Hs mielipide: ”Hylkäävä päätös Länsiradan EU tuelle oli odotettavissa”

Sivu 47 | 15.8.2024 | Helsingin Sanomat (hs.fi)

Professori Ulla Tapaninen, CEF-arviointikonsultti, kirjoitti Helsingin Sanomissa mielipidekirjoituksessaan otsikolla

“Hylkäävä päätös Länsiradan EU-tuelle oli odotettavissa”

+++

Hallitusohjelma – Valtioneuvosto

Hallitustoiminnan periaatteet kohdassa:

Hallitusohjelma – Valtioneuvosto Hallitustoiminnan periaatteet kohdassa:

“Hallitus edistää lainvalmistelun laadukasta ja tietoperusteista vaikutusarviointia sekä sääntelykeinojen punnintaa.”

“Politiikkatoimien valmistelu perustuu poikkihallinnolliseen työotteeseen. Näin varmistetaan resurssien tehokas hyödyntäminen ja osaamisen joustava käyttö.

Tiedeyhteisön asiantuntemusta hyödynnetään laajasti.

+++

 

Missä vika, kun hakemus kuitenkin laitettiin, vaikka tiedettiin, ettei tukea saada ?

Eikö konsultti osannut kertoa ministeriölle syitä miksei  tukea kannata hakea?

Eikä ministeriö kuunnellut konsulttia ja haki tukea siitä huolimatta?

Vai mikä mätti ?

+++

Professori Tapaninen toteaa samassa kirjoituksessaan:

” Suomen ei tule antaa EU rahoituksen saamisen vaikuttaa liiaksi liikennepolitiikkaansa, vaan meidän tulee toteuttaa omat hankkeemme omien tavoitteemme mukaisesti. ”

+++

No näin on todellakin tehty, sitten vuoden 1990 , jolloin käytännössä erottiin jo viisi vuotta etukäteen EU tavoitteisesta liikennejärjestelmä kehittämisistä, kun asetettiin Saimaan alue öljylaivojen kulkukieltoon. Öljykuljetusten kehittäminen sisävesillä lopetettiin ,  aloitettiin vahvalla valtion tuella  raide ja maantieliikenteiden kehittäminen korvaamaan laivakuljetuksia.

Trendi jatkui vahvana-  2010 luvulla jatkettiin samaa linjaa , supistamalla liikennejärjestelmän sisävesiosuus pelkkään Saimaan syväväylään,  Päijänne Keiteleen rekka ja raideliikennettä vahvistettiin sadoilla miljoonilla, jotta saatiin vaihtoehtoiset tavaraliikenne volyymit -suoralaivausten sijaan- Helsingin sataman kautta eurooppaan .

Tarkoitti totaalista Suomen tavaraliikenne toteutusta , vastoin EU tavoitteista liikennestrategian suoralaivaliikennevaihtoehdon tutkimista tai/ja  huomioimista

+++

Se mitä on tehty : On toteutettu Venäjän tiedeyhteisön kanssa yhteistyössä ja tavoitteisesti aina 31.01.2022 saakka niin logistiikan kuin kalustonkin osalta,  niin että yli 7000 km valmiita sisävesiväyliä on käyttämättä maamme liikennejärjestelyämme optimoinniksi EU tavoitteiden ja tukien saamisten ehtojen mukaisiksi.

Saimaan syväväylä- ilman öljykuljetuksia – ”tempulla” varmistettiin ja vahvistettiin nykyisiin voimassa oleva liikennerevoluutioperusteinen Suomen ihan oman,  EU tavoitteista poikkeavan, ,intermodaali liikenne kehittämisen , raide ja maantieliikenne vetoisen Suomi on Saari liikennemallin toteuttaminen sekä samalla  – TEN_T ja liikennestrategia vuodelta 2011 liikennemuotosiirtotavoitteiden toteuttamattomuus EU tasolla.

Suomen liikennepolitiikka EU-jäsenyyden valossa: Meriliikenteestä sisävesiin | Uusi Suomi Puheenvuoro

+++

Lainsäädäntämme on muutettu liikennerevoluution avulla  sellaiseksi ,että emme tarvitse toteuttaa  emmekä vaikutus arvioida EU liikennestrategian rekka liikenne volyymien siirtoja raiteille emmekä vesiliikenteeseen.

Vaan raideliikenteen kehittämisissä voidaan pidättäytyä pelkästään aluepolitiikkaan ja sen henkilöliikenneoptimointiin raideliikenteellä hinnalla millä hyvänsä. Tavoitetta  on tukenut Suomessa ja Virossa harjoitettu tieteellinen tutkimus ja edunsaajien vahva poliittinen lobbaus. jossa perusteet olivat trafin kuva (aiempi yllä ) Suomen sisävesialueesta mikä poikkeaa hyvin suuresti todellisuudesta.

+++

Pitäisikö Suomessa vihdoin  aloittaa liikenne ja viestintävaliokunnan edellyttämät uudet tutkimukset LiVL 5/2024 vp (eduskunta.fi)  perustelut kohta 4 , liikennejärjestelmämme suunnittelusta , viiden EUssa sovitun liikennemuodon avulla ,sen liikennestrategiassa edellytettyjen toimien mukaisesti.

Tavoitteena  maamme liikennemaantiedon  huomiointi havaitsemaan että Trafin poliittisilla kartoilla toteutetusta raide ja maantieliikenteen tavaraliikenne optimoinneissa ollaan poikettu rajusta EU tavoitteista.  Erityiskertomus 08/2023: Intermodaalinen tavaraliikenne: Tavaraliikenteen poistamiseen tieliikenteestä on EU:ssa vielä pitkä matka | European Court of Auditors (europa.eu)

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu