Hesari havaitsi jäävuoren huipun: “Maanteillä ei ajeta kohti päästöttömyyttä”

 

Toivon, että Helsingin Sanomat alkaisi vihdoinkin kirjoittaa itse jäävuoresta eli liikennejärjestelmästämme, joka tietoisesti poikkeaa EU:n tavoitteista “Liikenne 12” -suunnitelman myötä.

Seuraava pääkirjoitussivun otsikko voisi /tulisi olla:

“Liikennejärjestelmäämme ei kehitetä kohti päästöttömyyttä”.

Tämän puutteen eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta havaitsi vasta keväällä 2024, vuonna 1992 annetun intermodaaliliikennedirektiivin vahvistamiskäsittelyssä.

Sen yhteydessä EU:n tilintarkastustuomioistuin otsikoi vuonna 2023 omassa intermodaaliliikennettä koskevassa raportissaan rekkaliikenteestä näin:

Erityiskertomus 08/2023: Intermodaalinen tavaraliikenne: Tavaraliikenteen poistamiseen tieliikenteestä on EU:ssa vielä pitkä matka | European Court of Auditors (europa.eu)1.

Suomessa vuosi myöhemmin valiokunta omassa lausunnossaan edellytti, että Liikenne 12 -suunnitelmaa tälle hallituskaudelle nimetty parlamentaarinen työryhmä ottaa asian perusteelliseen käsittelyyn2. Ja nyt Hesari havaitsee, että rekkaliikenteen kasvua ei tahdota Orpon hallituksessa millään muotoa rajoittaa, vaan helpottaa toiminnan perusratkaisuja mm. polttoaineiden suhteellisilla verotushuojennuksilla.

Tausta

Liikenne 12 -järjestelmän perusteita alettiin rakentaa jo vuonna 1990 eduskunnan päätöksellä suosia maantie- ja raideliikenteen kehittämistä. Kehittäminen aloitettiin siitä, että polttoaineiden suoratuonti laivoilla Järvi-Suomen alueelle siirrettiin rannikoilta rekoille ja raiteille. Tällä vahvistettiin Neste Oy:n monopolia.

Professori ja kansanedustaja Erkki “Susi” Pulliainen kommentoi Saimaan liikennerajoituksista vuonna 1990:

 ”Siperian tiikerin rauhoitus Suomessa”3.

Vuonna 1997 jätettiin rekkaliikenteen kilpailuasetelma vajaaksi, kun ei aloitettu tutkimaan lainkaan vesiliikenneväylästöä sisävesien alueelliselle saavutettavuudelle. Vuonna 2006 lopetettiin Järvi-Suomen merenkulkupiiri, mikä tarkoitti, että yhdeksän maakunnan alueella alueellinen valtion virasto, alueellinen sisävesien ylläpito- ja kehittämisjärjestelmä, lakkautettiin.

Vuonna 2010 tuotettiin Sitran ja LVM:n suunnittelema liikennerevoluutio, jonka tavoite oli: Liikennerevoluutio – Sitra

Tästä kuitenkin rakentui /rakennettiin poliittisilla päätöksillä ja puuttellisilla tiedoilla , jotain aivan muuta kuin mitä tavoite oli:

Vuonna 2010 LVM:n ja Sitran aloittaman ja edelleen käynnissä olevan toteutuksen : Liikennerevoluution – mahalaskun merkit ? | Uusi Suomi Puheenvuoro

Tällä valtion neljän liikennemuodon Suomi on Saari mallilla  rakennettiin sekä aluehallinto, että liikennejärjestelmän infra vastoin EU ssa sovittua viiden liikennemuodon vastaavaa järjestelmää jolla Suomen poikkeava  Liikenne 12 -parlamentaarinen suunnittelu ja toteuttaminen annettiin  LVM:n toteutettavaksi.

Tietoon perustuvan liikennepoliittisten päätösten teon näkyvistä  ongelmista Suomessa? LVM on vuosikausia ”hehkuttanut ”nettisivuillaan  tietoon perustuvan liikennekehittämisen ja suunnittelun puolesta. Tietoon perustuva päätöksenteko ja lainsäädäntö edistävät liikenneturvallisuutta – Liikenne- ja… (uusisuomi.fi)

Liikennejärjestelmämme  perusteita tulee ravisuttamaan EU-tavoitteisesti toteutettava liikennejärjestelmätutkimus, mikäli sille myönnetään varat sen toteuttamiseksi.

viite:

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu