Hesarin ja LVM:n – kiinteä vastavuoroinen toimintamalli ?
Kysymys 1
Muuttuuko mediassa mielipide faktaksi, kun valtion korkea virkamies tukee lehdessä julkaistua mielipidettä ?
Riittääkö se faktantarkastukseksi lehden mielipide osastolle ?
Kysymys 2
Voiko virkamies osallistua julkiseen keskusteluun julkistamalla puolitotuuksia; ilmeistä on, että maanteitten osalta CEF rahoitusta on haettu täysimääräisesti ,jopa rajoja koetellen ,mutta kokonaisuuden toteutus on tehty vain neljälle liikennemuodolle kun EU ssa on viisi liikennemuotoa joille voidaan hakea tukea
Toiminnan taustalla on vuonna 2010 Eduskunnassa hyväksytty liikennerevoluutio, Vuonna 2010 LVM:n ja Sitran aloittaman ja edelleen käynnissä olevan toteutuksen : Liikennerevoluution – mahalaskun merkit ? | Uusi Suomi Puheenvuoro minkä avulla voitiin yksi liikennemuoto jättää huomiotta.
Tarkoittaa, että samalla Suomessa on jätetty koko EU ssa sovittu liikennejärjestelmän ehken tärkein osa eli liikennejärjestelmä kokonaisuudella haettava kestävän kehityksen mukainen- optimaalinen multimodaali suunnittelu ja toteutus . Se on Suomessa jäänyt toteuttamatta – koska raskaan maantieliikenne volyymien siirrot vesiliikenteeseen, maantietomme mahdollistamien liikenne moodien ja siirtojen avulla, yli 7000 km sisävesiväylien käyttöön otolla ovat kokonaan jätetty suunnittelun ulkopuolelle niin kotimaan vaatimuksin .3.2 Sisävesiliikenne ja väylät (sisavesi.fi) kuin vastaavin EU tavoittein Valkoinen kirja 2011 – Euroopan komissio (europa.eu)
Joiden suunnittelun ja toteuksen yksi osa olisi juuri LVM:n CEF rahoituksilla tuotettavaa suunnittelua ja toteuttamista.
. Suomessa on vuodesta 1990 toteutettu täysin päinvastaista liikennemuotojen avulla tehtävää liikennejärjestelmää.
Tarkoittaa sitä, että meillä on valtion tuella toteutettu kokonaisvaltaisesti sisävesilaivaliikenne volyymien siirtoja raiteille ja rekoille. Kun EUssa tavoite on asetettu päinvastaiseksi, jota tulisi noudattaa.,
Mutta meillä on erityisesti vastoin vuonna 2011 voimaan astunuttu liikennestratregtiaa jota Suomenkin tulisi toteuttaa ,ottamalla tavoitteet huomioon omassa liikennejärjestelmä suunnittelussa -Liikenne 12 . Liikenne 12 tuotettiin tietoisesti LVM:n tuottamilla virheellisillä sisävesiliikenteen perustiedoilla.
Suomessa viidennen liikennemuodon eli sisävesiliikenteen tukihakemuksia ei ole(hyväksytty lähetettäväksi-tai tuettavaksi) tehty koko CEF voimassa olo aikana eli sitten vuoden 2014 alkaen
2.8-Suomen-Sisävesiliikenne-poliitisia-päätöksiä-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf (sisavesi.fi) erityisesti sivu 8/11
Kysymys 3
Mitä Hesari voi tästä tietoisesti virheellisestä mediatiedottamisesta hyötyä, jossa se 4.3.2009 jälkeen siirtyi valtion virheellisen ”totuuden torveksi”
3.11 HS 4.3.2009 (sisavesi.fi)
Kommentit (0)