IMF:fää  ja Valtion ilmastopolitiikkaa, ilman 100 miljardin raideliikennehankkeiden EU tason vaikutus arvioita.

Sixten Korkman pohtii tänään hesarin pääkirjoitussivulla sitä,  miten Suomi voisi rämpiä suosta kuiville.
Sivu 4 | 30.1.2024 | Helsingin Sanomat (hs.fi)

Korkman aloittaa tarinansa  vertailulla

 ”Suomi on maa, jolla on loistava menneisyys ja upea tulevaisuus, mutta tämä nykyisyys on ikävää Suossa rämpimistä.”

Korkman ottaa esille talouspolitiikan arviointineuvoston viime viikolla julkaiseman raportin, väittäen sen olevan poikkeuksellisen painava talouspoliittinen puheenvuoro.

Etusivu – Talouspolitiikan arviointineuvosto

Nostaa kaksi asiaa kyseisestä raportista:

  • Ilmastopolitiikan terävöittäminen
  • Maahanmuutto

Maahanmuuttoa Korkman käsittelee laajasti,

Ilmastopolitiikan terävöittämistä  ainoastaan maanomistajan ja verotusvaihtoehtojen  osalta.

+++

Viime viikolla julkistettiin myös IMF vuosiraportin taustatiedot , Kansainvälinen valuuttarahasto kehottaa Suomea lisätoimiin julkisen talouden tasapainottamiseksi (valtioneuvosto.fi)  keskustelut IMF virkamiesten , Suomen johtavien virkamiesten ja valtiovarainministerin näkemyksistä  yhdistettyinä yksityisen sektorin,  pankkien ja ammattiliittojen esiintuomiin ajankohtaisiin asioihin ,  tammikuun 2024 tilanteesta Suomessa, jonka perusteella IMF raportoi  Suomen olevan noin 0,5% verran supistuneessa taloustilanteessa.

IMF on saanut käsityksen ja huomioi että

Suomen  tulisi keskittyä mm seuraaviin pääkohtiin:

  • työllisyyden edistämiseen
  • tuottavuuden lisääntymiseen
  • kotitalouksien velkaantumisen estämisiin ja asuntomarkkinoiden kohentamisiin
  • Ilmastopäästötavoitteiden lisätoimenpiteiden etsimisiin

++++

Mielenkiintoista näissä Suomen sisäisissä ja IMF:n kanssa käydyissä keskusteluissa ja Korkmannin pohdinnoissa on se, että  niissä  ilmastoon kohdistuvia kestävän kehityksen mukaisia lisätoimenpiteitä ei havaita liikenne strategisissa kohteissa lainkaan, vaikka liikenteen päästöt muodostavat noin neljänneksen kaikista valtakunnan ilmasto päästöistä kuin myös koko valtakunnan  energian kulutuksesta

Huomiota tulisi kiinnittää entistä enemmän koska

  • Valtiolla on mielettömän suuret (yli 100 miljardin euron ) liikenneinfra kehittämistavoitteet pelkästään yhden liikennemuodon osalta.. Huomioon ottaen, että näillä raide  investoinneilla ei ole käytännön merkitystä päästöjen pienentämisissä lainkaan, koska niillä ei ole ilmasto eikä energiapoliittisia tavoitteita vaan viherväittämiin perustuvia alueellisia henkilöliikenne tavoitteita.

 

  • Suomi ei edes ole aloittanut vielä suunnittelemaan eikä toteuttamaan vuonna 1997 sovittua TEN_T multimodaali liikenteen perusliikenneverkon alueellisen saavutettavuuden tavaraliikenneverkko kokonaisuutta sopimuksen mukaisesti

 

  • Samoin vuoden 2011 EU liikennestrategian tavoite vähentää ilmastopäästöjä siirtämällä tavaraliikenteen raskasta maantieliikenne volyymiä pois maanteiltä on kokonaan jätetty pois valtion kaikista

 

Voidaankin todeta, että IMF ei saanut tammikuussa 2024 keskusteluissa -viitaten raporttiin – virkamiehiltä ei poliittisilta päättäjiltä eikä järjestöiltä faktoihin vaan poliittisiin sopimuksiin  perustuvaa liikenne osuuden tietoa (kaikki hyvin hymistelyllä ei ongelmia meillä on Liikenne 12 jossa liikennejärjestelmäämme kehitetään EU tavoitteisesti Liikenne 12 suunnitelmassa vuonna 2021 oli vain 19 virhettä, nyt puutteellisia kohtia 2023 liikenteen osalta Hallituspaperissa on 30 kohtaa | Uusi Suomi Puheenvuoro    ) – edelleen ilman EU tavoitteiden vertailua (vaikka ministeri Risikko jo vuonna 2015 sitä edellytti Risikko: Liikenneinvestointien vaikutusarviointi uudistetaan – Liikenne- ja viestintäministeriö (lvm.fi) )         tai vaikutus arvioita siitä,  mitä vaikutuksia EU liikennestrategian toteuttamattomuudella on Suomen talouteen, kun jopa 1/3 maamme viennistä ja tuonnista on järjestetty jopa viisi kertaa kalliimmalla logistiikalla mitä EU vaihtoehdot ja tavoitteet edellyttäisivät.  Vesitiet jopa viisi kertaa edullisempi – Navigator Magazine

Ja tämän sisävesiliikenne vaihtoehdon valinnalla on samoin jätetty toteuttamatta kokonaisuudessaan Suomen upean menneisyyden, sen talouden yhden tukijalan ,  hienoimman ,kestävän kehityksen, taloudellisimman tavaraliikenne logistisen  vaihtoehdon kehittäminen nykytekniikan ja tietämyksen avulla tekemättä.  josta syystä maamme Järvi Suomen alueen  vienti ja tuonti teollisuuden kustannukset ovat edelleen , edellä mainitut ,  jopa viisinkertaiset verrattuna EU liikennestrategia vaihtoehdoilla toteutetulla infralla nyt  -tapulikaupunki hengessä kehitettyihin rannikkokaupunkien kautta kulkevaan liikennevirtoihin verrattaessa . Jolla mallilla ylläpidetään tehokkaasti  ainoastaan rannikkokaupunkien ansaitsematonta  vaurautta poliittisilla päätöksillä . Akkuteollisuuden Kiina – buumi ja liikenne inframme tietoisesti rakennettu ”coastal power” vs Järvi Suomi (uusisuomi.fi)

 

Tämä on Korkmannin esiintuomaa metsäteollisuuden ilmasto politiikkaa käytännössä.

Jossa on siirrytty rämpimään  totaalisesti halvemmasta kuljetusmuodosta, ympäristö ystävällisestä,vähemmän energiaa ja työvoimaa tarvitsevasta ,valtiolle edullisemmasta  vesiliikenne kuljetusmuodosta, siirtämällä ja pitämällä  kuljetukset valtion avustuksella EU tavoite vastaisesti rekoille ja raiteille.

EU tavoite on täysin päinvastainen siitää rekka liikennettä maksimaalisesti vesille.

jota em päätöstä vuodelta 2011 Suomi on valtiona sitoutuneet toteuttamaan omassa liikennejärjestelmä kehittämisessään, jo silloin kun liityimme EU hun.  Josta mm EU tilintarkastus tuomio istuin on todennut seuraavaa:

mutta josta irroittauduimme käytänössä vuonna 2010 liikennerevoluutiopäätöksillä    tehdyssä Liikenne 12 suunnittelussa jonka mukaisesesti LVM tuottaa perustietoa päättäjille eduskuntaan ja medialle, EU tavoitteista ja sopimuksista välittämättä.    Naiades III /2021-27 – www.sisavesiliitto.fi

 

Green dealin II vaiheessa Hollanti ja Ruotsi ovat hyvässä vaiheessa.  Suomi taantuu ja edelleen rämpii suossa  rekkojen ja raiteitten voimin.

 

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu