Hyvä Pori, Järvi Suomen maakunnat, teollisuus ja liikenne infrasta päättäjät : ottakaa opiksi.

 

 

Hesarin kertoo aamun lehdessä,  taloussivun artikkelissaan Porin telakan johtajan hienosta oivalluksesta, jolla pelastettiin 133 työpaikkaa.

Sivu 31 | 2.7.2022 | Helsingin Sanomat (hs.fi) 

++

Hesarin artikkeliin liittämät kuvat kertovat, että tätä hienoa vastuullisen johtajan oivallusta voidaan siirtää realismiin ja toteuttaa vain alueilla ja paikoissa, joista on vesiliikenne yhteydet olemassa

Nyt on todella pohdinnan aika , myös muun Suomen jossa on yhteensä noin 10% sisävesien väylistä otettu käyttöön, kun maamme sisävesiliikenne infra on ajettu alas totaalisesti poliittisilla päätöksillä (maailman politiikka sulki Saimaan kanavan ja sitä ennen kotimaan politiikalla jäädytettiin muun kuin Saimaan syvävesiväylien sisävesiliikenteen kehittäminen tietoisesti meriliikenne määräyksillä näivettämällä normaali alueellinen kotimaan EU liikenne strategiassa ja TEN_T direktiivissä mainitut sisävesi liikenteen kehittämiset)

+++

Neljä vuotta vvv.2017-2021 meillä oli hyvin toimivasta sisävesiliikenteestä kotimaan esimerkkinä malli ,  siitä, miten rekka ja raideliikenne eivät kykene kansainväliseen suurten elementtien liikuttamisiin, kun Suomen Haminassa lastattiin sisävesilaivoihin transitina,  maailman suurinta projektikuljetuskokonaisuutta, mikä hoidettiin kunniakkaasti läpi Suomen kautta Kazakstaniin..

Maailman suurin yksittäinen kuljetusprojekti saatu päätökseen. Mitä opimme ? | Uusi Suomi Puheenvuoro

+++

Kysymyksiä menneestä sisävesiliikenteen alasajo kaudesta :

Kuinka monta tilaustarjousta jäi Varkauden konepajalta tekemättä, kun Saimaan kanava oli liian pieni ja ainoa kulkuväylä merelle.?

Miten paljon valtiolle teollisuudelle ja kaupalle sekä veronmaksajille maksoi 10-15 000 ylimääräinen rekka armeija, joka olisi voitu korvata noin 50-100 laivalla.

Miten Jyväskylän metalliteollisuus näivettyi, kun sillä ei ollut mahdollisuutta toimittaa tuotteita vesitse rannikolle ja Itämerelle….?

Kuinka monta ylimääräistä kallista saastuttavaa rekkaa jäi Järvi Suomen alueen teille kulkemaan, kun Keiteleen kanavaa ei laitettu liikennekuntoon (siltojen nostot)?

 

+++

Lisää kysymyksiä ja selkeitä tavoitteita ja vastauksia. SISÄVESI ALUE – www.sisavesiliitto.fi

Miten Järvi Suomen alueen rekka liikenteen määrää, energiakulutusta ja ilmastopäästöjen määrää voitaisiin korvata noin 17 % rekkojen poltto kulutuksesta käyttävällä sisävesiliikenteellä, miten paljon vähemmän rekka kuskeja tulisi haalia ja kouluttaa….

Rekkakuski pula odotettavissa Suomeen… ? Englannin tapaan ? Mitä asian eteen on tehty ? Mitä voidaan tehdä ? | Uusi Suomi Puheenvuoro

+++

Kuinka paljon valtio säästäisi, kun liikennemuoto siirtoja alettaisiin toteuttamaan EU liikennestrategian hengessä. joko kymmenien miljardien turhien raideliikenne hankkeiden sijaan tai rinnalla.  Kannattavuudesta se ei voi olla kiinni.  Koulutusesitys (sisavesi.fi)

Eikä EU tukirahoituksesta, mikäli vaan hankkeisiin lähdetään. Jo toistakymmentä vuotta on menty mutuilla ja puutteellisilla tutkimuksilla, faktoja pakoon… niin valtion kuin liikenteen tutkimuksessa. Valtioneuvoston faktantarkastus pettänyt; virheitä 19- yhdeksällä sivulla. | Uusi Suomi Puheenvuoro

Miten kauan MUTU tutkimuksilla ja myyteillä on valtaa eduskunnassa.  .. osa MUTU tutkimusten kohteista ja huhujen liittämisistä on lehdistö ja some keskusteluista hävinnyt sitten vuoden 2010 …. tilanteen….Arctic logistics, Shipdesign and Energy efficience (e-lass.eu)

silti fakta on ja pysyy, että sisävesiliikenne kannattaa ja sillä voidaan korvata taloudellisesti, ilmasto ja energia tehokkaammin niin rekka kuin raideliikennettä

 

+2
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu