Hesarin pääkirjoitus paranee , lähes 50% oikeaa tietoa tänään / faktan tarkastus

Hesarin pääkirjoitus käsittelee tänään vahvasti EU ta ja sen liikennepolitiikkaa .

Lehti on  pääkirjoituksessaan ottanut tunnetun aiheen eli rikkidirektiivin uudelleen  käsittelyyn

Virheellistä tietoa vuosilta 2011-2013

Hesari kertoo rikkidirektiivin vastustajien väittäneen, aikoinaan, että teollisuudelle  ja kaupalle  tulee jopa 500 miljoonan euron kulut,  kun todellisuudessa tutkitusti kulut olivat luokkaa. 20-50 miljoonaa euroa vuodessa, minkä tutkitun tiedon vuodelta 2017 Hesari hienosti osoittaa pääkirjoituksessaan.

Sivu 4 | 17.3.2024 | Helsingin Sanomat (hs.fi)

Todellisuudessa

mediassa vuonna 2012 levitettiin heti alkuun tietoa,  että rikkidirektiivi tulee maksamaan yli miljardin Suomen teollisuudelle ja erityisesti sen viennille.

Rikkidirektiivi on uhka suomalaiselle työlle ja hyvinvoinnille – Kemianteollisuus

 Ja näin mediassa  mm ylellekin  syötetty virheellinen tieto, – sanoma meni läpi koko eduskunnan, ja koko äänestävän kansan,  jopa kristilliset nielivät 1,2 miljardin mielettömät kustannus ennusteet  täysin rinnoin.

Essayah huolissaan rikkidirektiivin vaikutuksista | Yle

Ja merkittävintä tässä prosessissa olikin pelkän rikkidirektiivin sijaan se, että näillä ennakoivilla  teollisuuden esittämillä  ja valtion hyväksymillä kompensaatio vaatimus päätöksillä  vahvistettiin  valtion ja metsäteollisuuden sopimusta metsäraaka aine hankinta monopolin ylläpitämiseksi

2.8-Suomen-Sisävesiliikenne-poliitisia-päätöksiä-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf (sisavesi.fi) sivut 5 ja 6

”: ”Biojalostamo on, tietyissä olosuhteissa,
uhka metsäteollisuuden raaka-ainehuollolle. Se
on uhka, mikäli sitä hallitaan metsäklusterin
arvoketjun ulkopuolelta ja mikäli Suomessa
murretaan metsäklusterin logistiikkaketju. ”

Tuo valtion muistio, havainnoi valtion ja metsäteollisuuden tavoitteet  alueellisiin raskaalla maantieliikenteellä hankittavan raaka aineen logistiikkaan

Jossa hankinta aluetta voidaan rajata kun hankinta logistiikkaa kehitetään ilman taloudellista mahdollisuutta alueiden ulkopuolisiin kuljetuksiin   laivakuljetuksilla    estetään.

Se estettiin jo ensimmäisen kerran 2000 luvun vaihteessa metsäteollisuuden vaatimuksista – Vuosaari päätöksillä -jossa tyrmättiin Kymi kanavan kehittäminen ’5.1-LIIKENNE-VERKOT-SUOMESSA-JA-NIIDEN-KEHITTÄMINEN.pdf (sisavesi.fi)

ja  seuraavaksi  Keitele -Päijänne päätöksillä vv 2007-2010 Logistiikka -kasvihuone kaasut hake ja konttiliikenne – Sisävesi.fi (sisavesi.fi)

 

Lopullinen niitti EU liikennestrategialle

Eli kokonaisuudella, missä rikkidirektiivin kompensaationa Suomessa nostettiin meriliikenteen pääasiallisissa-  jäsenvaltioiden välisissä alkukuljetuksissa –  intermodaali direktiivin 92/106 ETY vastaisesti,  LVM:n toimesta – liikenne asetuksilla ja uusilla tukimenettelyillä  raskaan maantieliikenne volyymeja sen sijaan,  että vaihtoehtoa – suora laiva liikennettä  maan sisäisessä ja  liikenteessä – Järvi Suomesta Eurooppaan olisi  tutkittu ja vertailtu direktiiviin vaatimusten mukaisesti.

Valitettavasti sisämaan  raskaasta maantieliikenteestä -intermodaali liikenteen suoritteesta-  on tälläkin hetkellä noin 75% siinä kuljetusmatka luokassa(yli  150 km)  mikä pitäisi minimissään saada puolitettua direktiivin 92/106 ETY mukaisesti vuoteen 2050 mennessä vuonna 2011 sovitun liikennestrategian mukaisesti,

EU – vaihtoehto  on jätetty tekemättä,  koska Suomessa valittiin oma tie vuoden 2010 LVM ja TEM hallinto muutoksissa.  Mikä oli osa ns Liikennerevoluutiota,  jossa lopullisesti erottiin EU tavoitteista ja vahvistettiin virkamiesten toimet olla ottamatta huomioon EU direktiivien niitä tavoitteita liikennestrategiassa ,joissa sisävesiliikenteen ja sen vaikutusten osalta käsitellään.  Ne alistettiin  meriliikenteen tavoitteiden ja käsitteiden alle ,nimellä Vesiliikenne käsiteltäväksi valtion hallinnossa.

Vuonna 2010 LVM:n ja Sitran aloittaman ja edelleen käynnissä olevan toteutuksen : Liikennerevoluution – mahalaskun merkit ? | Uusi Suomi Puheenvuoro

Eduskunta vakavien päätösten edessä edelleen

.   Saa nähdä, mitä eduskunta tekee, kun tuon direktiivin vahvistamistoimet ovat eduskunnan käsittelyssä, sen direktiivin laskenta ,EU tavoitteiden tuomisissa vaikutus arvioihin ja tukimenettelyihin .

Kun tuo  EU tavoite on saada kokonaan nyt meillä oleva rekka liikenne ihan oikeaan intermodaali- liikenteeseen ,sellaiseen jossa myös sisävesien käyttö on sallittua

EU tilintarkastustuomio istuimen tutkimusten ja suositusten mukaisesti   Suomeen.   Erityiskertomus 08/2023: Intermodaalinen tavaraliikenne: Tavaraliikenteen poistamiseen tieliikenteestä on EU:ssa vielä pitkä matka (europa.eu)

+++

Liikenne ja viestintävaliokunnan tuleva kokous 5.3.2024 – Mikä on virkamiehen vastuu? Liikenne ja viestintävaliokunta tekee kokouksessaan,  5.3-2024 – U kirjeen   U 94/2023 vp (eduskunta.fi)    ja asiantuntija kuulemisten jälkeen  päätöksen siitä, jatkaako… (uusisuomi.fi)

+++

Mielenkiintoista tässä nyt käsillä olevassa EU direktiivin edellyttämässä  rakennemuutos asiassa on se, että media on täysin hiljaa siitä vaikka eduskunnassa on käsittelyssä aihe jossa koko valtakunnan liikennejärjestelmän perustat ja rakenne ovat ”uhan alla ” mikäli muutos tehdään EU tavoitteisesti . LiVP 16/2024 vp (eduskunta.fi) kohta 6

+++

Muutoksella, mikäli se toteutetaan EU intermodaali liikenne – tavoitteisesti , mitätöidään lähes kaikki se,  mitä on pidetty hyväksyttävänä viimeisen 35 vuoden aikana.

Jolloin Hesarin tämän päivän  17.3.2024  rikkidirektiivin pahis – kuvasta ” Puun ja rikin vanki –  Pesonen ”  tulee EU liikennekehittämistavoitteiden osalta  totta monen muunkin kohdalla.

 

Häkämiehille ja muillekin tiedoksi EU:n ja Suomen liikenneinfrafaktoja ja mediamielikuvia | Uusi Suomi Puheenvuoro

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu