Hesarin pahanilmanlintu

 

 

Hesari haastattelee Törnqvistiä. Ja on julkaissut haastattelun tänään.  Suomen 1990-luvun devalvaation ennustanut Stefan Törnqvist pelkää nyt ”kuplien maailmanennätystä.” – HS Visio | HS.fi  (maksumuurin takana)

Miestä joka ennusti 90 luvun devalvaation ja teki Euron eri vaihtoehdot 2012, joista hänen neljäs arvionsa toteutui ,vaikkei hän siihen uskonutkaan.

Törnqvist ehdottaa mm seuraavaa  ”Suomen kannattaa ottaa nyt maksimaalinen määrä velkaa ja rakentaa sillä jotain järkevää.”

Saman tien hän toteaa ”Kun tiet ja sillat on tänne kerran rakennettu, niitä ei ainakaan viedä meiltä pois, kävi eurolle mitä hyvänsä.”

Olen samaa mieltä kokoomuslaisen, ahvenanmaalaisen pankin entisen sijoituspäällikön Törnqvistin kanssa liikenne infra rakentamisprojektin valtakunnallisesta tärkeydestä jota myös EU on pitänyt edellytyksenä ja  liikenteen kehittämisen kulmakivenä.

Suomessa vaan ei ole tätä kulmakivi ajatusta otettu vakavasti ,vaan lobbarit ovat kyenneet ajamaan puutteellisen liikennejärjestelmä suunnittelu mallin mukaisen toiminnan Suomeen.

Törnqvistin ajatus on ok ,sillä huomautuksella, että selvennän hänen lausuntoaan niin, että tie määritelmän tulee  pitää sisällään myös vesitiet, joita Suomi ei ole vielä laittanut kuntoon , rautatieliikenne väylien viedessä niin huomion kuin valtakunnan varat toistaiseksi

Vielä ottamattomille -Puuttuville vielä suunnittelemattomille vesitie (raideliikenteelle niitä on aloitettu jo yhdessa valtion keskushallinnon ja maakuntien kanssa ottaa -hankkeita työn alla 60-100 miljardin edestä) veloille tehtävät  kustannusarvioiden ja rakentamisen  palaset ovat

  • Korjausvelka arviot sisävesien käytöstä nykyliikenteeseen puuttuvat ja ovat tehdyt ainoastaan raide ja maantieliikenteille ei vesiliikenteelle valtakunnan tasolla.(kolme suurta vesistöä ja niiden yhdistäminen sekä saattaminen itämeren kautta suoraliikenne yhteyteen muiden EU jäsenmaiden vesiväylä alueisiin)

 

  • EU ssa sovitun TEN-T verkon valtakunnan tason kattavaa verkkoa ei ole vesiteitten osalta esitetty EU suunnitelmiin toteutettavaksi LVM:n toimesta.  Eikä sitä siten ole  huomioitu eikä suunniteltu toteutettavaksi lainkaan maantie ja raideliikenneverkkojen tapaan, vaikka meillä on enemmän sisävesiliikenne väyliä jo valmiina mitä raideliikenteen..

 

  • Edellä mainituista johtuen kestävän kehityksen mukaisen raskaan maantieliikenne volyymien liikennemuotosiirtymistä raiteille ja vesille (min 50% liikennevolyymista=noin 1/3 koko valtakunnan vienti ja tuonti volyymeistä) ovat arvioimatta koko 2000 luvun ajalta.

 

0
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu