Historia tietoja – ministeri Harakallekin – liikennejärjestelmästämme tulevaisuuden kehittämisiin.

Suomen viennistä ja tuonista ulkomaiden kanssa suoritetaan noin 90 % meriliikenteen avulla rannikkosatamien kautta . Alle 1% on suoraliikennettä Saimaan alueelta sisävesiliikenteen aluksilla suoraan keski euroopan rannikko ja jokisatamiin.

Suomen sisämään liikenne infra on viimeiset vuosikymmenet suunniteltu rakennettu ja ylläpidetty em. vienti ja tuonti liikenteen logistiikan kehittämisiksi , lähinnä metsäteollisuuden vaatimukista niin että rannikoille on vakiintuneet vienti ja tuonti satamat joihin  liikennettä pyritään keskittämään.

Nyt tämän kehittämisen suurimpana kukkasena on tämänkin hallituksen pöydälle tuotu raideliikenne kehittämisen hulppeat budjetit joihin jo suurimmat tavaraliikenteen satamakaupunki hyötyjät  ja sisämaan ne kaupungit joiden ,kehittämisen suunta ja painopisteet ovat on rakennetut pelkästään henkilöliikenteen sujuvuuteen ja sen tuomiin etuihin mm asunto ja kaupan keskittymisien haalimisina-ovat sitoutuneet rahallisesti valtion lisäksi jo suunnitteluvaiheessa

+++

Suomen liikenne infra kehitettiin noiden mm Etelä Amerikkaan suoraan lastattavien laivojen palvelemisiin kaikkein tehokkaimmin tavoin.  mm suoralastaukset rautatievaunuista laivaan olivat hyvin tavallisia.

Tuo liikenne Suomen rannikkosatamista suoraan valtamerten taa loppui jo 90 luvulla.

+++

Tuo liikennemalli sai nimekseen Suomi on Saari.

Jossa saaren sisällä tavaraliikenne järjestetään pelkästään raiteilla ja rekoilla.

Nyt se on historiaa.

++++

1990 jälkeen kehittyi ja voimistui kontti liikenteeseen perustuva laivaliikenne.   Suomessa se sai nimen multimodaali liikenne, jossa  etsittiin ja etsitään yhä pelkästään liikennemoodi siilojen sisäisiä kehittämisiä.  Ei sitä mitä vaikutusta eri liikennemoodien korvaamisilla saavutettaisiin.

Kehityksen huippu tällä hetkellä on 24000 kontin alukset .

Jotka eivät tule Helsinkiin Kotkaan eikä Turkuun kehitettyjen pienlaivojen valtameriliikenne infran suursatamiin -koska ne ovat liian pieniä.

+++

Suomi on jakelu ja keräily logistiin harvaan asuttu maa.  Jossa Hubit ovat nyt keski euroopassa.  Ei Helsingissä,Turussa eikä Kotkassa, johon tulevat raideliikenne investoinnit syövaät kaiken vaihtoehtoisen ilmasto energia ja liikenneinfran  taloudellisen kehittämisen.

Olisiko aika alkaa tutkimaan miten EU liikennestrategia tavoitteilla voitaisiin maamme maantietieteellisen aseman ja pinnamuodostuksen (joet ja vesistöt) avulla saavuttaa parhaat menetelmät uudessa jo 30 vuotta sitten muuttuneessa viennin ja tuonnin valtameriliikenteen logistisessa tilanteessa.

SUOMI EI OLE SAARI. vaan valtakunta jossa on kolmen laista liikennemaantieteellistä aluetta.  Rannikko Suomi(rekka kuljetukset) ; Järvi Suomi(sisävesi-itämeri laivat) ja näiden ulkopuolella oleva raideliikenne suomi

Tämä blogi on jatkokirjoitus edelliselle https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/ministeri-harakkaa-on-harhautettu-jalleen/

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu