja lähtevästä tavaravirrasta kulkee rekoilla ja raiteilla noin 20%
  • rekkojen volyymi eli matkat yli 150km etäisyyksiltä tulisi voida puolittaa vuoteen 2050 mennessä
  • Meillä ei vielä ole aloitettu em vertailuja lainkaan vaikka asiasta on sovittu jo vuonna 2011.

Kaikki tämä on pelannut suoraan Helsingin (ja muiden satamakaupunkien piikkiin ) .

Volyymissä se merkitsee ulkomaan kaupan osalta noin 30 miljoonaa tonnia vuodessa eli 30% minkä vaikutukset päästö energia ja muihin valtakunnan tason kehittämisiin on täysin tutkimatta.

Ja tämä valtakunnan tason 30 miljoonaa tonnia vastaa samoin ja erityisesti Helsingin kohdalla minimi määrää 30% pienennettäväksi -pois Helsingin kautta kulkevaksi, tarkoittaa että mikä tulisi voida ohjata muuta kautta määränpäähänsä -muilla kuljetustoteutuksilla, pois Helsingin satamasta eli käytännössä se merkitsisi suoraa Itämeren satamamien ja  Järvi Suomen alueella tapahtuvaan , omaan laivaliikenteeseen.  Vain näin voimme vähentää käytännössä rekka liikennettä.  Lisätään laivamatkaa vastaavasti. se on tehokkain rekka liikenne km- volyymien vähentäjä.

Tarkoittaa samalla taloudellisesti, itäs että minimissään Helsingin sataman 4 miljardin liikevaihdosta noin kolmanneksen tulevaa pienennystä. tarkoittaa samoin että vastaava satamatyö siirtyy sisämaahan.  Eli liikenteen merkitys työllisyyteen on aika ratkaiseva….nyt työllisyyttä on haalittu rannikkosatamiin ja erityisesti pelkästään poliittisin päätöksin Helsingin kasvua tukemaan ,  muun valtakunnan kustannuksella.

Kun edelleen liikennettä ja sen avulla suoritettua logistiikkaa havainnoi , niin valtakunnan tasolla meillä on vuosittain noin 19 miljardia euroa kalliimpi logistiikka, mitä keski euroopan vastaavissa maissa vastaava tavaramäärä aiheuttaa.

Tämän kotimaan kustannustason pienentäminen koskee erityisesti Helsinkiä ja muita rannikkosatamia. Ne ovat häviäjiä tässä rakennemuutoksessa ja Järvi Suomi on voittaja.

Tosin tätä pienentämisiin johtavaa tutkimusta ei ole vielä valtakunnan tasolla aloitettu eikä otettu poliittisesti esille –vielä.

Halla ahon esityksistä voidaan vain johtaa em havaintoja.

Tämä logistiikka uudistus hanke on todella varmastikin vaikea toteuttaa poliittisesti toteuttaa, mutta se on  tarpeellinen ja varmasti halvempi ja kansantaloudellisesti edullisempi mitä nyt LVM:n pöydillä olevat 50-100 miljardin euron raideliikenne suunnitelmat,  joilla saadaan noin 2 % vaikutusta liikenteen päästöjen vähenemisiin, ja 10-15 minuutin aikataullisia nopeutuksia Helsingin liikenteeseen, joka on samalla osa kokoomaliikennettä Tallina tunnelille.

 

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu