Hesari: ”Maakuntalentojen tukiin tarvitaan järkeä” kyllä ! – mitä muuta alueelliseen saavutettavuuteen tarvitaan?

En olekaan vielä verrannut näillä sivuilla lento liikenteeseen ja sisävesiliikenteeseen suhtautumisen eroja ja yhtäläisyyksiä.

Teenpä sen nyt ja tässä.

Hesarin pääkirjoitus on oiva lähde.

Se kertoo tänään 5.7-2022  että :”Maakuntalentojen tukiin tarvitaan järkeä. ” hyvä niin -sillä kaikkeen liikenteen tukemiseen tarvitaan järkeä.

Nyt Hesari perustelee Helsingistä maakuntiin kohdistuvan lentoliikenteen tukemisiin järjenkäytön tarvetta seuraavilla faktoilla:

Puolesta:  

  • Maakuntien saavutettavuus
  • Tavoitteena on tukea välttämättömät yhteydet Helsingin ja maakuntien välillä.
  • Lapin lääniä lukuun ottamatta tavoite on tukea vientiteollisuuden jatkoyhteyksiä ulkomaille.

Vastaan:

  • Multimodaalisuus vaihtoehdot; Verovaroin ylläpidetyistä reiteistä, arviot mikä on välttämätöntä ja mikä ei on tekemättä.
  • Ilmasto päästöt ja kannattavuus ongelmat :Yksittäisen lentolipun tuki voi alla jopa tuhat euroa
  • Juna voi olla nopeampi Helsingin keskustaan, kuin lento

¨

 

Liikennejärjestelmän tutkimisiin tarvitaan järkeä : Sisävesiliikenne Tutkimukset tulisi saada käyntiin saman aikaisesti lentoliikenteen tutkimusten kanssa. Koska kyse on saman alueen ja saman ryhmän suuremmista eduista arvoista mitä yhteyksien tunnin tai puolen tunnin aikasäästöt tuovat.  Kyse on koko vientiteollisuuden sijoittumis/perustamis- kriteereitten suurimmasta vaikuttajasta : tavaraliikenne logistiikan ylläpidosta ja kehittämisistä vienti teollisuuden elinvoiman ylläpitämisiksi -erityisesti Järvi Suomen matala syväyksisten laivareittien käyttöön otosta 2000 luvun tekniikan ja logistiikan tietoteknisten mahdollisuuksien rajoissa ympärivuotiseen liikenteeseen  korvaamaan  kotimaan sisäistä raide ja maantieliikennettä-vienti ja tuontikaupan tavaraliikenteessä

Puolesta

  • Maakuntiin sisävesien avulla saatava tavaraliikenteen saavutettavuus.
  • Tavoitteena EU liikenne strategian mukaisen TEN_T valtakunnan tason alueellisen saavutettavuuden avulla mahdollistettava sisävesiliikenne ydinverkko yhteys Järvi Suomen sisävesivaikutusalueelta Keski-Eurooppaan ja sen jokialueille suoraan ilman kahta rannikkosatamien rekka/raide liikenne lastausta/purkausta.
  • Koskee Lapin lääniä lukuun ottamatta vienti ja tuonti teollisuuden tavaraliikennettä ollen minimissään 1/3 koko valtakunnan vienti ja tuonti volyymeistä.
  • Pienentää valtion liikenteestä aiheutuvia ulkoisia kustannuksia suuresti

 

Vastaan

  • Metsäteollisuuden puunhankinnan rekka liikenteen avulla muodostuneiden monopoli alueiden pirstoutuminen ja hankinta alueiden puun myynnin muuttuminen alueellisesta monopolista kilpailuun valtakunnan ja Euroopan tasolle
  • Vuodesta 1997 alkaen tehdyn TEN_T liikennejärjestelmän haavoittaminen tuomalla sisävesiliikenne mukaan kaikkeen tutkimukseen EU liikenne strategia tavoitteisesti.
  • Vähentää Helsingin, muitten satamakaupunkien, rekka liikenteen, raideliikenteen ja rannikon laivaliikenteestä saatavia tuloja ja työpaikkoja radikaalisti, sisämaan hyväksi.
0
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu