Hesari havaitsi jäävuoren huipun: “Maanteillä ei ajeta kohti päästöttömyyttä”
Toivon, että Helsingin Sanomat alkaisi vihdoinkin kirjoittaa itse jäävuoresta eli liikennejärjestelmästämme, joka tietoisesti poikkeaa EU:n tavoitteista “Liikenne 12” -suunnitelman myötä.
Seuraava pääkirjoitussivun otsikko voisi /tulisi olla:
“Liikennejärjestelmäämme ei kehitetä kohti päästöttömyyttä”.
Tämän puutteen eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta havaitsi vasta keväällä 2024, vuonna 1992 annetun intermodaaliliikennedirektiivin vahvistamiskäsittelyssä.
Sen yhteydessä EU:n tilintarkastustuomioistuin otsikoi vuonna 2023 omassa intermodaaliliikennettä koskevassa raportissaan rekkaliikenteestä näin:
Erityiskertomus 08/2023: Intermodaalinen tavaraliikenne: Tavaraliikenteen poistamiseen tieliikenteestä on EU:ssa vielä pitkä matka | European Court of Auditors (europa.eu)”1.
Suomessa vuosi myöhemmin valiokunta omassa lausunnossaan edellytti, että Liikenne 12 -suunnitelmaa tälle hallituskaudelle nimetty parlamentaarinen työryhmä ottaa asian perusteelliseen käsittelyyn2. Ja nyt Hesari havaitsee, että rekkaliikenteen kasvua ei tahdota Orpon hallituksessa millään muotoa rajoittaa, vaan helpottaa toiminnan perusratkaisuja mm. polttoaineiden suhteellisilla verotushuojennuksilla.
Tausta
Liikenne 12 -järjestelmän perusteita alettiin rakentaa jo vuonna 1990 eduskunnan päätöksellä suosia maantie- ja raideliikenteen kehittämistä. Kehittäminen aloitettiin siitä, että polttoaineiden suoratuonti laivoilla Järvi-Suomen alueelle siirrettiin rannikoilta rekoille ja raiteille. Tällä vahvistettiin Neste Oy:n monopolia.
Professori ja kansanedustaja Erkki “Susi” Pulliainen kommentoi Saimaan liikennerajoituksista vuonna 1990:
”Siperian tiikerin rauhoitus Suomessa”3.
Vuonna 1997 jätettiin rekkaliikenteen kilpailuasetelma vajaaksi, kun ei aloitettu tutkimaan lainkaan vesiliikenneväylästöä sisävesien alueelliselle saavutettavuudelle. Vuonna 2006 lopetettiin Järvi-Suomen merenkulkupiiri, mikä tarkoitti, että yhdeksän maakunnan alueella alueellinen valtion virasto, alueellinen sisävesien ylläpito- ja kehittämisjärjestelmä, lakkautettiin.
Vuonna 2010 tuotettiin Sitran ja LVM:n suunnittelema liikennerevoluutio, jonka tavoite oli: Liikennerevoluutio – Sitra
Tästä kuitenkin rakentui /rakennettiin poliittisilla päätöksillä ja puuttellisilla tiedoilla , jotain aivan muuta kuin mitä tavoite oli:
Tällä valtion neljän liikennemuodon Suomi on Saari mallilla rakennettiin sekä aluehallinto, että liikennejärjestelmän infra vastoin EU ssa sovittua viiden liikennemuodon vastaavaa järjestelmää jolla Suomen poikkeava Liikenne 12 -parlamentaarinen suunnittelu ja toteuttaminen annettiin LVM:n toteutettavaksi.
Liikennejärjestelmämme perusteita tulee ravisuttamaan EU-tavoitteisesti toteutettava liikennejärjestelmätutkimus, mikäli sille myönnetään varat sen toteuttamiseksi.
viite:
Kommentit (0)