Hesari ja Helsingin sillat

Hesarin pääkirjoitus käsitteli jälleen eilen Helsingin liikennettä. Sillat ja tunnelit jakavat puolueita Helsingissä – Pääkirjoitus | HS.fi

Käsittely tapa on konventionaalinen ja poliittisesti kaikkien puolueiden kanssa yhteisesti hyväksytty malli, jota media 100% ilman poikkeusta ylläpitää ja kansa nielee sen omaksi turvalliseksi mielipiteekseen.

Koko ongelman ydin on onnistuneesti tiivistetty yhteen hesarin pääkirjoituksen lauseeseen…

”Sujuva liikenne vaatii tilaa jostakin – maan alta tai sen yläpuolelta.” jota sitten somessa vaikuttavat poliitikot tulkitsevat mm seuraavasti: ”Vesiliikenne Helsingissä soveltuu vain turismille ja muutamaan kaukaisempaan kohteeseen.”

Moni kysyy ja toteaa nyt tässä vaiheessa, että mitä vikaa noista löytyy.+

No se vika että kyseisiä lausahduksia käytetään poliittisessa päätöksenteossamme aksiooman tavoin tutkimatta niitä edelleen.

Laivanrakennustekniikka ,materiat ja ilmasto muutokset ovat muuttaneet tavoitteita niin energian kulutuksen kuin laivojen mahdollisuuksiin korvata maanteitten ja katujen raskasta kallista saastuttavaa ja energiahupaa liikennettä,johon  myös bussiliikenne lasketaan ,vesiliikenteellä.

Meidän onnellisten Suomalaisten poliittinen johto on tehnyt eduskunnassa hyväksytyt päätökset vuoden 2011 EU liikennestrategian toteuttamisen tutkimisesta  niin että liikennemuotojen siirroista aiheutuvien etujen  tutkiminen raskaan maantieliikenteen siirroista vesiliikenteeseen jätettiin kokonaan pois.

Kaikki valtion tuottamat liikenne skenaariot, laskelmat päästöjen pienentämisistä j ne…. ovat ilman tätä vaihtoehtoa tuotetut.

Ruotsissa ja Euroopassa näitä tutkitaan aktiivisesti EU tuella

Vuoden 2015 seminaarissa esiteltiin Tukholman vesijoukkoliikenteen hanketta. mm sivu 15   .reittejä joissa on mukana sekä maaliikenne että vesiliikenne.  .https://e-lass.eu/media/2016/08/Lightice-for-E-lass-Damen-2015small.pdf?fbclid=IwAR0NkuXexq2Z1btfq7P1pZnrNNlML7LEM31gtw8nzikOVUqYzY_VYszAFKI  .

 

Suomessa nämä joukkoliikenne hankkeet, kuten tavaraliikenteen vastaavat EU tason jo tehdyt ja tuotetut tutkimukset ovat heitetyt ilman kommentteja suoraan paperikoriin…. ja siten myös poliittiset päätökset tehdään edelleen vanhojen myyttien ja median tietoisesti ylläpitämien artikkeleiden ja puutteellisten tutkimusten valossa ja avulla – valitettavasti . https://e-lass.eu/media/2016/08/05-Arctic-logistics-Shipdesign-and-Energy-efficience-in.pdf 

+1
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu