Hesari: ”Maakuntalentojen tukiin tarvitaan järkeä” kyllä ! – mitä muuta alueelliseen saavutettavuuteen tarvitaan?
En olekaan vielä verrannut näillä sivuilla lento liikenteeseen ja sisävesiliikenteeseen suhtautumisen eroja ja yhtäläisyyksiä.
Teenpä sen nyt ja tässä.
Hesarin pääkirjoitus on oiva lähde.
Se kertoo tänään 5.7-2022 että :”Maakuntalentojen tukiin tarvitaan järkeä. ” hyvä niin -sillä kaikkeen liikenteen tukemiseen tarvitaan järkeä.
Nyt Hesari perustelee Helsingistä maakuntiin kohdistuvan lentoliikenteen tukemisiin järjenkäytön tarvetta seuraavilla faktoilla:
Puolesta:
- Maakuntien saavutettavuus
- Tavoitteena on tukea välttämättömät yhteydet Helsingin ja maakuntien välillä.
- Lapin lääniä lukuun ottamatta tavoite on tukea vientiteollisuuden jatkoyhteyksiä ulkomaille.
Vastaan:
- Multimodaalisuus vaihtoehdot; Verovaroin ylläpidetyistä reiteistä, arviot mikä on välttämätöntä ja mikä ei on tekemättä.
- Ilmasto päästöt ja kannattavuus ongelmat :Yksittäisen lentolipun tuki voi alla jopa tuhat euroa
- Juna voi olla nopeampi Helsingin keskustaan, kuin lento
¨
Liikennejärjestelmän tutkimisiin tarvitaan järkeä : Sisävesiliikenne Tutkimukset tulisi saada käyntiin saman aikaisesti lentoliikenteen tutkimusten kanssa. Koska kyse on saman alueen ja saman ryhmän suuremmista eduista arvoista mitä yhteyksien tunnin tai puolen tunnin aikasäästöt tuovat. Kyse on koko vientiteollisuuden sijoittumis/perustamis- kriteereitten suurimmasta vaikuttajasta : tavaraliikenne logistiikan ylläpidosta ja kehittämisistä vienti teollisuuden elinvoiman ylläpitämisiksi -erityisesti Järvi Suomen matala syväyksisten laivareittien käyttöön otosta 2000 luvun tekniikan ja logistiikan tietoteknisten mahdollisuuksien rajoissa ympärivuotiseen liikenteeseen korvaamaan kotimaan sisäistä raide ja maantieliikennettä-vienti ja tuontikaupan tavaraliikenteessä
Puolesta
- Maakuntiin sisävesien avulla saatava tavaraliikenteen saavutettavuus.
- Tavoitteena EU liikenne strategian mukaisen TEN_T valtakunnan tason alueellisen saavutettavuuden avulla mahdollistettava sisävesiliikenne ydinverkko yhteys Järvi Suomen sisävesivaikutusalueelta Keski-Eurooppaan ja sen jokialueille suoraan ilman kahta rannikkosatamien rekka/raide liikenne lastausta/purkausta.
- Koskee Lapin lääniä lukuun ottamatta vienti ja tuonti teollisuuden tavaraliikennettä ollen minimissään 1/3 koko valtakunnan vienti ja tuonti volyymeistä.
- Pienentää valtion liikenteestä aiheutuvia ulkoisia kustannuksia suuresti
Vastaan
- Metsäteollisuuden puunhankinnan rekka liikenteen avulla muodostuneiden monopoli alueiden pirstoutuminen ja hankinta alueiden puun myynnin muuttuminen alueellisesta monopolista kilpailuun valtakunnan ja Euroopan tasolle
- Vuodesta 1997 alkaen tehdyn TEN_T liikennejärjestelmän haavoittaminen tuomalla sisävesiliikenne mukaan kaikkeen tutkimukseen EU liikenne strategia tavoitteisesti.
- Vähentää Helsingin, muitten satamakaupunkien, rekka liikenteen, raideliikenteen ja rannikon laivaliikenteestä saatavia tuloja ja työpaikkoja radikaalisti, sisämaan hyväksi.
Velan kasvaessa pitäisi pohtia säästömahdollisuuksia. Kaikki eri tukimuodot lisäävät velkataakkaa. Rautateitä ylläpidetään muttei saada kiskoja taipumaan lentoasemalle? Ei ole mieltä tukea molempia?
Ilmoita asiaton viesti
Junan ja lentokoneen vertaaminen ei ole mielekästä monillakaan reiteillä. Esimerkiksi Helsingin keskustassa ei enää juurikaan ole isoja yrityksiä ja esim. Espoossa olevista isoista yrityksistä menee taksilla sama lentokentälle kuin Helsinkiin junien kaukoliikenteen asemille.
”Juna voi olla nopeampi Helsingin keskustaan, kuin lento.” Tuota samaa toistetaan aina, kun yritetään saada etua junalle ja se ei kestä tarkempaa tarkastelua. Mitä jos ei ole menossa Helsingin keskustaan? Onkin menossa esim. Aviapolisiin tai Business parkiin Helsingin lentokentän viereen. Lännestä pitää kiertää junalla Pasilan kautta ja sieltä menee puoli tuntia vielä paikallisjunalla (joka pysähtyy kaikilla asemilla. Jos on menossa laivalle, niin lentokentältä menee puolituntia junalla Helsingin keskustaan. Ei muuta matkustamisen nopeutta esim. Kuopiosta millään junan eduksi, jos matka-aikaa vertaa. Aikataulut tekevät jonkin verran eroa, mutta voi olla molempiin suuntiin. Sitten taas esim. Lahdesta ei ole lentoja Helsinkiin ja vain juna ja bussi julkisessa liikenteessä tulee kyseeseen. Joten koko vertailu on hölmöä.
Eri liikennemuodoilla on hyötynsä ja haittansa. Ei niitä ole syytä verrata tarkoitushakuisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Niin – tuossa alkuperäisessä lentoliikenteen suurten tukien kritiikissä verrattiin juna ja lentomatkoja. Olen samaan juna hypeen törmännyt ja lyönyt päätäni jo toistakymmentä vuotta. Joten en edes lähtenyt siihen että vertaisin jotain junaliikenteeseen, en verrannut lento ja raideliikennettä vaan tarkastelin blogissani lento ja sisävesiliikenteen perusteita, (puuttuvaa) sisävesiliikenne tutkimusta ja vesiliikenteen minimi panostuksia alueellisen saavutettavuuden kannalta. Huomio on edelleen, että alueellisessa liikenteessä saavutettavuus on yhtä tärkeää niin tavara kuin henkilöliikenteessäkin. Ja nykyään käytännössä vuodesta 1997 (TEN_T verkkojen rakentamisen alku) sisävesien alueellinen kehittäminen ja saavutettavuuden tutkiminen energia ja ilmasto tavoitteiden toteuttamisiksi on Suomessa totaalisesti -tietoisesti laiminlyöty- kiitos raide ja maantieliikenne lobbareiden…
Ilmoita asiaton viesti