Hesarin mielipidesivulla tänään : Länsiradan hintalappua ei tiedetä ! – Mitä tiedetään Suomalaisesta liikennesuunnittelusta ?

viite: Sivu 45 | 16.9.2024 | Helsingin Sanomat (hs.fi) ” Lopullista länsiradan hintalappua ei tiedä kukaan.”

 

Länsiradan Hintalappua ei tiedetä: Mitä Tiedetään?

Kun Länsiradan hintalappua ei tiedä kukaan, mitä sitten tiedetään?

Tiedetään, että maamme liikenteen suunnittelua on toteutettu vuodesta 1990 puutteellisin tiedoin. Valtakunta on ajautunut pois EU:n tavoitteista liikennesuunnittelussa ja keskittynyt yksipuolisesti pelkästään raide- ja maantieliikenteen infraan sekä niiden avulla tuotettuun  kestävän kehityksen  mahdollisuuksiin niin henkilö- kuin tavaraliikenteessä.  viite EU tilintarkastustuomioistuimen raportti vuodelta 2023 Erityiskertomus 08/2023: Intermodaalinen tavaraliikenne: Tavaraliikenteen poistamiseen tieliikenteestä on EU:ssa vielä pitkä matka | European Court of Auditors (europa.eu)

Tiedetään että maanteitten ylläpidon ulkoiset kustannukset vuosittain ovat noin  96% kokonaisuudesta eli 7,4 miljardista eurosta.  Jota EU tavoitteisesti suunnittelu edellyttäisin raskaan maantieliikenteen puolittamista.  jolla teoreettisesti oli noin 25% pienentävä  vaikutus kustannuksiin .  Tätä ei ole Suomessa vielä aloitettu tutkia. Ja valtakunnassa keskitytään pelkästään Helsinki -Turku-Tampere kolmion kehittämisiin raide ja maantieliikennettä kehittämällä.   Tietoon perustuvan liikennepoliittisten päätösten teon näkyvistä ongelmista Suomessa? | Uusi Suomi Puheenvuoro

 

Tavaraliikenteen Haasteet

Tavaraliikenteen osalta on jätetty kaikki intermodaaliliikenteen määritykset jäsenvaltioiden välisen liikenteen kestävän kehityksen vaatimasta optimoinnista huomiotta. Kehitetty pelkästään Ocean shipping vaatimuksin maamme liikenneverkkoa Suomi on Saari menetelmällä,rekoin ja raitein.

 

On keskitytty pelkästään Suomen sisäisen raide- ja maantieliikenteen optimointiin ilman suoran laivaliikennevaihtoehdon huomioimista Järvi-Suomen ja Euroopan välisessä tavaraliikenteessä. Tämä on tuonut mukanaan myös puutteellisen TEN-T-verkon tulkinnan infrarakentamisvaateisiin.

hinta Järvi Suomen teollisuudelle : Vesitiet jopa viisi kertaa edullisempi – Navigator Magazine

 

Saimaan Kanavan Käytön Rajoitukset

Vuonna 1990 eduskunta kielsi Saimaan kanavan käytön öljylaivoilta. Tämä oli aivan uutta koko maailmassa, ja se on sitä edelleenkin. Suomi on ainoa valtio niin Euroopassa kuin maailmassa, jossa tiedän kyseistä viherpesua käytetyn valtion oman monopoliyhtiön etujen ajamiseen. Professori ja kansanedustaja Erkki “Susi” Pulliainen kommentoi Saimaan liikennerajoituksista vuonna 1990: Professori kansanedustaja -Erkki ”Susi” Pulliainen Saimaan liikennerajoituksista-1990 : ”Siperian tiikerin rauhoitus Suomessa” | Uusi Suomi Puheenvuoro

EU:n Tavoitteista Poikkeaminen

Kyseinen aloitus johti koko maamme liikennesuunnittelun pois EU:n tavoitteista. Nyt valtakunnan sisäinen tavaraliikenne perustuu kolmen direktiivin totaaliseen poistoon Suomen liikennesuunnittelusta. Tuloksena on se, että maamme teollisuuden kuljetukset ovat hinnaltaan kaksinkertaisia verrattuna EU:n keskitasoon. Suomessa logistiset kustannukset ovat noin 12 % bruttokansantuotteesta, kun EU:n keskitaso on 6 %.Logistiikan tila ja toimintaedellytykset Suomessa | Tieto Traficom  vs

Eduskunnan Liikenne- ja Viestintävaliokunnan Huomio

Tämän poikkeaman havaitsi nyt keväällä EU:n intermodaaliliikennedirektiivin vahvistamiskäsittelyn yhteydessä eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta. Valiokunta edellytti parlamentaarisen vaalikausien yli toimivan työryhmän ottavan asian käsittelyyn ja totesi lausunnossaan LiVL 5/2024 vp (eduskunta.fi) :

“Valiokunta pitää tämän vuoksi tarpeellisena, että sisävesiliikenteen kehittämistä arvioidaan perusteellisesti kansallisessa 12-vuotisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa.”

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu