Huomioita ministeri Ranteen ensimmäiseen liikennepoliittiseen ulostuloon,
Ministeri Lulu Ranne antoi ensimmäisen hallitusohjelman liikennepoliittisen julistuksen tänään.
Joitain selvennyksiä ja tarkennuksia julistuksen liikenne osiosta:
+++
1) “Rakennamme kuitenkin edelleen väyliä, sillä hallitus on päättänyt toteuttaa lähes kolmen miljardin euron liikenneinvestointiohjelman kasvun tukemiseksi..Tämä investointiohjelma rahoitetaan myymällä valtion omaisuutta”
Selvitys hankkeista
Väylärakennus hankkeet väylävirasto:
Käynnissä:
Maanteitten päällystystyö 10 hanketta
Ratahankkeet 44 hanketta
Tiehankkeita 80 hanketta
Vesiväylähankkeet (meriväylät ) 3 hanketta
EU liikennestrategia ja EU tilintarkastustuomioistuin edellyttävät jäsenvaltioiden liikennejärjestelmää kehitettäessä ottamaan huomioon EU liikennestrategia velvoitteet vuodelta 2011 . Liikennestrategian toteuttamis- tavoitteissa on maininta viidestä lii9kennemuodosta.
Meillä on jätetty suunnittelu ja toteutus neljän liikennemuodon varaan.
Suomen valtion hankkeissa budjeteissa ja liikenteen tavoitteissa sekä hallinnossa on yhdistetty meri ja sisävesiliikenne, jota toteutetaan vesiliikenteenä ja merenkulkuna erittelemättä niitä kahdeksi erillisiksi liikennemuodoikseen, merenkulun määritelmän mukaisesti merenkulun määritelmä – Haku (bing.com)
Josta syystä Viides liikenne muoto ja sen väylät ovat poissa hankkeista ?
Suunnittelun alla:_
Vesiväylähankkeita 0 (sekä meri että sisävesiliikenne )
Tiehankkeita 235 hanketta
Raideliikenne 44 hanketta
Päällystystyö 1 hanke
EU liikennestratégia vuodelta edellyttää että 50% maamme raskaasta maantieliikennevolyymista siirretään vesille ja raiteille liikenteen taloudellisuuden ja kestävän kehityksen tavoitteiden toteuttamisiksi On ilmeistä että väylävirasto ja LVM eivät oie vielä aloittaneet konrkreettista suunnittelua em tavoitteen toteuttamiseksi
Valmistunut
Ratahankkeita 27 hanketta
Tiehankkeita 96 hanketta
Vesiväylä (sisävesi) 3 joista 2 maantiesiltojen rakentamista ja yksi huviveneväylä
Vesiväylä (meriliikenne ) 6 hanketta.
2) Valtakunnallisella Liikenne 12 -suunnitelmalla varmistetaan, että koko liikennejärjestelmää kehitetään pitkäjänteisesti.
Huomiot
Taloudellinen tehokkuus
Teollisuus ja kauppa Järvi Suomen alueella : lähimerenkulun ja sisävesilikenteen yhteiskehittäminen mikä on jätetty tutkimatta valtion toimesta, voisi tuottaa jopa viisinkertaisesti halvempaa kuljetustapaa https://www.bing.com/search?q=viisi+kertaa+navigator&form=ANNTH1&refig=8f2c1ece630e45a6bcdce21d16b8b06e&sp=1&lq=0&qs=HS&pq=viisi&sc=10-5&cvid=8f2c1ece630e45a6bcdce21d16b8b06e ,
mutta muutos edellyttää selkeää nykymallista
tästä jossa “ Suomi pyrkii vahvasti siihen, että Suomen sisävesiliikenteessä voitaisiin soveltaa jatkossakin merenkulun kanssa yhteneväisiä sääntöjä (sivu 1/8 EDK-2021-AK-389475.pdf (eduskunta.fi) ) ,
siitä poikkeavaan suora ja lähimeriliikenteen yhdistävään tutkimustoimintaan , josta valitettavasti valtio on liikennerevoluutio päätöksillä irtisanoutunut liikennerevoluutio bionavigaattori – Haku (bing.com)
Tulevaisuuden kuva tulee muodostaa olemassa olevien sisävesien käyttöön oton tutkimuksilla . Alustavien kansainvälisiin tutkimuksiin perustuvien laskelmien mukaan Valtio voisi säästää jopa satoja miljoonia vuodessa, mikäli maksimoitaisiin Suomen vienti ja tuonti sisävesi lähimeri liikenteeksi ; EU edellyttämän TEN_T alueellisen saavutettavuuden sisävesiväylästön EU liikennestrategia tavoitteisesti rakennetulla sisävesiliikenne verkolla , siirtämään raskaan maantieliikenne volyymejä vesille. Koulutusesitys (sisavesi.fi)
Järvi Suomen alueen alueellinen kehittäminen , työllisyys ja huoltovarmuus
- Eduskunnassa käsitelty ja valiokunnan hylkäämä sisävesin EU sovitun mukaisen kehittämisen tutkimisen ja toteutuksen soveltaminen Suomen olosuhteisiin EDK-2021-AK-409142.pdf (eduskunta.fi) korvaamaan valittua meriliikenne -Suomi on Saari -Liikenne 12 puutteellisia Suomen liikennemaantieteelliseen alueeseen sopimattomia liikenteen ja liikenneinfran kehittämisvalintoja .Suomesta puuttuu liikennemaantiedon tutkimushaara ja sisävesiliikenteen muu kuin Saimaan osuuden tutkiminen lopetettiin 2000 luvun alussa sivu 8 2.8-Suomen-Sisävesiliikenne-poliitisia-päätöksiä-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf (sisavesi.fi)
- Eduskuntaan on tuotu Brahea ja Verne tutkimuslaitosten tuottamaa Eduskunnan liikennerevoluutiossa hyväksymää Suomi on Saari liikennemuodon tavoitteilla rajattua liikenteen kehittämistietoa Brahea keskuksen lopettaminen bionavigaattori – Haku (bing.com) . LIsäksi on todettava, että Eduskunnan liikenne ja viestintävaliokunta käyttää vähiten tieteellistä tutkimustaustaa olevien asiantuntijoiden kuulemista hyväkseen .Kuullaanko tieteentekijöitä eduskunnan valiokunnissa? Määrällinen tarkastelu paljastaa eroja hallituskausien ja valiokuntien välillä | Tieteessä tapahtuu (tieteessatapahtuu.fi)
- Orpon hallituksen esittämä Väylämaksujen puolittamishanke on selkeä osoitus siitä , että uusi hallitus tulee jatkamaan Aho lippoisen valitsemaa ja koko 2000 luvulla heidän aloittamaansa yhteistä konsultoimaansa poliittisesti valittua liikennepoliittista linjaa, jossa jatketaan 1700 luvun rannikkotapulikaupunkien tapaista suosimista valittujen teollisuuden alojen tukemista liikennepoliittisilla aseilla. aho lipposen linja bionavigaattori – Haku (bing.com)
Tampereen uusi satamavastaava on Aamulehdessä (15.8.2023 https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000009783464.html ) esittänyt Näsijärven ja Pyhäjärven yhdistävää kanavaa. Kanava kulkisi nykyistä Tammerkoskea pitkin.
Vain rahoitus puuttuu.
Ilmoita asiaton viesti
Tampere kuuluu Järvi Suomeen. Hienoa, että sielläkin rautatieliikenne kolmion Turku, Helsinki Tampere – oleellisella osalla herätään vesiliikenteelle.
Toivottavasti ei pelkästään pysytä huvivenelinjalla,Kimolan kanavakunnostusten mukaisesti , vaan katsotaan myös tavaraliikenteen rekka auto liikenteen vähentämistä- EUssa sovitun kestävän kehityksen tavoitetta toteuttaen – siirtämällä raskaan maantieliikenteen volyymeja sisävesi /lähimerenkulkuun, pelkän poltto aine muutosten ja raideliikenteeseen siirtojen lisäksi.
Ilmoita asiaton viesti
Kauppalehden artikkelissa olevasta kuvasta näkyy selkeästi se mihin maamme osaan vienti ja tuonti logistiikan kalleus on iskenyt. Investoinnit ja toiminnat ovat keskittyneet Järvi Suomen alueen ulkopuolelle.https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/nama-maakunnat-elattavat-muuta-suomea-uusimaa-ei-ole-vertailussa-karkisijoilla/180b868d-2d02-475b-9516-b8145e499b45
On vaan surkeaa, että media ylistää paikkakuntia, joiden työllisyys ja tulot ovat miljardi tolkulla siirretyt liikennepolittiisilla päätöksillä Järvi Suomen alueelta rannikoille. Esimerkiksi Helsingin satama generoi alueelle noin 4 miljardin vuositulot. Josta volyymista ainakin 30% häviäisi Järvi Suomeen, mikäli Kymi kanava yhteydet olisivat suunnitelmien mukaisesti rakennetut pelkän Vuosaaren liikenteen sisämaasta tapahtuvan maksimoinnin rekka ja raidekuljetusten avulla. http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/5.1-LIIKENNE-VERKOT-SUOMESSA-JA-NIIDEN-KEHITT%C3%84MINEN.pdf
Ilmoita asiaton viesti